نوزدهمین سوگواره استانی تعزیه در کاشمر به کار خود پایان داد
کد خبر: 3850739
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
با اجرای پنج نمایش آیینی؛

نوزدهمین سوگواره استانی تعزیه در کاشمر به کار خود پایان داد

گروه شهرستان‌ها ــ آئین پایانی نوزدهمین سوگواره استانی تعزیه با حضور معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در کاشمر به کار خود پایان داد.

نوزدهمین سوگواره استانی تعزیه در کاشمر به کار خود پایان دادبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیین پایانی نوزدهمین سوگواره تعزیه استانی، شامگاه گذشته 25 مهرماه، با حضور معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس گروه امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در امامزاده سید حمزه(ع) برگزار شد.

در این مراسم جواد خاکسار دبیر برگزاری نوزدهمین سوگواره استانی شهرستان کاشمر، با بیان اینکه تعزیه‌‌خوانی در شهرستان کاشمر از قدمت حدود 400 ساله برخوردار است، افزود: این سوگواره با حضور گروه‌های تعزیه از چهار شهرستان مشهد، سبزوار، نیشابور و کاشمر با ۵ اجرا برگزار گردید.

وی عنوان کرد: نوزدهمین سوگواره تعزیه از ۲۱ مهرماه به مدت ۵ شب بعد از نماز مغرب و عشاء و با همت اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر در بقعه متبرکه سید حمزه(ع) برگزار شد.

دبیر برگزاری نوزدهمین سوگواره استانی شهرستان کاشمر تصریح کرد: در این 5 شب تعزیه «فاطمه زهرا(س)» از روستای فرح‌آباد کاشمر، تعزیه «قانیای فرنگ» از مشهد، تعزیه «امام حسین(ع)» از نیشابور، تعزیه «پیشیمانی یزید» از کاشمر و «بازار شام» از سبزوار اجرا شده است.

خاکسار با بیان اینکه نوزدهمین سوگواره تعزیه با همت مؤسسه هنر معاصر ترشیز به عنوان تنها مؤسسه هنرهای نمایشی شهرستان کاشمر برگزار شد، افزود: تعزیه خوانی در فرح‌آباد یکی از روستاهای بخش مرکزی کاشمر قدمتی قریب ۲۰۰ سال دارد.

وی خاطرنشان کرد: سابقه دیرینه اجرای تعزیه در این روستا، موجب شده مهد تعزیه‌خوانی خراسان رضوی محسوب شود و شهرستان کاشمر دومین شهر زیارتی استان است که از نظر هنر تعزیه‎خوانی نیز در خراسان رضوی و حتی در کشور از سردمداران این هنر محسوب می‌شود.

در این مراسم محمدرضا محمدی، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تقدیر از برگزار کنندگان نوزدهمین سوگواره استانی تعزیه افزود: امیدواریم سال‌های بعد این مراسم با رویکرد بهتر برگزار شود.

 وی اظهار کرد: با توجه به تاریخچه تعزیه‌خوانی در منطقه می‎توان از کاشمر به عنوان مهد تعزیه در کشور نام برد، اکنون در کشور دو شهر وجود دارد که در یونسکو به عنوان پایه‏‌های اصلی تعزیه ایران ثبت شده که یکی کاشمر و دیگری تفرش است.

انتهای پیام
captcha