اخبار معارفی رسانه‌ها/ رونمایی از سامانه آنلاین ختم قرآن همزمان با ایام اربعین حسینی
کد خبر: 3849650
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰

اخبار معارفی رسانه‌ها/ رونمایی از سامانه آنلاین ختم قرآن همزمان با ایام اربعین حسینی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبر رونمایی از سامانه آنلاین ختم قرآن، همزمان با ایام اربعین حسینی، ازجمله مهمترین اخبار امروز، 21 مهرماه در صفحات معارفی رسانه‌ها است.

به گزارش ایکنا؛ از جمله مهمترین اخباری که طی امروز شنبه، 21 مهرماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده، می‌توان به رونمایی از سامانه آنلاین ختم قرآن، همزمان با ایام اربعین حسینی که خبر اعلام آن از سوی مدیر شبکه قرآن و معارف سیما اعلام شد، اشاره کرد.

تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز یکشنبه، 21 مهرماه و تا ساعت 15 تعداد هت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که اغلب این اخبار رنگ و بویی اربعینی داشته و در حوزه معارفی عترت به موضوع عظیم اربعین سیو سالار شهیدان(ع) پرداخته است.

یکی از اخبار معارفی امروز این صفحه که عنوان «شبکه‌های برون‌مرزی بسیاری از مردم دنیا را با اربعین آشنا ساخته‌اند» دارد، در رابطه با سخنان حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علم‌الهدی، رئیس مرکز آموزش‌عالی حضرت قاسم‌بن الحسن(ع) بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام سیدمحمد باقر علم‌الهدی، رئیس مرکز آموزش‌عالی حضرت قاسم‌بن الحسن(ع) با عنوان اینکه یکی از چالش‌های اساسی در مدل زندگانی بشریت مواجه شدن با انسان‌هایی است که تعدی و تجاوز به حقوق یکدیگر می‌کنند، گفت: در طول تاریخ بشریت همواره انسان‌هایی وجود داشته‌اند که به حقوق خودشان قانع نبوده و در مقام پایمال کردن حقوق مردم برمی‌آمده‌اند، عدالت یکی از آن محورهای ارزشی و آرمان‌های بلند انسانی است که همواره انسان‌ها به‌دنبالش می‌گردند و به‌تبع این عدالت نیازمند الگوهای برتری است تا انسان‌ها بتوانند با بهره‌گیری از مدل رفتاری این‌گونه الگوها عدالت را در زندگی و در جامعه خودشان لمس کنند و آرامش لازم را در زندگی از رهگذر عدالت به دست بیاورند، وجود مقدس امام‌حسین(ع) مهمترین پیام بین‌المللی که به بشریت داده است، محوری‌کردن عدالت و دفاع از ارزش‌های انسانی تحت عنوان عدالت است.

وی در پاسخ به این سؤال که شبکه‌های برون‌مرزی ایران بیشتر کدام جنبه از حادثه کربلا را باید به‌تصویر بکشند و برای مخاطب برون‌مرزی ارائه دهند، عنوان کرد: شبکه‌های برون‌مرزی ما می‌توانند با به‌نمایش گذاشتن مدل زندگانی امام حسین(ع) در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی آن عمق و گسترده مهرورزی امام‌حسین(ع) را در خانواده و در جامعه به‌تصویر بکشانند، این‌ها آن ابعادی است که مردم در دنیا به‌دنبال راهکارهای رسیدن به رفتارهای فضیلت‌مدار هستند؛ چگونه مهربانی کنند؟ عرصه و قلمروی ایثارگری تا کجاست؟ اینها اگر محور مسائل ارتباط جمعی روزنامه‌ها، مجلات، صداوسیما و شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی قرار بگیرد، بزرگترین خدمت را به بشریت کرده‌اند».

فارس
آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نیز طبق روال معمول این صفحه، خبر تلاوت ترتیل آیات الهی قرآن کریم بود. در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «پیاده‌روی اربعین رزمایشی برای معرفی جامعه مهدوی است»، «اربعینی زندگی کنیم» و «ابعاد جهانی قیام امام حسین(ع)/ پیام‌ فرادینی عاشورا متوجه همه انسان‌هاست» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که تمامی این اخبار نیز در حوزه معارفی عترت و در رابطه با موضوع اربعین حسینی انتشار یافته‌اند.

یکی از اخبار اربعینی این صفحه که عنوان و «ابعاد جهانی قیام امام حسین (ع)/ پیام‌ فرادینی عاشورا متوجه همه انسان‌هاست» دارد، مربوط به یادداشتی از حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی شاه محمدپور، فعال فرهنگی بوده که در مورد ابعاد جهانی و فرادینی قیام امام حسین(ع) منتشر شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «ابعاد رفتار امام معصوم(ع)، به گستردگی ابعاد مختلف وجودی اوست و تمام ماسوا را در بر می‌گیرد، در همه عوالم وجود به نحو علیت مؤثر بوده و منشاء تحولات گوناگون می‌شود؛ چراکه امام، خلیفه خداست و افعالش، فعل الله است؛ خدای متعال نیز فعل امام را از او سلب کرده و به خود نسبت می‌دهد؛ «وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمى» (انفال-۱۷)

پرده برداشتن از هزار لایه پنهان فعل الله که از آستین معصوم بیرون می‌آید و رسیدن به بواطن آن، به دو صورت امکان‌پذیر است؛ یک آنکه نسیم تکوینی رحمت الهی وزیدن گرفته و نقاب از چهره زیبای معنایی قول و فعل معصوم برداشته و آثار وجودی آن را نمایان سازد. مانند اتفاقات خاصی که پس از شهادت امام حسین (ع) واقع شد و زوایای مختلف یک حقیقت عظیم را در تمام جهان به نمایش گذاشت.

دوم اینکه دگربار نسیم رحمت الهی وزیدن گرفته و فضل و معنای فعل معصوم، به بیان آید؛ یا روایتی تفصیلی از جانب حضرات معصومین(ع) صادر شده و حق مطلب ادا شود یا جلوه‌ای در جان یک مأموم و محبی صادق و خالص، تابیدن گرفته و پرده‌ از جمال رعنای فعل معصوم(ع) کنار رود و بابی از علم در بیان و بنان عالمی وارسته گشوده شود. اما باید دانست که نه تمام ابعاد وجودی و عینی حقیقت فعل معصوم (ع) که حقیقتاً فعل الله است، در این سرای طبیعت قابلیت بروز و ظهور دارد و نه تمام آنچه در عرصه طبیعت و آثار علمی بزرگان آشکار شده، همه حقایقی است که قابلیت ظهور در این سرا را داشته است».

مهر
«رونمایی از سامانه آنلاین ختم قرآن، هم‌زمان با ایام اربعین حسینی» و «دوره‌های تخصصی حفظ در موسسه نورالقرآن و العترت برگزار می‌شود»، عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که هر دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «رونمایی از سامانه آنلاین ختم قرآن، هم‌زمان با ایام اربعین حسینی» دارد، در رابطه با سخنان جواد شیخ‌اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در این باره بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «جواد شیخ‌اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به برگزاری پویش مردمی قرائت قرآن توسط زائران اربعین به تاسی از حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) و یاران باوفایش، گفت: پویش باقرآن باحسین برای نخستین بار در شب عاشورا و در مساجد، حسینیه‌ها و هیات مذهبی کل کشور برگزار شد که با استقبال دوستداران قرآن و اهل بیت (ع) همراه بود.
وی اظهار داشت: این پویش که توسط شبکه قرآن و معارف سیما و با هدف انس بیشتر مردم با قرآن کریم راه‌اندازی شده است، در ایام اربعین حسینی نیز به کار خود ادامه خواهد داد و زائران حرم‌های نجف و کربلا می‌توانند با اشتراک‌گذاری عکس‌ها و ویدیوهای خود در فضاهای مختلف مجازی با محوریت قرائت قرآن توسط زائران، محافل قرآن و موضوعات مرتبط و با درج هشتگ #باقرآن_باحسین ، در این پویش معنوی شرکت کنند.
همچنین مدیر شبکه قرآن و معارف سیما از طراحی سامانه آنلاین ختم قرآن در پایگاه اطلاع‌رسانی این شبکه خبر داد و عنوان کرد، در راستای پویش باقرآن باحسین، سامانه‌ای آنلاین برای مشارکت مخاطبان و کاربران اینترنت در طرح ختم قرآن کریم رونمایی شده است که هم اکنون در دسترس عموم مردم قرار دارد».
ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این لحظه تنها یک خبر با عنوان ««بالای همه نوشته‌هایم نام توست» با قطعه‌های ادبی قرآنی» را بر روی خروجی خود انتشار داده که این خبر نیز خبری قرآنی بوده و در بخش‌هایی از آن، که در مورد انتشار کتابی با همین عنوان می‌باشد، آمده است: «کتاب «بالای همه نوشته‌هایم نام توست» با هدف آشنایی نوجوانان با رحمت، مهربانی و محبت پروردگار به انسان توسط اکرم کشایی نوشته شده است.
نویسنده در این کتاب گفت‌وگوهایی با خداوند دارد. او از شادی‌هایش، ترس‌هایش، ناراحتی‌هایش، دلتنگی هایش و... می‌گوید و بعد اشاره‌ای دارد به آیات قرآنی که نشان از محبت خداوند است.
کشایی در بیان انگیزه‌ چاپ این اثر برای نوجوانان، گفت: نوجوانی دوره‌ گذار از افت و خیزهای روحی و آشفتگی‌های ذهنی است. کشتی ذهن یک نوجوان در دریای متلاطمی از پرسش‌ها و تضادها و چالش‌ها پیش می‌رود. اطمینان از وجود یک قدرت برتر و علاوه بر آن بسیار مهربان، این دریای متلاطم را آرام‌تر می‌کند. وقتی این محبت دوطرفه می‌شود و کم کم در همه‌ی ابعاد زندگی گسترش پیدا می‌کند، آثار مثبتی به جا می‌گذارد. در قرآن کریم آیه‌های فراوانی وجود دارد که به محبت پروردگار نسبت به انسان‌ها اشاره می‌کند».

ایسنا
از شش خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان که تا این ساعت منتشر شده‌اند، پنج خبر به صورت اختصاصی در حوزه عترت و درباره موضوع اربعین حسینی منتشر شده است.
«اربعین، ابررویدادی که پدیده گردشگری است»، «هیچ نمایش وحدتی برتر از نمایش وحدت در اربعین حسینی(ع) وجود ندارد»، «نجف در آستانه اربعین حسینی»، «همایش اربعین عامل گسترش فرهنگ تشیع است»، «تحصیل دانشجویان از 20 کشور جهان در دانشگاه ادیان و مذاهب» و «مسابقه عکس سلفی من و دوست اربعینی‌ام»، عناوین شش خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان را تشکیل می‌دهند که همانطور که اشاره شد، اغلب این اخبار در حوزه عترت منعکس شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد چهار خبر با عناوین «نگاهی به سفارش های ائمه اطهار درباره پیاده روی اربعین»، «چرا زیارت امام حسین (ع) واجب است؟، «پاسخ سوال‌های شرعی خود را درباره احکام پیاده روی اربعین اینجا بخوانید» و «صحبت‌های شنیدنی مجری تلویزیون و راوی دفاع مقدس درباره پیاده روی اربعین» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تمامی این اخبار نیز در حوزه عترت قرار داشته و رنگ و بویی اربعینی دارند.

ایبنا
دو خبر با عناوین «گذرنامه عاشقی» در بازار نشر و کتاب «استنباط‌های فلسفی از آیات و روایات» منتشر شد طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده که یک خبر از این اخبار در حوزه قرآنی و خبر دیگری نیز در حوزه عترت به طور ویژه اربعین حسینی قرار دارند.
«کتاب استنباط‌های فلسفی از آیات و روایات منتشر شد»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز خبرگزاری ایبنا را تشکیل می‌دهد که مربوط به نوشته‌های حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «کتاب «استنباط‌های فلسفی از آیات و روایات» برداشتی از آیات به ویژه روایات یا الهیات نقلی است و سعی می‌کند معرفت صحیح و گسترده‌ای در حد توان برای خواننده فراهم کند.

منابع این نوشته به طور عمده روایات اعتقادی است که در کتاب‌های اصول کافی و توحید صدوق آمده است که مجموعه آنها در کتاب بحارالانوار جمع شده و مصدر این نوشته است.

از جمله پیش‌فرض‌های کتاب «استنباط‌های فلسفی از آیات و روایات»، آن است که تعالیم الهی برای تعطیل کردن فعالیت های معرفتی بشر نیامده؛ بلکه هدف، تقویت ابزارهای معرفتی بشر و نشان دادن محدودیت‌های این ابزارها بوده است. در همین راستا مفروض آن است که ما معرفت‌های بدیهی و نظری داریم که یکی از مصادیق معرفت‌های بدیهی اصول اولیه قواعد استنتاج منطقی است».
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که عنوان «یک راه حل برای جاماندگان زیارت «امام حسین(ع)»/ «نیت»، مهمترین عمل در پیاده‌روی اربعین» دارد، مربوط به سخنان حمید سیلاوی، کارشناس علوم قرآنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حمید سیلاوی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون وقایع ماه صفر و روز اربعین گفت: ماه صفر رویدادهای بسیاری را در خود جای داده و ماهی پر از حزن و اندوه است، ماهی که ارتحال «پیامبر اکرم(ص)»، شهادت «امام حسن مجتبی(ع)» و شهادت «امام رضا(ع)» را در خود جای داده و ماه گردهمایی بزرگ اربعین است.
وی به ارزش و اهمیت زیارت «امام حسین(ع)» در اربعین حسینی اشاره و ابراز کرد: برخی بزرگان ارزش زیارت «امام حسین(ع)» در روز اربعین را به قدری با اهمیت می‌دانند که بر آن تاکید ویژه‌ای دارند، ولی اگر کسی نمی‌تواند برود و این امکان برای او وجود ندارد می‌تواند با پرداخت پول سفر کسی که تمایل به رفتن این سفر را دارد از ثواب آن بهره‌مند شود، اما اگر کسی وضعیت مالی مناسب و شرایط لازم برای شرکت در این پیاده روی را نداشته باشد می‌تواند زیارت را از راه دور انجام دهد.
کیهان
روزنامه کیهان نیز طی امروز نسبت به انتشار مطلبی با عنوان «رمز و رازهای اربعین» اقدام کرده که در بخش‌هایی از آن آمده است: «دکتر محمدرضا سنگری، نویسنده، محقق و عاشوراپژوه است. وی لایه‌های واقعه عاشورا را فراتر از روایات و مکتوبات مورخان، با دلیل و منطق ورق زده است. او اول آبان ۱۳۳۳ در دزفول متولد شد. فارغ‌التحصیل دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است و رویکردش به شعر به زمان تحصیل در کلاس چهارم ابتدایی باز می‌گردد. شعرهای دکتر سنگری تاکنون به صورت پراکنده در برخی از نشریات چاپ شده است و تا به امروز در بسیاری از همایش‌های سراسری شعر دفاع مقدس و شب های شعر دفاع و مقاومت حضور داشته و در جلسات متعدد به نقد و بررسی شعر دفاع مقدس و ادبیات پایداری پرداخته است.

دکتر سنگری در گفت‌وگویی با سایت مشرق به ویژگی‌ها و ابعاد مختلف و رمز و رازهای نهفته در این مراسم استثنایی و بی نظیر آیینی پرداخته است که در ادامه از نظر خوانندگان عزیز می‌گذرد.
فلسفه پیاده روی اربعین و تداوم و شکوه و شور فزاینده و روزافزون این آیین آن هم بعد از گذشت 1400 سال چیست؟
لشکریان عمر سعد بعد از پایان جنگ کوتاه روز عاشورا و پس از اینکه بازماندگان کاروان امام حسین(ع) را به اسارت گرفتند در همان روز و در همان کربلا جشن پیروزی گرفتند. در زیارتنامه‌ها هم این معنا آمده است که آن روز، روز شادمانی، تفریح، جشن و پایکوبی قاتلان اباعبدالله الحسین و فرزندان و اصحابش بود.
بنابر این کاروانی از کربلا به اسارت می رود که هیات یک کاروان شکست خورده را دارد و دشمن برای خود جشن پیروزی گرفته ولی این کاروان وقتی 40 روز بعد به کربلا بازمی‌گردد، اتفاقا پیروز برمی‌گردد. یعنی کاروانی که در ظاهر شکست خورده بود، توانسته آن صولت و قدرت یزید و عبیدالله را درهم بشکند و با استفاده از تریبون رسمی حکومت حرفش را مطرح کند و ابعاد کربلا، مظلومیت امام حسین و بیداد و ستم بنی امیه را بیان کند».

انتهای پیام
captcha