دارندگان رتبه‌های برتر از چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن می‌گویند
کد خبر: 3849409
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
بررسی وضعیت یزد در مسابقات سراسری؛

دارندگان رتبه‌های برتر از چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن می‌گویند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دارندگان رتبه‌های عالی و ممتاز استان یزد از چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امورخیریه می‌گویند.

ححت‌الاسلام محمود میرجلیلی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امورخیریه استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به وضعیت استان در چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اظهار کرد: راه‌یابی استعدادهای قرآنی استان به مرحله مقدماتی و سپس به فینال، خود موفقیتی برای استان است.

وی ادامه داد: اینکه از بین 70 الی 80 نفر برتر کشوری 22 نفر در مرحله نهایی انتخاب شوند و آقایان شایق و خسروی از یزد بین این اسامی باشند، افتخاری برای استان است هر چند در فینال دو گروه تواشیح بصائر و ثامن‌الحجج از استان حضور داشتند و از 10 گروه تواشیح برتر کشور معرفی شدند، همچنین در دعاخوانی و اذان نیز در مرحله مقدماتی حائز رتبه شدند و به مسابقات سراسری در اصفهان راه یافتند.

دارندگان رتبه‌های برتر از چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن می‌گویند

میرجلیلی بیان کرد: در نهایت محمدحسین حدادزاده و صادق طالبی به ترتیب در رشته‌های ترتیل و انشاد انفرادی توانستند در این دوره از مسابقات به میزبانی اصفهان رتبه‌های عالی و ممتاز را کسب کنند.

نحوه میزبانی اصفهان از دید فعال قرآنی یزدی

محمدحسین حدادزاده، دارنده رتبه عالی رشته ترتیل چهل‌و‌دومین مسابقات سراسری قرآن کریم نیز به ایکنا گفت: مسابقات امسال در استان اصفهان نسبت به سال‌های قبل بهتر و رقابت‌ها شدیدتر بود‌.

وی ادامه داد: امسال در رشته ترتیل اکثراً برگزیدگان دیگر مسابقات بودند و نسبت به دو سه سال اخیر رقابت در سطح بالاتری بود.

حدادزاده که 8 سال در مسابقات شرکت می‌کند با اشاره به میزبانی استان اصفهان گفت: میزبانی اصفهان نسبت به حداقل دو سال پیش در ارومیه در زمینه‌های رفاهی، اسکان، سالن برگزاری مسابقات به نحو بهتری انجام شد و همچنین گروه فرهنگی که به مسابقات دعوت شده بود در زمینه ضبط تلویزیونی و حضور فعال رادیو قرآن در این مسابقات از دیگر نکات قابل تقدیر در این دوره بود.

گلایه‌ای از شبکه قرآن

این فعال قرآنی که برای سومین دوره در مسابقات بزرگسالان شرکت کرده گفت: گلایه‌ای که در این دوره مسابقات وجود داشت این است که این مسابقات به‌عنوان مهم‌ترین رویداد قرآنی کشور در حالی برگزار شد که شبکه قرآن این دوره از مسابقات را پوشش نمی‌داد و حضور این شبکه قرآنی احساس نشد فقط فینال رشته قرائت و اختتامیه به‌صورت مستقیم پخش شد.

دارندگان رتبه‌های برتر از چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن می‌گویند

وی که از سن 15 سالگی به‌صورت حرفه‌ای در زمینه‌های قرائت، ترتیل، اذان در مسابقات قرآن کریم شرکت می‌کند با اشاره به مشکلات جامعه قرآنی بیان کرد: آنچه در جامعه قرآنی ملموس است و البته کل کشور دیده شده، اینکه درگیر مسابقات شده و از بحث تلاوت اصیل یا همان مجلسی فاصله گرفته‌اند و این گونه تلاوت در محافل و مجالس کمرنگ شده است در حالی که به نظرم می‌توان با این تلاوت با مردم ارتباط برقرار کرد و محافل قرآنی را رونق بخشید.

غفلت قاریان قرآن از تلاوت اصیل

حدادزاده افزود: رقابت و سطح کیفی تلاوت نیز به این دلیل پایین آمده و حتی در برخی قاریان برجسته نیز مشاهده می‌شود که در این قالب کلیشه‌ای و محدود در تلاوت بهره می‌برند و برای مخاطب جذابیتی نخواهد داشت.

صادق طالبی، رتبه ممتاز کشوری در مسابقات سراسری قرآن کریم نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: بنده با ارسال فایل صوتی و سپس داوری مسابقات توانستم رتبه ممتاز رشته انشاد انفرادی در این دوره از مسابقات را کسب کنم.

گلایه‌ای بر تغییر روند دریافت جوایز

وی ادامه داد: ضمن تشکر و قدردانی از همه برگزارکنندگان این دوره از مسابقات، گلایه‌ای بر این مسابقات وجود دارد و آن اینکه سال‌های قبل از افرادی که به‌صورت غیرحضوری در مسابقات شرکت می‌کردند و حائز رتبه‌های برتر شده بودند، برای تحویل جوایز در مراسم اختتامیه دعوت ‌می‌شد و لوح تقدیر را همانند دیگر رشته‌ها از مسئولان دریافت می‌کردند اما امسال متأسفانه این روند تغییر یافت و برای دریافت لوح تقدیر به مکان اختتامیه مسابقات دعوت نشد.

طالبی افزود: سال گذشته بنده در این رشته توانستم رتبه سوم را کسب کنم و دریافت جایزه به‌صورت حضوری و در مراسم اختتامیه انجام شد ولی امسال فقط رتبه‌های کسب شده اعلام شد.

این فعال موسیقی مذهبی در استان یزد گفت: برای اولین بار در استان یزد از سه سال پیش این رشته ایجاد و برای دومین سال از استان یزد در مسابقات شرکت کرده‌ام و تاکنون دو رتبه برتر در کشور کسب کرده‌ام.

وی ادامه داد: بنده در این رشته به‌صورت کاملاً حرفه‌ای وارد و برای کسب رتبه برتر کشوری تلاش خواهم کرد البته در سال‌های گذشته در رشته‌‌ قرائت نیز شرکت کرده‌ام و ان‌‌شاءالله در بحث قرائت و تلاوت قرآن به‌صورت جدی در سال‌های آتی در مسابقات حضور خواهم یافت.

دارندگان رتبه‌های برتر از چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن می‌گویند

آغاز پیشرفتی جدید بین استعدادهای قرآنی یزدی

رتبه ممتاز کشوری در مسابقات قرآن در پاسخ به سؤال ایکنا در خصوص حضور کمرنگ استان یزد در رتبه‌های برتر کشوری در این دوره از مسابقات، با وجود استعدادهای قرآنی برتر گفت: این مسئله باید از چند جنبه بررسی شود، بنده معتقدم پیشرفت جدیدی در استان یزد آغاز شده به نحوی که امسال برای اولین بار دو استعداد برتر قرآنی از استان یزد در فینال مسابقات قرائت حضور داشتند هر چند مسابقات قرائت از سطح بسیار بالایی برخوردار است و همین حضور در مسابقات فینال خود نشانه حضور فعال یزدی‌هاست، این دو نفر آقایان شایق و خسروی هستند که البته آقای شایق در سال‌های گذشته چندین مرتبه در فینال مسابقات قرائت حضور داشت ولی چیزی که برای امسال مهم بود راهیابی دو نفر از یزدی‌ها به فینال مسابقات قرائت بود.

وی ادامه داد: همچنین کسب رتبه در رشته انشاد طی دوسال متوالی در مسابقات قرآن نشانه دیگری بر حضور فعال یزد است؛ چرا که سال گذشته رتبه سوم و امسال رتبه دوم توسط اینجانب کسب شد.

طالبی افزود: کسب رتبه عالی در رشته ترتیل توسط محمدحسین حدادزاده و حضور گروه‌های تواشیح استان یزد در صحنه مسابقات کشوری و حضور در فینال دیگر دلیلی بر حضور یزد است؛ چرا که تواشیح استان یزد از نمونه‌های برجسته تواشیح و زبانزد در کشور است.

نبود انگیزه و کم‌توجهی به جامعه قرآنی 

این فعال قرآنی بیان کرد: جدای از این موارد عواملی وجود دارد که باعث کم شدن انگیزه‌ها بین قرآنیان می‌شود و با شرایط کنونی جامعه و مشغله کاری و زندگی که خود فشارهای زیادی را وارد می‌کند، کم‌توجهی به جامعه قرآنی عاملی برای نبود انگیزه خواهد بود.

وی گفت: متأسفاته این مشکل نه تنها در استان یزد بلکه در کشور وجود دارد که به جامعه قرآنی بها داده نمی‌شود و تقدیر و شایستگی در شأن قرآنیان توسط نهادهای مختلف صورت نمی‌گیرد و به نظرم اگر انگیزه و بها دادن به استعدادهای برتر در دستور کار باشد قطعاً جامعه قرآنی با انگیزه بیشتری ادامه خواهد داد.

گزارش از اعظم السادات میرجلیلی، خبرنگار ایکنای یزد

انتهای پیام
captcha