افزایش تبعیض علیه مسلمانان در فرودگاه‌های جهان
کد خبر: 3849370
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰

افزایش تبعیض علیه مسلمانان در فرودگاه‌های جهان

گروه بین‌الملل ــ آمارها نشان می‌دهد که در سال 2019 موارد اسلام‌هراسی و تبعیض علیه مسلمانان در فرودگاه‌های کشورهای غربی افزایش یافته است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استپ فید، قوانین سختگیرانه علیه مسلمانان در مبادی ورودی و خروجی کشورهای غربی در سال‌های اخیر تشدید شده است. برخی از این موارد در سال 2019 بازتاب رسانه‌ای گسترده‌تری یافته است که به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:

1 ــ «ریز احمد» بازیگر پاکستانی –انگلیسی به خاطر نمایش‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی‌اش شناخته شده است. وی دو سال قبل برنده جایزه معروف امی شده بود.

ریز احمد در 15 سال اخیر بارها با تبعیض نژادی روبرو شده است. وی چند ماه قبل در یک همایش از اتفاقی سخن گفت که در سال 2019 برای او رخ داده است. وقتی در ماه آوریل قصد داشت برای شرکت در همایشی به خارج سفر کند سازمان امنیت داخلی انگلیس مانع از سوار شدن وی به هواپیما شد و او در نهایت سفر خود را لغو کرد.

2 ــ در ماه ژوئن یک زوج جهانگرد به ترکیه سفر کرده بودند. هنگام بازگشت، زن جهانگرد در هواپیما از همسفر بودن با مردان مسلمان شکایت کرد. گفته می‌شود وی مردان مسلمان را تروریست و تهدیدی برای امنیت خوانده بود.  

3 ــ در موردی دیگر از اسلام‌هراسی در فرودگاه‌ها، اسماعیل بن عجاوی دانشجوی 17 ساله فلسطینی که برای تحصیل در دانشگاه هاروارد پذیرفته شده بود پس از ورود به خاک آمریکا در فرودگاه مورد تفتیش عقیدتی قرار گرفت. مأموران گوشی تلفن و کامپیوتر او را بازرسی کردند و وی مجبور به بازگشت به لبنان شد. اما در نهایت با فشار گروه‌های حقوق بشر و آکادمیک، وی  یک روز پیش از شروع کلاس‌های خود در هاروارد توانست وارد آمریکا شود.

4 ــ‌ یک شهردار مسلمان آمریکایی در ایالت نیوجرسی در ماه آگوست توسط مأموران نیروی حفاظت مرزی و گمرکی آمریکا در فرودگاه جان اف کندی نیویورک متوقف شد.

«محمد خیرالله» سوری‌تبار که از سال 2005 شهردار شهر پراسپکت پارک در نیوجرسی است قصد داشت برای دیدار با خانواده خود راهی ترکیه شود اما سه ساعت در فرودگاه بازداشت و بازجویی شد و گوشی تلفن همراه او به مدت 12 روز ضبط شد.

وی می‌گوید: در آمریکا دیدگاه رایج غلطی درباره مسلمانان و اعراب وجود دارد. من با قوانین آمریکا آشنا هستم و این اقدام قطعاً نقض قانون بود.

5 ــ عدم اجازه پرواز برای دو مسافر مسلمان در یکی از پرواز خطوط هوایی آمریکا (American Airlines)، به علت اینکه برخی مسافران اعلام کردند از وجود آنها احساس ناراحتی می‌کنند.

6 ــ در مورد دیگری از اسلام‌هراسی در فرودگاه‌های آمریکا یکی از مأموران شرکت هواپیمایی کانادا یک دختر 12 ساله محجبه عضو تیم ملی اسکواش آمریکا را مجبور کرد برای احراز هویت، حجاب خود را بردارد. «فاطمه عبدالرحمان» که نخستین بازیکن محجبه تیم ملی اسکواش آمریکا به شمار می‌رود قصد داشت برای انجام یک مسابقه به تورنتو کانادا برود که با رفتار تبعیض‌آمیز این مأمور مواجه شد.  

7 ــ ماه گذشته «طارق بضی» یک فعال مسلمان در منطقه دیربورن هایتس آمریکا قصد داشت به لبنان سفر کند که یک مأمور پلیس مرزی آمریکا او را کنار کشید و شروع به پرسیدن سؤالاتی از وی کرد، از قبیل اینکه به کجا می‌رود و قصد دارد در کجا اقامت کند.

وی می گوید: به لحاظ ذهنی برای این بازپرسی آماده بودم. من تصمیم گرفتم این تجربه را به اشتراک بگذارم زیرا ما در زمانی زندگی می‌کنیم که مسلمانان و اعراب آمریکایی در همه مرزها و فرودگاه‌ها هدف تبعیض قرار دارند.
انتهای پیام
captcha