کسب رتبه عالی در مسابقات قرآن با امکانات اندک و تلاشی خودجوش
کد خبر: 3848985
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۸

کسب رتبه عالی در مسابقات قرآن با امکانات اندک و تلاشی خودجوش

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رقیه خزعلی‌زاده که خودجوش حفظ قرآن را آغاز کرده و اکنون با تلاش فردی توانسته است رتبه عالی مسابقات قرآن کشور را به دست آورد، درباره شرایط حفظ قرآن در شهر الوان از توابع شهرستان شوش، گفت: وضعیت حفظ در شهر الوان خوب نیست، چون امکانات کم است وگرنه شور و شوق خانم‌ها در این زمینه خیلی زیاد است.

کسب رتبه عالی در مسابقات کشور با امکانات اندک و تلاشی خودجوش

رقیه خزعلی‌زاده، دارنده رتبه عالی رشته حفظ 10 جزء قرآن کریم در چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: مسابقات سطح بسیار بالایی داشت و داوران به نکات بسیار ریز توجه داشتند که همین مسئله، ایرادات کوچک شرکت‌کنندگان را از هم متمایز و رتبه را مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: اطلاعی از امتیاز رتبه ممتاز ندارم چون امتیازها را اعلام عمومی نکردند تا بدانم که چقدر اختلاف نمره داریم اما می‌دانم که ایرادم در حسن حفظ و عبارات بود اگر ايراد در قسمت عبارات نداشتم می‌توانستم رتبه ممتاز را به دست بیاورم.

خزعلی‌زاده گفت: من حافظ ۱۵ جزء قرآن کریم هستم ولی در این مسابقات ده جزء شرکت کردم. تجربه شرکت در مسابقات کشوری دانش آموزی را دارم اما سطح آن مسابقات با مسابقات اوقاف خیلی متفاوت است.

این حافظ قرآن کریم بیان کرد: از کودکی با کمک پدر و مادرم شروع به حفظ جزء ۳۰ قرآن کردم. برای حفظ به تلاوت‌های العفاسی، شهریار پرهیزگار و منشاوی گوش می‌دهم البته خواهرم در این زمینه بسیار کمکم کرد اما در کل این مسیر را خودجوش ادامه دادم. قرآن را به تدریج حفظ می‌کنم، دارالقرآن یا مؤسسه نمی‌روم و استاد هم ندارم، اما به نظرم باید کسانی که می‌خواهند حفظ قرآن را شروع کنند به کلاس‌های آموزشی بروند و استاد داشته باشند چون در ایجاد شور و شوق در حافظ مؤثر است.

وی درباره نحوه داوری مرحله مقدماتی مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن کریم، اظهار کرد: در مرحله مقدماتی پیش از فینال مرحله کشوری فقط به صحت حفظ توجه داشتند در حالی که در سالهای گذشته اینطور نبود و علاوه بر حسن حفظ، تجوید و وقف و ابتدا هم سنجیده می‌شد، اما امسال ملاک فقط حسن حفظ بود که با این شیوه همه خیلی راحت می‌توانند به فینال راه پیدا کنند. ما در مرحله مقدماتی ۲۸ نفر شرکت‌کننده بودیم که فقط سه نفر حذف شدند. باید شیوه سنجش طوری باشد که فقط آنهایی که سطح بالایی دارند به فینال بروند و اینگونه است که افراد در سطح خیلی بالا مشخص می‌شوند.

خزعلی‌زاده که ساکن شهر الوان از توابع شهرستان شوش است درباره وضعیت حفظ قرآن کریم میان بانوان این شهر گفت: وضعیت حفظ در شهر الوان خوب نیست چون امکانات کم است وگرنه شور و شوق خانمها در این زمینه خیلی زیاد است. بعضی از خانمها تا جزء ۱۵ هم حفظ کردند اما بعد آن را به فراموشی سپردند چون استاد نداشتند که راهنمایی شوند. بخاطر امکانات اندک الوان برای پیشرفت در سطوح عالی حفظ باید حتما به اهواز بروی. اینجا استاد هست اما سطحشان خیلی بالا نیست و برای مبتدی‌ها خوب هستند.

این حافظ قرآن کریم با بیان اینکه اداره امور قرآنی اوقاف خوزستان پیگیر رفت و آمد شرکت کنندگان نبود و حتی یک تبریک هم برای کسب رتبه نگفت، افزود: استرس و سوالات داوران باعث شد بخشهایی از محفوظاتم را فراموش کنم بنابراین می‌خواهم برای سال آینده روی حسن حفظ کار کنم. فکر می‌کنم بتوانم ادامه راه را تا حافظ کل شدن ادامه دهم، این مسابقات خیلی روی روحیه ام تاثیر داشت. اگر با  برنامه‌ریزی خودم حفظ قرآن را ادامه دهم تا سال آینده می‌توانم حافظ کل شوم؛ برنامه ریزی‌ام به این ترتیب است که روزی دو صفحه حفظ می‌کنم و جمعه جمع بندی آن را مرور می‌کنم تا تثبیت شود. 

یادآور می‌شود که رقیه خزعلی‌زاده 20 ساله است و اکنون در رشته ادبیات عرب در دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل است. وی رتبه‌های برتر فراوانی را در مسابقات قرآن دانش‌آموزی کشور به دست آورده است. 

انتهای پیام
captcha