تفسیری پاسخگو به نیاز امروز ارائه کنیم
کد خبر: 3848947
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸

تفسیری پاسخگو به نیاز امروز ارائه کنیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: قرآنی که امروز تفسیر می‌کنیم، باید پاسخگو باشد و به نیازهای روز جامعه پاسخ دهد.

تفسیری پاسخگو به نیاز امروز ارائه کنیمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدصادق علمی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، صبح امروز ۱۸ مهرماه، در مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره مسابقات قرآن «گلستان وحی» با تاکید بر رواج تفسیر کاربردی از آیات قرآن عنوان کرد: متاسفانه در برخی از جلسات قرآن که اصلا توجهی به بحث مفهوم نمی‌شود و در بسیاری از مواردی که جلسات تفسیر قرآن برگزار می‌شود نیز تفسیر آیات مورد نظر نگرشی کاربردی برای جامعه ندارد، برای مثال در یک جلسه تفسیر ساعت‌ها و حتی جلسات متعددی در رابطه با مسئله‌ای بحث می‌شود که به درد مستمعان نمی‌خورد، تفسیرکننده در جلسات متعددی به دنبال این نکته می‌گردد که نوع میوه ممنوعه‌ای که حضرت آدم(ع) از آن خورده چه بوده است، امثال این مباحث برای جامعه کاربردی ندارد.

خطاب قرآن به مؤمنان یک جامعه ایمانی

وی با اشاره به آیاتی از سوره مائده افزود: کتاب این آیات به مومنان حاضر در جامعه ایمانی است، زمان نزول این آیات مربوط به هنگامی است که پیامبر(ص) یک نظام و حکومت دینی در مدینه بنا کردند، قرآن در این آیات توصیه می‌کند که با یهود و نصارا دست دوستی ندهیم، امروز شما نمونه آن را می بینید که چگونه مسیحیت و صهیونیست وجود دارد، قرآن گوید اگر سر به آستان آن داشته باشیم، جزء همان افراد محسوب خواهیم شد.

علمی اضافه کرد: کسانی که چنین انتخابی داشته باشند و یهود و نصارا، را ولی خود قرار دهند ظالم هستند، اما وقتی می‌گوییم ظالم اکثر افراد می‌گویند، یزید و این دست افراد منظور هستند، اما در حال حاضر در رابطه با افراد جامعه ما چه می‌شود؟ وقتی حرف از جامعه امروز می‌زنیم می‌گویند حرف سیاسی نزنید، در صورتی که ما امام حسینی داریم که علیه ظلم قیام کرد.

قرآن و امام حسین(ع) غیرسیاسی نیست

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: قرآن می‌گوید روزی که فتح و پیروزی برای مومنان ایجاد می‌شود، کسانی که دل و میل به سمت یهود و نصارا داشتند رسوا می‌شوند، روشن است که قرآن و امام حسین(ع) غیرسیاسی نمی‌شود.

علمی ادامه داد: قرآن بشارت می‌دهد که خداوند قومی را برمی‌انگیزد که هم خدا آنان را دوست دارد و هم آنان دوستدار خدا هستند، این افراد با مومنان مهربان هستند و با دشمنان خدا تندی می‌کنند، از سرزنش کسی نمی‌ترسند و صحنه را خالی نمی‌کنند، این فضل خداست که دین را بر عهده چنین افرادی می‌گذارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: وقتی این آیات نازل شد، پیامبر(ص) به سلمان فارسی اشاره کردند و گفتند این ویژگی‌های قوم سلمان است، در این شرایط یک سوال پیش می‌آید که ما چه کسانی را باید ولی خود قرار دهیم؟ قرآن خود در ادامه آیات سوره مائده پاسخ این سوال را می‌دهد و می‌گوید که ولی شما خدا، پیامبر(ص) و مومنانی هستند که نماز به پا می‌دارند و در رکوع زکات می‌دهند، تفاسیر متعددی از شیعه و سنی تعبیر مؤمنان در این آیه را حضرت علی(ع) نوشتند.

تعبیر قرآن از حزب الله پیروز

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: خدا می‌گوید ولی و مقتدای شما انسان‌ها چنین افرادی هستند و چنین پیروانی را حزب‌الله می‌نامند و این حزب‌الله را پیروز معرفی می‌کند.

علمی با تاکید بر اینکه قرآن و مفاهیم آن در تمام زمینه‌های زندگی بشر مانند مسائل سیاسی و اقتصادی پاسخگو است، ادامه داد: البته خواندن قرآن هم ارزش خود را دارد و همین خواندن عبارات عربی بدون فهم معنی هم ارزشمند است و خواص منحصر به فرد خود را دارد، البته شرط بهره‌گیری از خواص آن هم این است که دل به قرآن بدهیم و انس با قرآن داشته باشیم.

وی افزود: برای بهره‌گیری بیشتر از قرآن باید با این نگاه قرآن را بخوانیم که ببینیم امروز قرآن با ما چگونه حرف می‌زند، چرا که این قرآن برای تمام امور و نیاز‌های انسان پاسخ خود را دارد.

انتهای پیام
captcha