جوانان برای حفظ قرآن هم‌مباحثه داشته باشند/ ارجحیت بهره‌گیری از شیوه جمعی در حفظ آیات
کد خبر: 3848425
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
حجت‌الاسلام حکیمی:

جوانان برای حفظ قرآن هم‌مباحثه داشته باشند/ ارجحیت بهره‌گیری از شیوه جمعی در حفظ آیات

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حافظ کل قرآن کریم ضمن تأکید بر اینکه بهتر است جوانان علاقه‌مند برای حفظ قرآن هم‌مباحثه داشته باشند، بر ارجحیت بهره‌گیری از شیوه جمعی برای حفظ آیات نورانی قرآن کریم در قیاس با شیوه فردی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، حافظ کل قرآن کریم و مدیر مؤسسه کریمه آل رسول(س) در گفت‌و‌گو با  ایکنا؛ در رابطه با شیوه صحیح حفظ قرآن و توصیه به جوانان جهت چگونگی حفظ راحـت‌تر آیات الهی و تثبیت آن، اظهار کرد: برای حفظ قرآن ابتدا باید از خداوند متعال بخواهیم که به ما توفیق دهد. پیامبر اکرم(ص) فرمودند «هرکس که خداوند نعمت حفظ قرآن را به او عطا کند و تصور کند که نعمت بالاتر از این به دیگران داده شده، این فرد بافضیلت‌ترین نعمت خدا را کوچک شمرده است».

حکیمی ادامه داد: حفظ قرآن عطای خداوند سبحان، توفیق الهی و در بین نعمت‌های الهی نیز بنا به فرموده پیامبر اکرم(ص) افضل‌النعمة است. امام صادق(ع) همواره هنگام دعا می‌فرمودند «اللهم فحبب الينا حسن تلاوته و حفظ آياته»، «خدایا حفظ و نیکو تلاوت کردن قرآن را محبوب من کن» که این نشان‌دهنده فضیلت حفظ قرآن است.

این حافظ کل قرآن کریم تصریح کرد: ما باید در حاجات خود از خداوند متعال حفظ قرآن را برای خود و فرزندان خود بخواهیم. برخی مادران عزیز هستند که گاهی اوقات چهار یا پنج نفر از فرزندان ایشان حافظ شدند که همه این عزیزان جایگاه حافظی قرآن خود را از دعا و توسل آغاز کردند.

جوانان هیچ چیز را جایگزین قرآن نکنند

مدیر مؤسسه کریمه آل رسول(س) بیان کرد: بنده به عنوان یک خدمتگزار قرآنی به جوانان عزیز عرض می‌کنم که هیچ چیز را جایگزین قرآن نکنید. اگر دل شما در کنار این مجالس اهل بیت(ع) و هیئات، قرآنی شود و قرآن را حفظ کنید، قرآن نیز شما را از گزند حوادث و لغزش‌ها و خطاها حفظ می‌کند.

حکیمی در ادامه افزود: آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در تفسیر آیه 9 سوره مبارکه حجر «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»، «بى‌ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‌ايم و قطعاً نگهبان آن خواهيم بود» بیان می‌کنند که همانطور که خدا وعده داده که قرآن را حفظ کند، کسی نیز که قرآن را به شرط آنکه امین آیات باشد و در این امانت خیانت نکرده و به آیات نورانی قرآن کریم عمل کند، خداوند منان نیز او را حفظ می‌کند.

ضرورت جدی گرفتن جلسات حفظ قرآن

این حافظ کل قرآن کریم ضمن توصیه به جوانان در جای جای نظام اسلامی، اظهار کرد: جوانان علاقه‌مند به حفظ قرآن باید جلسات قرآن به ویژه جلسات حفظ را جدی بگیرند و در این راه نیز مؤسسات قرآنی متخصص را به همراه استاد و مدرس دانا و آگاه به این حیطه را بیابند. جوانان در این راه قرآنی باید چنان سخت‌کوش باشند که حتی روستا به روستا و شهر به شهر به دنبال مقصود و دستیابی به هدف والای خود در یافتن مدرس کارکشته و دانا و دستیابی به موقعیت حفظ آیات الهی حرکت کنند.

مدیر مؤسسه کریمه آل رسول(س) بیان کرد: در محضر قرآن شهادت می‌دهم که اگر جوانان راه‌های زیادی را برای اینکه در راه قرآن حرکت کرده و حافظ آیات نورانی آن شوند طی کنند، عاقبت بخیر خواهند شد. البته معمولاً شیوه حفظ فردی برای قرآن‌آموزان سخت و دشوار است اما وقتی فرد وارد محیط جمعی شود و از وجود استاد ماهر استفاده کند و با استفاده از شیوه صحیح به حفظ بپردازد، موفق‌تر خواهد بود.

دستیابی به سبک زندگی قرآنی از طریق حفظ آیات

حکیمی با اشاره به اینکه جلسات نورانی قرآن کریم برای علاقه‌مندان و قرآنیان روحبخش و انگیزه‌بخش است، تصریح کرد: اگر جوانان برای حفظ قرآن هم‌مباحثه داشته باشند، کار حفظ را به راحتی پیش خواهند برد. قرآنیان ما به ویژه جوانان عزیزی که ازدواج کرده‌اند، می‌توانند با همسران خود به مباحثه پرداخته و قرآن را به خوبی و در زمان کوتاهی حفظ کنند. این امر می‌تواند در فرزندان ایشان نیز تأثیر گذاشته و ایشان را به حفظ آیات الهی ترغیب کند.

این حافظ کل قرآن کریم در پایان سخنان خود با بیان اینکه باید برای قرآن وقت بگذاریم و همانطور که برای بسیاری از امور زندگی هزینه می‌کنیم، در این راه نیز برای دستیابی به فرهنگ قرآنی هزینه کنیم، اظهار کرد: اشکال ما این است که قرآن را از اصل زندگی خارج کرده‌ و آن را به حاشیه برده‌ایم؛ در صورتی که قرآن اصل است و اولین کار ما قرآن است. جوانان عزیز که آیات الهی را حفظ می‌کنند می‌توانند شب‌هنگام و در موقع خواب آیات حفظ شده را مرور کرده و ضمن تدبر در آیات به این موضوع بیندیشند که آیا به این آیات عمل می‌کنند یا خیر. اگر این اتفاق مبارک در زندگی جوانان قرآنی ما رخ دهد، زندگی ایشان قرآنی شده و به همان سبک زندگی دست پیدا خواهند کرد که معصومین(ع) نیز به آن تأکید کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha