تولید سوسیس ماهی؛ گامی در جهت رونق تولید و کمک به اقتصاد خانواده‌ها
کد خبر: 3848288
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲

تولید سوسیس ماهی؛ گامی در جهت رونق تولید و کمک به اقتصاد خانواده‌ها

گروه سیاست و اقتصاد ـ مجری طرح دانش‌بنیان تولید سوسیس و کالباس ماهیسا گفت: نخستین تولیدکننده سوسیس و کالباس بدون بو از ماهی در خاورمیانه به‌صورت استفاده از ظرفیت خالی کارخانه‌های استان گلستان شکل گرفت، با توجه به نگرانی‌های مصرف‌کنندگان ایرانی نسبت به محصولات فست فود این گروه پژوهشی باهدف حذف و کاهش نیتریت و میکروارگانیسمهابرای تولید این محصول ثبت شد.

از دغدغه‌مندی سرانه پایین مصرف ماهی در ایران تا ساخت اولین سوسیس ماهی در خاورمیانهکاوه رحمانی فرح، مجری طرح دانش‌بنیان تولید سوسیس و کالباس ماهیسا در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، گفت: کارخانه ماهیسا نخستین تولیدکننده سوسیس و کالباس بدون بو از ماهی در خاورمیانه در سال ۱۳۹۷ با سرمایه‌گذاری انبوه بخش خصوصی در استان همدان به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: ماهیسا اولین تولیدکننده سوسیس و کالباس بدون بو از ماهی است که با بهره‌مندی از ۳ اختراع مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان خیال علاقمندان مصرف فست‌فود را راحت کرده است.

رحمانی فرح اضافه کرد: 44.5 درصد عامل مرگ‌ومیر در کشور تصلب شراین و به عبارت ساده‌تر گرفتگی رگ‌های قلب و مغز است، به عبارتی از هر دو نفر یک نفر به دلیل عدم مصرف ماهی دچار سکته مغزی و قلبی می‌شود و کشور ایران متأسفانه در این زمینه معمولاً رتبه اول یا دوم را در جهان دارد.

مجری طرح دانش‌بنیان تولید سوسیس و کالباس ماهیسا ادامه داد: دولت ایران و وزارت بهداشت به‌منظور افزایش عمر مفید و کاهش هزینه‌های درمان و نگهداری همواره مردم را به افزایش مصرف ماهی تشویق کرده‌اند.

وی ابراز کرد: در همین راستا با توجه به برنامه‌های بلندمدت دو دهه اخیر کشور در سازمان شیلات و وزارت بهداشت سرانه مصرف ماهی از حدود ۳.۳ کیلوگرم به حدود ۱۰ کیلوگرم (به ازاء هر نفر در سال) افزایش یافته است.

رحمانی فرح گفت: با این اوصاف اما همچنان مصرف آبزیان در ایران با میانگین سرانه مصرف در دنیا که حدود ۲۰ کیلوگرم است فاصله قابل‌توجهی دارد، همچنین قابل‌ذکر هست که میانگین مصرف ماهی در کشورهای درحال‌توسعه بیش از ۳۰ کیلوگرم هست که می‌توان این شاخص را به‌نوعی یکی از شاخص‌های سطح عمومی سلامت جامعه در نظر گرفت.

مدیرعامل شرکت تولید سوسیس ماهیسا عنوان کرد: با بررسی‌های گروه پژوهشی ماهیسا در ۱۲ کلان‌شهر کشور در سال ۱۳۹۳ مشخص شد که مردم ایران به دلایلی همچون عدم فرهنگ مصرف ماهی، دشواری تهیه ماهی و پاک کردن آن، عدم تنوع شیوه‌های مصرف ماهی، قیمت تمام‌شده بالای ماهی با توجه به شیوه متداول مصرف در سبد خانوار، وجود استخوان‌های بین عضلانی و بسیاری دلایل دیگر نسبت به مرغ و گوشت قرمز تمایل کمتری به ماهی دارند.

مزیت‌های استفاده از سوسیس ماهی

مدیرعامل کارخانه ماهیسا ادامه داد: اما بر پایه تحقیق یادشده مهم‌ترین دلیل دوری ایرانیان نسبت به مصرف آبزیان به‌ویژه ماهی بوی زُهم و خاص آن‌که به دلیل حساس بودن پروتئینها و چربیها غیراشباع و دیگری قیمت بالای ماهی است.

وی بیان کرد: بر پایه مطالعات بازار یکی از محصولات محبوب بازار ایران سوسیس و کالباس است که از طرفی مردم طعم آن را می‌پسندند اما با توجه به برخی گزارش‌ها نسبت به‌سلامت این محصولات نگران هستند.

رحمانی فرح ادامه داد: سوسیس ماهی می‌توانست ۲ مسئله بزرگ مصرف‌کنندگان ایرانی در رابطه با ماهی را پاسخگو باشد، نخست آنکه بجای خوردن مثلاً نصف ماهی در یک وعده می‌توان از ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم سوسیس و یک وعده استفاده کرد که قیمت این وعده غذایی نسبت به فیله ماهی بسیار ارزان‌تر خواهد بود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: دوم آنکه با توجه به بهرهمندی از فنّاوری فرآوری آبزیان در گروه ماهیسا بوی خاص ماهی گرفته‌شده و مصرف‌کننده ایرانی با میل و اشتیاق این ماده باارزش غذایی و خوشمزه را سر سفره خود خواهد دید.

وی گفت: بنابراین چشم‌انداز شرکت ماهیسا این بود که باهدف تولید سوسیس و کالباس از ماهی، هم سرانه مصرف ماهی افزایش یابد و هم مصرف‌کنندگان علاقمند به فست فود با خیال راحت آن را میل کنند.

مجری طرح دانش‌بنیان تولید سوسیس و کالباس ماهیسا ابراز کرد: مطالعات اولیه تولید سوسیس ماهی در سال ۱۳۸۶ در زمان تحصیل در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی گرگان آغاز شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۸ اختراع (فرمولاسیون و روش تهیه سوسیس از ماهی) در اداره مالکیت‌های صنعتی ایران ثبت شد، با توجه به نگرانی‌های مصرف‌کنندگان ایرانی نسبت به محصولات فست فود این گروه پژوهشی باهدف حذف و کاهش نیتریت و میکروارگانیسمها، فعالیتهای قابل‌توجهی داشتند که در سال ۱۳۹۱ یکی از اولین شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، برای تولید این محصول ثبت شد.

رحمانی فرح ادامه گفت: نخستین تولید صنعتی سوسیس ماهی توسط گروه ماهیسا در سال ۱۳۹۱ به‌صورت استفاده از ظرفیت خالی کارخانه‌های دیگر در استان گلستان شکل گرفت، پس‌ازآن بخش‌های مختلف این محصول به‌صورت موشکافانه موردبررسی قرار گرفت و حاصل آن جوایز متعدد در جشنواره‌ها و المپیادهای علمی و نوآوری کشور بود.

آغاز تولید انبوه طرح در سال 1393

وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۳ با جذب سرمایه‌گذاری شخصی طرح وارد فاز اجرایی جهت آغاز تولید انبوه شد، در سال ۱۳۹۵ در فستیوال صنعت غذا ماهیسا به‌عنوان یک استارت آپ تأییدشده توسط معاونت علمی ریاست جمهوری موردتوجه سرمایه‌گذاران مختلف خارجی و داخلی قرار گرفت و سرمایه‌گذاری در شهر همدان بر اساس مطالعات مکان‌یابی آغاز شد.

رحمانی فرح ادامه داد: شهر همدان با توجه به دسترسی و آبزیان جنوب، شمال و غرب و همچنین هوا و آب‌خنک و پاکیزه جهت فرآوری ماهی‌های حساس انتخاب شد، به‌علاوه شهر همدان به بازار بزرگ تهران و اصفهان و همچنین کشور عراق دسترسی مناسبی داشت.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه ارومیه بیان کرد: سرانجام در زمستان سال 1397ماهیسا وارد بازار شد و مورد استقبال مصرف‌کنندگان ایرانی قرار گرفت، ماهیسا از تازه‌ترین ماهی‌ها و بهترین مواد اولیه موجود در بازار و با بهترین فنّاوری فرآوری محصولات شیلاتی تهیه می‌شود.

وی عنوان کرد: ماهی‌های دریایی مورداستفاده در این نوع سوسیس و کالباس از خلیج‌فارس و دریای عمان تهیه می‌شوند و ماهی‌های پرورشی از خوزستان و استان‌های شمالی، دریاچه‌‌ها و سدهای استان‌های کردستان و آذربایجان به کارخانه منتقل می‌شوند.

رحمانی فرح در خصوص قیمت این محصول گفت: به‌طور منطقی و طبیعی مواد فرآوری‌شده گران‌تر از منبع اولیه هستند سوسیس که از گوشت خالص ماهی تهیه می‌شود طبیعی است که از خود ماهی گران‌تر باشد، اما با توجه به خرید عمده ماهی توسط ماهیسا همچنان قیمت سوسیس ماهی نسبت به گوشت ماهی مناسب‌تر است.

وی اشاره‌ای به ترکیبات ماهیسا داشت و گفت: ترکیب سوسیس و کالباس ماهی، شامل گوشت بدون استخوان ماهی، شیر خشک، ادویه، پروتئین گندم یا همان (گلوتن)، نشاسته، سیر، نمک، روغن، یخ و ... است.

رحمانی فرح ادامه داد: به نقل از مدیر انجمن فرآورده‌های گوشتی ایران سرانه مصرف سوسیس و کالباس در ایران حدود ۵ کیلوگرم به ازاء هر فرد هست درحالی‌که در کشورهای پیشرفته این شاخص حدود 80 کیلو است.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه میزان مجاز نیتریت در سوسیس و کالباس در ایران ۱۲۰ PPM و در کشورهای پیشرفته ۲۰۰ PPM است، گفت: بنابراین نگرانی متخصصین تغذیه کشورهای پیشرفته با توجه به مصرف بالای فرآوردههای گوشتی قابل‌درک هست اما دید منفی در داخل کشور نسبت به این فرآورده‌ها علمی و دقیق نیست.

وی بیان کرد: هرچند برخی از تولیدکنندگان با استفاده از خمیر مرغ و مقادیر بالای نیتریت تخلف می‌کنند اما نباید این را نسبت به‌کل صنعت تعمیم داد و مصرف‌کنندگان را نگران کرد، بنابراین بایست نسبت به هجمه‌های اخیر نسبت به واژه سوسیس و کالباس شفاف‌سازی شود و مردم با تولیدکنندگان شریف که تعدادشان کم نیست بیشتر آشنا شوند.

رحمانی فرح گفت: گروه تولیدی و پژوهشی ماهیسا در سال 97 به بهره‌برداری رسید و اکنون برای حدود ۲۰ نفر به‌طور مستقیم و 40 نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است که این میزان به‌سرعت در حال افزایش است.

مجری طرح دانش‌بنیان تولید سوسیس و کالباس ماهیسا گفت: ظرفیت ماهیسا تولید روزانه حداقل ۱۰ تن محصول است که اکنون با حدود ۱۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است که به‌زودی و با معرفی بیشتر محصول به بازار میزان اشتغال‌زایی طرح افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام
captcha