اجرای طرح «هر مسجد یک حقوقدان» در همدان/ شبکه امت و امامت شکل بگیرد
کد خبر: 3848256
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
در راستای احیای کارکرد اصلی مسجد؛

اجرای طرح «هر مسجد یک حقوقدان» در همدان/ شبکه امت و امامت شکل بگیرد

گروه اجتماعی ـ معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: طرح «هر مسجد یک حقوقدان» با همکاری قوه قضائیه اجرا و ارائه مشاوره حقوقی در مساجد انجام خواهد شد.

اجرای طرح «هر مسجد یک حقوقدان» در همدان/ شبکه امت و امامت شکل بگیردحجت‌الاسلام ناصر میرمحمدیان، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، بیان کرد: دغدغه روحانیون در جامعه مدرن امروز، عدم اتصال مردم به یک مرجع مناسب است.
وی ادامه داد: یکی از این آسیب‌ها اینست که افراد به جایی متصل نیستند برای مثال در حوزه طلاق، توصیه قرآن کریم بهره‌گیری از حکم است، اما امروز افراد به مشاوره و درنهایت به دادگستری مراجعه می‌کنند درحالیکه باید به یک مرجع خرد اجتماعی مراجعه کنند.
حجت‌الاسلام میرمحمدی ابراز کرد: مثال دیگر اینکه در فرآیند مالی مردم به جای مراجعه به همسایه و آشنا به بانک مراجعه می‌کنند، لذا شاهد هستیم که جامعه مدرن و یکپارچه شده و مرجع اجتماعی تغییر کرده و آفت آن این است که مردم روز به روز تنهاتر، بی‌پناه و بی‌بزرگتر می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: مأموریت مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی در دوره جدید فعالیت خود بازطراحی ساختار جدید است که بسیار مشکل است، اما در روستاها قابل تحقق است، چراکه در شهرها شاهد پراکندگی هستیم، اما در روستاها هنوز مرز و حد وجود دارد.
معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات مدرن اسلام در تمدن اسلامی تغییر ماهیت مسجد است، اظهار کرد: در طول تاریخ اسلام مسجد مرجع و منشأ بسیاری از فعالیت فرهنگی، اجتماعی، نظامی، اقتصادی و رفع اختلاف بوده و سرچشمه جریانات فرهنگی بوده اما هم‌اکنون مسجد به نمازخانه تبدیل شده است.

 مسجد از نمازخانه بودن خارج شود
وی تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی درصدد است که مسجد از نمازخانه بودن ارتقاء پیدا کند چراکه مسجد باید محله محور باشد و امام جماعت باید محور مسجد و محله هم در شهر و هم در روستا باشد.
حجت‌الاسلام میرمحمدی ابراز کرد: مدل ما در تحول اجتماعی این است که بر اساس نهاد دین، تحول اجتماعی ایجاد شود و جامعه را محوریت بر امام آن قرار دهیم تا متقبل هزینه‌های سنگین آسیب‌های اجتماعی نشویم.
وی تأکید کرد: دغدغه ما این است که روحانیون مستقر ما به امام روستا و شهر خود تبدیل شوند و مردم به ضرورت حضور امام جماعت پی ببرند و خود جهت استمرار فعالیت آن و تعلیم و تربیت دینی جامعه هزینه کنند.
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی افزود: هم‌اکنون روحانیون مستقر دچار مشکلات معیشیتی هستند و سازمان تبلیغات اسلامی هم در تأمین هزینه‌ها به شدت دچار مشکل است و مبلغ ناچیزی را می‌تواند به روحانیون پرداخت کند که در چنین شرایطی شاهد هستیم که هم سازمان تبلیغات اسلامی و هم روحانیون مستقر در این مسیر نفسشان درحال بریده شدن است لذا باید وارد نهادهای اجتماعی شد و مردم را پای کار آورد.
حجت‌الاسلام میرمحمدی بیان کرد: روحانیون باید خود را ارتقاء بدهند تا به سطح بالا برسند، اما این امر یک روزه و بدون آموزش محقق نمی‌شود لذا برای هرکدام از سطوح یک بسته آموزشی آماده شده است و در ۵ استان نیز به صورت پایلوت برای همسران روحانیون دوره آموزشی برگزار می‌شود.

شکل‌گیری شبکه امت و امامت کمک به تحقق تمدن اسلامی
وی با بیان اینکه بسته خدماتی به روحانیون مستقر ارائه می‌شود، اضافه کرد: سامانه مشاور مدیریت فرهنگی ۰۹۶۴۰۰ در راستای ارائه خدمات به روحانیون مستقر راه‌اندازی شده و آنان با استفاده از متخصصان می‌توانند پاسخ سؤالات خود را در موارد خاص دریافت کنند.
وی ادامه داد: ارائه خدمات رسانه‌ای و انعکاس فعالیت‌های روحانیون مستقر در رسانه‌های مختلف منطقه‌ای و ملی توسط مرکز رسانه‌ای سازمان تبلیغات اسلامی از دیگر خدمات به روحانیون است که بر این اساس این مرکز کمک می‌کند تا فعالیت روحانیون دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت مرکز خدماتی هنری شامل ارائه محصولات هنری اعم از کلیپ، پوستر، بروشور و اجرای تئاتر و نمایشنامه و سرود است و مرکز طرح و برنامه که ارائه بسته تربیتی را بر عهده دارد، همچنین طرح «هر مسجد یک حقوقدان» با همکاری قوه قضائیه اجرا و ارائه مشاوره حقوقی در مساجد انجام خواهد شد.
حجت‌الاسلام میرمحمدی با بیان اینکه درصدد هستیم که مراکز نیکوکاری در مساجد شکل گیرد، گفت: با طراحی بسته‌های مذکور، درصددیم تا روحانی مستقر با مدیریت و سامان‌دهی فعالیت‌ها بتواند فعالیت فرهنگی و تبلیغی گسترده‌ای داشته باشد و مردم بر ضرورت حضور او پی ببرند.
وی افزود: باید شبکه امت و امامت شکل بگیرند و مردم بدانند که باید امام داشته باشند و روحانی یاد بگیرد که برای امت خود امام باشد تا به تحقق شکل‌گیری تمدن اسلامی نزدیک شویم.

انتهای پیام
captcha