وجود بیش از 13 هزار نفر سالمند در شهرستان بیجار
کد خبر: 3848016
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱

وجود بیش از 13 هزار نفر سالمند در شهرستان بیجار

گروه اجتماعی- مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار گفت: براساس آمارهای استخراج‌شده از سامانه سیب در شهرستان بیجار بیش از ۱۳ هزار نفر سالمند زندگی می‌کنند.

حسین جعفری، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: دوران پس از ۶۰ سالگی را آغاز دوران سالمندی برمی‌شمارند و این مرحله از عمر، دوران سوم زندگی است.
وی افزود: در این دوران همان زن یا مردی که خود را زمانی صاحب قدرت و نفوذ می‌دانست خود را تنها و بدون قدرت می‌یابد و این ناراحتی گاهی به حوادثی نامناسب می‌انجامد و موجب ناراحتی روانی سالمندان می‌شود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان بیجار با اشاره به آمارهای استخراج‌شده از سامانه سیب بیان کرد: در شهرستان بیجار بیش از ۱۳ هزار نفر سالمند زندگی می‌کنند.
وی بیان کرد: شهرستان بیجار ازنظر رشد و پیری جمعیت در سطح استان در صدر جدول قرار دارد و شاخص سالمندی بیجار در این سامانه ۷۰.۴ است.
جعفری با اشاره به ویژگی‌ها و حساسیت‌های دوران سالمندی عنوان کرد: در این دوران سالمندان، با کاهش نسبی قوای جسمی و حساسیت‌های عاطفی و روحی مواجه هستند که نیازمند توجهات ویژه خانواده و جامعه هستند.
وی ادامه داد: احساس تنهایی به‌ویژه در مواردی که شخص شاهد از دست دادن دوستان، بستگان و هم سن و سالان خویش است، از ویژگی‌های دیگر این دوران است که مراکز جامع سلامت کلاس‌های چهار دوره‌ مهارت‌آموزی برای مواجه با این احساسات را برنامه‌ریزی کرده است.
این مسئول بیماری‌های قلبی و عروقی را از شایع‌ترین بیماری‌های سالمندان خواند و افزود: با توجه به شایع شدن این بیماری بین سالمندان، غربالگری بیماری‌های قلبی و عروقی و مجموعه آزمایش‌ها این بیماری به‌صورت رایگان در مراکز جامع سلامت انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سرطان پستان بین بانوان و سرطان کلورکتال بین آقایان بسیار شایع است، تأکید کرد: آغوش گرم خانواده سلامت روانی سالمندان را تضمین می‌کند و بخش عمده‌ایی از مشکلات این قشر را مرتفع می‌کند.

انتهای پیام
captcha