رسانه‌ها نقش اطلاعات و عملیات دارند/ تبدیل بیانیه گام دوم انقلاب به عملیاتی در زندگی مردم
کد خبر: 3847802
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱

رسانه‌ها نقش اطلاعات و عملیات دارند/ تبدیل بیانیه گام دوم انقلاب به عملیاتی در زندگی مردم

گروه فرهنگی ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان خبر داد: این مجموعه در نظر دارد در مساجد٬ پایگاه‌های سلامت اجتماعی٬ هیئات و سایر حوزه‌ها که تحت نظارت سازمان تبلیغات است به سمتی برود تا رویداد بیانیه گام دوم انقلاب تبدیل به عملیاتی در زندگی مردم شود.

رسانه‌ها نقش اطلاعات و عملیات دارند/ تبدیل بیانیه گام دوم انقلاب به عملیاتی در زندگی مردمبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان٬ یکشنبه۱۴ مهرماه در نشست خبری اظهار کرد: رسانه یکی از ظرفیت‌های عمیق٬ دقیق و اثرگذاری است که باید از آن در مواجهه و مقابله با استکبار بهره‌مند شد.

وی افزود: همان‌گونه که دشمن از این ظرفیت علیه ما به‌خوبی استفاده می‌کند ما نیز باید از این ابزار قدرتمند به‌خوبی بهره‌مند شویم.

نظیری ادامه داد: بیانیه گام دوم جامع‌ترین سند در نظام جمهوری اسلامی است که برای حرکت دوره چهلم جامعه اعم از دولت٬ مجلس و توده‌های مردم و آزادی خواهان جهان نقشه منسجمی تبیین کرده است و ما نیز موظفیم که در سیر این بیانیه گام برداریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ابراز کرد: در بخش دوم بیانیه دو سیاست مهم موردتوجه است٬ نخست سیاست «جوان‌گرایی»٬ استفاده از ظرفیت نخبگان انقلابی در بخش‌های مختلف و سیاست دوم نگاه امیدوارانه به انقلاب و نظام است.

وی بابیان اینکه برنامه‌های ما باید در جهت امید دهی در فضای جامعه باشد، گفت: آینده جامعه اسلامی ظهور و تحقق تمدن اسلامی است و ارکان اصلی دولت٬ مجلس٬ قوه قضاییه و مردم باید با این رویکرد حرکت کنند.

نظیری گفت: مقام معظم رهبری٬ یکی از مؤثرترین و قوی‌ترین هجمه‌های دشمن در مقابل انقلاب را هجمه رسانه‌ای و تبلیغاتی می‌داند٬ در این میان سازمان تبلیغات اسلامی وظایف اساسی به عهده دارد.

رسانه‌ها گفتمان ساز هستند

وی بابیان اینکه رسانه‌ها پیش‌قراول حرکت انقلاب بوده و نقش اطلاعات و عملیات دارند، گفت: رسانه‌ها باید جلوتر از همه حرکت کرده٬ مسئله‌ها را شناسایی کرده و به بخش‌های تصمیم گیر اطلاع داده و برنامه‌ها را تحلیل و ارزیابی کنند.

وی ابراز کرد: متأسفانه برخی از رسانه‌ها تبدیل به خبررسان شده‌اند درحالی‌که نباید این‌گونه باشد٬ رسانه باید هوشمند بوده و مسائل حوزه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی اجتماعی و... را شناسایی کرده و در تصمیم‌گیری ارکان نظام دخیل باشند.

نظیری گفت: در یک نگاه دقیق می‌توان گفت که رسانه‌ها گفتمان ساز هستند و نقش اصلاح و ارتقا در جامعه را بر عهده‌دارند.

وی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی یکی از مهم‌ترین رویش‌های انقلاب اسلامی است و تصمیم‌گیری و عرضه تابناک افکار ناب محمدی به جامعه انقلابی و جویای حقیقت از اهداف شکل‌گیری این سازمان اسلامی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گفت: در بیانات رهبر معظم انقلاب این مهم وجود داشته و تأکید بر ضرورت شکل‌گیری و وجود این سازمان دارند٬ متأسفانه در جامعه امروز ما اندیشه ناب اسلامی به‌درستی تبیین و تفهیم نشده است٬ اندیشه اسلام باید بر اساس اندیشه امام (ره) بنیان‌گذار انقلاب اسلامی باشد.

وی ادامه داد: از ثمرات این اندیشه خلق مردمانی است که اهل ایستادگی و مقاومت در مقابل استکبار هستند که این مهم خود یکی از رمزهای پیش برندگی انقلاب است٬ متأسفانه اندیشه امام در بسیاری از اعمال و گفتار مسئولین ما جای نگرفته است.

نظیری ابراز کرد: ما باید بدانیم راه نفوذ دشمن به انقلاب کجاست! آن راه‌ها را شناسایی کرده و متناسب با آن برنامه‌ریزی‌های لازم را اتخاذ کنیم دراین‌بین رسانه به‌عنوان نماینده عموم مردم باید مانند چشمان تیزبین عقاب عملکرد مسئولین را زیر نظر داشته باشد.

این مقام مسئول گفت: بیانیه گام دوم بااین‌حال که حجم کمی دارد و علی‌رغم تلاش رسانه ملی متأسفانه آحاد مردم با این بیانیه آشنا نیستند اگر کسی حقیقت اسلام را درک کند می‌داند که یکی از تکالیف انسان‌ها این است که ولی و سرپرست زمان خود را بشناسند و حرکت در حوزه فردی، اجتماعی خود را با دستور ولی جامعه دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه این بیانیه برای تمام آحاد مردم تبیین شده است، عنوان کرد: باید از نخبگان برای اعلام این بیانیه به آحاد مردم استفاده شود٬ تدابیر و برنامه‌های بیانیه نیز نباید در بیان و کتاب تمام شود.

نظیری گفت: این مجموعه در نظر دارد در مساجد٬ پایگاه‌های سلامت اجتماعی٬ هیئات و سایر حوزه‌ها که تحت نظارت سازمان تبلیغات است به سمتی برود تا رویداد بیانیه تبدیل به عملیاتی در زندگی مردم شود.

وی گفت: امروزه‌ یکی از مهم‌ترین زیربناهای جامعه خانواده است٬ اگر به دنبال آن هستیم تا فردی در فضای جامعه رشد کند باید توجه ویژه‌ای به خانواده کرد٬ باید این مهم را در نظر داشت اگر در این حوزه غفلت کنیم هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت.

نظیری ابراز کرد: همان‌طور که در دیدار رهبر با جمع مداحان بیان شد٬ یکی از مهم‌ترین بخش‌های موردتوجه استکبار و دشمن٬ حوزه خانواده است و ما نیز باید در حوزه فعالیت‌های فرهنگی خانواده نهایت تلاش خود را به کاربندیم.

اجرای طرح «همسر نوشتی» در سازمان تبلیغات

وی ابراز کرد: یکی از طرح‌هایی که سازمان تبلیغات در این زمینه انجام داده است طرح «همسر نوشتی» است٬ در این طرح به دنبال آن هستیم تا با استفاده از بسترهایی مانند هیئات٬ مبلغین٬ کارشناسان دینی و... به تحکیم خانواده کمک کنیم.

نظیری با اشاره به اینکه هیئت یک ساختار دل‌پسند است گفت: اگر بتوان بستر هیئت حسینی را تبدیل به یک بستری در جهت استحکام‌بخشی به خانواده کرده و تمام اعضای خانواده در این هیئت مشارکت داشته باشند شاهد ثمرات بی‌شماری در حوزه خانواده خواهیم بود.

این مقام مسئول ابراز کرد: در حال حاضر در استان همدان ۲ هزار و ۲۰۰ هیئت به ثبت رسیده است که از این تعداد ۵۴۰ هیئت متعلق به خود شهر همدان است٬ باوجودآنکه تک‌تک این هیئات دارای هویت زیبا و منحصربه‌فرد هستند اما لازم است که به یک هویت بزرگ واحد تبدیل شوند.

وی ابراز کرد: ظرفیت اجتماعات مردمی به‌ویژه در هیئت‌های حسینی باعث ایجاد یاس در دل دشمنان می‌شود پیر غلامان و بزرگان ما در مساجد و هیئت‌ها باید نقش بزرگی خود را به‌درستی ایفا کنند اما کار اجرایی را به جوانان واگذار کنند اگر کنار نروند خیانت به اسلام و مسجد و هیئت کرده‌اند.

در مساجد سرمایه‌گذاری کنیم

مدیرکل تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه طرح مسجد تراز اسلامی در شهرک مدرس همدان اجرایی شد، گفت: چهار هیئت موجود در مسجد شهرک مدرس در قالب این طرح یکی شدند به عبارتی یک انسجام درون هیئت ایجاد شد.

وی بیان کرد: مسجد باید به‌عنوان محور هیئات تعیین شود به‌طوری‌که برای تمام سنین برنامه‌های مختلف داشته باشد.

نظیری بابیان اینکه باید در مساجد سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: مسجد بنای مهمی در اسلام است٬ متأسفانه مسجد٬ نقش محوری در محله‌های ما امروزه ندارد که باید این مهم را ارتقا داد تا محور تمام فعالیت‌ها و حلال مشکلات مردم آن محله٬ مسجد باشد‌٬ برای نمونه در حوزه تخصصی تربیت فرزند باید هویت مسجد احیا شود.

وی بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی طرح «امام محله » را دستور کار خود دارد امام محله باید نقش راهبردی کل محله باشد٬ به‌گونه‌ای که امام باید پیگیر امور دنیوی مردم بوده و حلال آسیب‌های اجتماعی محل نیز باشد٬ برنامه دیگر سازمان تبلیغات ایجاد «پایگاه‌های سلامت اجتماعی» است که در حاشیه شهرها ایجادشده است.

نظیری ادامه داد: در حال حاضر ۵ پایگاه فعال در همدان وجود دارد که این پایگاه‌ها در مناطق آسیب خیز اجتماعی شکل‌گرفته است تا معضلات اجتماعی را شناسایی و راه‌کار مناسب با آن همچون اشتغال٬ مبارزه با مواد مخدر٬ ترک معتادان و ایجاد کار برای بهبودیافتگان و ایجاد مشاغل کوچک خانگی با کمک و پشتیبانی خیرین فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات در حوزه رسانه بسیار ضعیف است گفت: اگر ما یک‌سوم توان مالی٬ انسانی و زمانی خود را در حوزه رسانه بگذاریم دور از ذهن نبوده و امری ضروری است.

وی ادامه داد: یکی از آسیب‌هایی این حوزه قرارگیری حوزه هنری در مجموعه کاری سازمان تبلیغات است اما این دو به معنای واقعی در کنار هم تعریف‌نشده‌اند٬ ساختار انسانی سازمان تبلیغات با مأموریت‌های تعریف‌شده برای این مجموعه تناسبی ندارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گفت: متأسفانه در برخی شهرستان‌های استان این مجموعه تنها با سه نیرو اداره می‌شود و کمبودهایی هم در بحث خودرو٬ بودجه فرهنگی نیز وجود دارد.

وی عنوان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری کانون مداحان و...اجتماع جاماندگان اربعین را در دستور کار خود دارد٬ این اجتماع٬ ساعت نه و نیم صبح روز اربعین در امامزاده حسین در میدان امام بعد از اقامه عزاداری و قرائت زیارت اربعین با حرکت به سمت امام‌زاده عبدالله انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha