معادلات غلط نظام آموزش و پرورش؛ عامل کمرنگ شدن قرآن در جامعه
کد خبر: 3847605
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷

معادلات غلط نظام آموزش و پرورش؛ عامل کمرنگ شدن قرآن در جامعه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک حافظ قرآن کریم گفت: سیستم نادرست نظام آموزش و پرورش در کمرنگ شدن قرآن در زندگی جوانان بی‌تاثیر نیست زیرا انس با قرآن کریم باید از سنین پایین صورت بگیرد.

معادلات غلط نظام آموزش و پرورش؛ عامل کمرنگ شدن قرآن در جامعهعلی ناجی‌محله دانشجوی 19 ساله رشته برق دانشگاه تهران و حائز رتبه سوم در بخش حفظ 20 جزء قرآن کریم در سی و چهارمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور در گفت‌‍وگو با ایکنا از قم، گفت: حفظ قرآن کریم را از دوران کودکی آغاز کردم و در مسابقات قرآنی بسیار زیادی شرکت کردم و موفق به کسب مقام دوم در رشته حفظ کل و مقام اول در رشته حفظ 20 جزء مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در بخش زیر 16 سال شدم.

وی با اشاره به اینکه خداوند بیشترین شناخت را نسبت به انسان دارد پس بهترین راهنما نیز خداوند متعال است، افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:«... فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ..؛آن‌چه را از قرآن برای شما میسر است، بخوانید. سوره مزمل/20» بنابراین اگر با برنامه‌ریزی پیش رویم هم به فعالیت‌های روزمره خواهیم رسید و هم فرصت تلاوت قرآن برای ما فراهم می‌شود.

کمرنگ شدن قرآن در زندگی جوانان

ناجی علت اصلی کم رونقی مجالس و محافل قرآن کریم را ضعف در تبلیغات دانست و بیان کرد: اگر امروز در جمهوری اسلامی قرآن ارزشمند شده‌ است، به توصیه مقام معظم رهبری بوده لذا ما جامعه قرآنی موظف هستیم تا برای ترویج فرهنگ قرآنی در بین جوانان تلاش کنیم، البته با توجه به وضعیت فرهنگی حال حاضر جامعه و اینکه اکثرا فقط اسم «مسلمان» را یدک می‌کشیم این امر کار دشواری به نظر می‌رسد اما وظیفه‌ای است که بر دوش همه سنگینی می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید:« وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ؛ و اگر از بيشتر كسانى كه در زمين مى‏‌باشند پيروى كنى تو را از راه خدا گمراه مى‌كنند آنان جز از گمان [خود] پيروى نمى‌كنند و جز به حدس و تخمين نمى‌‏پردازند. سوره انعام/116»، این آیه حقیقت محض است و متاسفانه عده‌ای اندکی هستند که در مسیر درست الهی قدم برمی‌دارند.

این حافظ قرآن کریم اظهار کرد: سیستم نادرست نظام آموزش و پرورش در این امر بی ‌تاثیر نیست زیرا انس با قرآن کریم باید از سنین پایین صورت بگیرد و کودکان و جوانان بیشترین زمان خود را در این سن در مدارس سپری می‌کنند و در مسیر پرورش و تربیت قرار می‌گیرند، البته از نقش موثر و بی بدیل خانواده در تربیت قرآنی فرزندان را نیز نباید غافل شویم.

عمل به آیات، مهم‌تر از حفظ قرآن است

ناجی محله با اشاره به اینکه مسئولین و جامعه قرآنی در راستای مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم، قدم‌های خوب و موثری برداشتند، گفت: پس از اعلام تربیت ده میلیون حافظ از سوی مقام معظم رهبری پیشرفت چشم‌گیری در این زمینه شاهد هستیم، اما باید بیم آن را داشته باشیم که به حفظ کردن قرآن کریم محدود نشویم بلکه آن چیزی که اهمیت بیشتری دارد، عمل کردن به آیات این کتاب ارزشمند است.

وی بیان کرد: جامعه قرآنی در راستای ترویح فرهنگ قرآنی تلاش‌های بسیاری انجام دادند و این‌گونه نیست که خود را از سایر مردم دور کنند بلکه جلسات و محافل قرآنی بی شماری برگزار می‌کنند اما متاسفانه از چنین جلساتی استقبال شایسته‌ای نمی‌شود.

نظرات در مورد سطح کیفی مسابقات و هیئت داوران؟

وی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات و جشنواره‌های قرآنی نیازمند نظم و قانون‌مندی بیشتری است، گفت: مسئولان برای برگزاری این دوره از جشنواره باید زمان‌بندی مناسب‌تری را انتخاب می‌کردند و همچنین اگر برای زمان استراحت و صرف ناهار شرکت‌کنندگان در روز مسابقات، برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشتند، متسابقین ناچار نبودند که بعد از پیمودن 9 کیلومتر مسافت، به محل استراحت برسند.

این حافظ قرآن کریم در پایان اظهار کرد: اجرای متسابقین نسبت به سایر مسابقات سراسری قرآن کریم، سطح پایین‌تری داشت.

انتهای پیام
captcha