لایحه تأمین امنیت زنان برابر خشونت به صحن مجلس می‌رود
کد خبر: 3847451
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
ابتکار خبر داد:

لایحه تأمین امنیت زنان برابر خشونت به صحن مجلس می‌رود

گروه سیاست و اقتصاد ــ معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از پیگیری تصویب لایحه تأمین امنیت زنان برابر خشونت که به زودی نهایی شده و به صحن مجلس خواهد رفت، خبر داد و گفت: امیدواریم لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به زودی به مرحله اجرا برسد.

لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت به صحن مجلس می‌رود

به گزارش ایکنا از زنجان، معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، امروز، 13 مهرماه در جلسه گفت‌وگوی مشترک با زنان مدیر، کارآفرین و فعال اقتصادی استان زنجان، ضمن مهم خواندن توجه به سرمایه‌های اجتماعی اظهار کرد: انقلاب اسلامی به دلیل دارا بودن آرمان‌های فرهنگی و باورهای دینی موضوع عدالت در جامعه را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است.

وی به حضور مردم در تعیین سرنوشت خود، تأکید کرد و افزود: در هر برهه‌ای که مردم برای تعیین سرنوشت خود حضور یافتند، شگفتی آفریدند و این یکی از مولفه‌های مهم در تحقق اهداف مردم‌سالاری است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ابراز کرد: در حال حاضر نگاه راهبردی در عدالت نیز باید توجه به عدالت جنسیتی باشد و سیاست‌گذاران دسترسی زنان به ظرفیت‌های لازم برای توسعه جامعه را به طور یکسان درنظر بگیرند و این مهم زمانی مفهوم پیدا می‌کند که ببینیم حضور زنان تا چه حد به پیشرفت و توسعه کمک کرده است و اگر به این بخش‌ بی‌توجهی شود، هوشمندانه عمل نشده و آثار سوئی را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نقش زنان در خانواده و فرزندآوری نیازمند توجه ویژه است، بیان کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا زنان مجبور نشوند بین ازدواج و تحصیل و بین فرزندآوری و اشتغال، انتخاب کنند و مردان نیز باید در امور مربوط به خانه سهیم شده و قانون نیز از این مسئله حمایت کند.

توجه به عدالت جنسیتی

ابتکار فعالیت زنان در خانواده را برای اقتصاد کشور پراهمیت دانست و گفت: در حال حاضر مسئله جمعیت و فرزندآوری دغدغه مقام معظم رهبری و دولت است، به همین دلیل باید برای توسعه از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد و در این راستا باید به عدالت جنسیتی توجه کرد که البته در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، سیاست‌ اختصاصی رئیس‌جمهور و برنامه ششم توسعه، برنامه‌ها و راهبردهای مناسبی در رابطه با جمعیت و فرزندآوری دیده شده است.

این مسئول در رابطه با شاخص‌های عدالت جنسیتی، یادآور شد: شاخص عدالت جنسیتی در هشت محور و ۱۷۹ شاخص از ابتدای دولت طراحی و تدوین شده است که امیدواریم این شاخص کمبود و کاستی‌هایی که وجود دارد از قبیل اشتغال دختران فارغ‌التحصیل، ورزش زنان و ... برطرف کند. همچنین این سند برای همه استان‌ها برنامه‌ریزی و تدوین شده و سند استان زنجان امروز تصویب می‌شود که مبتنی بر برنامه‌های علمی و با شاخص‌های دقیق است که می‌تواند مشکلات را برطرف کند.

ابتکار از پیگیری تصویب لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت که به زودی نهایی شده و به صحن مجلس خواهد رفت، خبر داد و افزود: 13 تا ۱۹ مهر هفته کودک با شعار «آینده را باید ساخت» است. لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ۱۰ سال در مجلس بود که پس از تلاش‌های بسیار از کمیسیون قضایی به صحن آمده و تصویب شد و با اصلاح برخی بندهایی که شورای نگهبان برای آن اشکال دیده بود، امیدواریم به زودی تصویب شود و این در شرایطی است که گاهی اخباری را در رابطه با آزار و اذیت کودکان می‌شنویم و امیدواریم با این قانون موافقت شود تا به زودی به مرحله اجرا برسد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از تصویب قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی خبر داد و گفت: این قانون نماد وجود فضای مناسب برای تصویب قوانین حمایتی و تغییر و اصلاح قانون است.

حمایت از فعالیت زنان روستایی

ابتکار در رابطه با توان‌افزایی زنان، زنان سرپرست و دختران فارغ‌التحصیل، عنوان کرد: متأسفانه تعداد دختران فارغ‌التحصیل بیکار ۴ برابر پسران است که با فعالیت در صنایع خلاق می‌توان برای این افراد اشتغال ایجاد کرد و خانم‌ها می‌توانند در این زمینه به خوبی نقش‌آفرینی کنند. البته باید توجه داشت که حمایت از فعالیت زنان روستا از جهت‌گیری‌های دولت است و خوشبختانه بیش از 40 درصد تسهیلات اشتغال توزیع شده را زنان دریافت کرده‌اند.

این مسئول اظهار کرد: موضوع خانواده و آموزش‌های ازدواج اهمیت بالایی دارد و آمادگی این را داریم که برنامه‌های مناسب و کاربردی که در این زمینه ارائه می‌شود را حمایت کنیم. همچنین طرح گفت‌وگوی ملی خانواده اهمیت زیادی دارد که امیدواریم در استان‌ها اجرا شود تا کارکرد حمایتی خانواده فعال شود و با توسعه مهارت‌ حل اختلاف، نزاع در جامعه نیز کاهش می‌یابد. اگر در تفاوت‌ها به هم‌گرایی و توافق و اجماع برسیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود و انتظار می‌رود پروژه‌های ملی که طرح ارتقای تاب‌آوری یکی از آنان است، مورد حمایت قرار گیرد.

معاون رئیس‌جمهور در امور بانوان و خانواده با اشاره به رونمایی از کارنامه عملکرد وزرا در حوزه این معاونت در هفته دولت، بیان کرد: طبق دستور رئیس‌جمهور باید ۳۰ درصد از مناصب مدیریتی به زنان اختصاص داده شود و تعداد این مدیران در دولت دوازدهم از ۱۳.۸ درصد به ۱۸.۸ درصد رسیده که نشان از توانمندی زنان است و در مجموع زنان ۴۱ درصد کارکنان دولت را تشکیل می‌دهند.

ابتکار بیان کرد: انتصاب مدیران زن در زنجان بسیار امیدبخش است و امیدواریم که دستگاه‌های اجرایی اهتمام بیشتری نسبت به این مسئله داشته باشند؛ چراکه استان زنجان در این بخش رتبه ۱۱ کشوری را دارد و با افزایش حضور زنان، افزایش کارآمدی و سلامت و افزایش امید و مشارکت عمومی را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha