شتاب بسیار زیاد کشور به سمت جمعیت سالمند/ تغذیه نامناسب یکی از دلایل ظهور آلزایمر است
کد خبر: 3847223
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

شتاب بسیار زیاد کشور به سمت جمعیت سالمند/ تغذیه نامناسب یکی از دلایل ظهور آلزایمر است

گروه اجتماعی ـ مدیرعامل انجمن آلزایمر استان همدان با بیان اینکه حواشی آلزایمر بسیار مهم‌تر از خود آلزایمر است و به همین خاطر است که این بیماری باید موردتوجه قرار بگیرد، گفت: الگوی تغذیه نامناسب یکی از دلایل ظهور بیماری است که گریبان‌گیر بیمار می‌شود و ازاین‌جهت تغذیه سالمندان بسیار مهم است.

شتاب بسیار زیاد کشور به سمت جمعیت سالمند / تغذیه نامناسب یکی از دلایل ظهور آلزایمربه گزارش ایکنا از همدان، محسن برجیسیان مدیرعامل انجمن آلزایمر استان همدان، روز گذشته، در همایش استانی که با محوریت آموزش و پیشگیری از آلزایمر برگزار شد، اظهار کرد: بیماری فراموشی که به‌اختصار آلزایمر خوانده می‌شود، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به‌تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل رفته و بارزترین نوع زوال عقل، اختلال حافظه است.
رئیس هیئت‌مدیره انجمن آلزایمر استان همدان بابیان اینکه از بین رفتن حافظه نخستین نشانه‌ای است که بیمار با آن مواجه می‌شود ادامه داد: حواشی آلزایمر بسیار مهم‌تر از خود آلزایمر است و به همین خاطر است که این بیماری باید موردتوجه قرار بگیرد.
برجیسیان اظهار کرد: اگرچه هنوز درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد اما با استفاده از مصرف داروهایی زیر نظر پزشک معالج می‌توان از شدت اختلال بیماری کاست.
وی افزود: هدف از تأسیس انجمن آلزایمر استان همدان، ارائه خدمات راهبردی و همچنین ایجاد کارگاه‌های درمانی _گفتاری جهت افزایش اطلاعات سالمندان و پیشگیری از آلزایمر است.
برجیسیان در پایان خاطرنشان کرد: این انجمن، یک انجمن مردم‌نهاد بوده که خیرین از آن حمایت می‌کنند و مراجعه به آن برای سالمندان کاملاً رایگان است.
فیروز بخت، کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ضمن بیان اینکه فاکتور افزایش سن یکی از دلایل ابتلا به آلزایمر است، گفت: سالمندی دوره‌ای است که از سنین 60 سالگی آغاز می‌شود و وزن مغز 10 تا 15 درصد کاهش می‌یابد.
فیروز بخت ادامه داد: الگوی تغذیه نامناسب یکی از دلایل ظهور بیماری‌هایی است که گریبان گیر بیمار می‌شود و ازاین‌جهت تغذیه سالمندان بسیار مهم است، چراکه کمبود ویتامین‌های E، B1 ،B12 ، Aممکن است باعث زوال عقلی، افزایش استرس، اضطراب و افسردگی شود.

لزوم توجه بیشتر اطرافیان به بیماران مبتلا به آلزایمر
کارشناس ارشد تغذیه بیان کرد: داروهای گیاهی، ویتامین‌ها، فولیک اسید یا بتاکارون، اسیدهای چرب امگا 3 و مصرف مایعات می‌تواند از رکود توانایی‌های ذهن جلوگیری کند.
فیروز بخت تأکید کرد: افراد مبتلابه آلزایمر ممکن است فراموش کند غذا بخورند یا به‌اندازه کافی مایعات بنوشند که این امر منجر به بی‌آب شدن بدن و ایجاد یبوست می‌شود.
وی افزود: اطرافیان بیمار بایستی اطمینان حاصل کنند که بیمار حداقل چند لیوان مایعات در روز بنوشد.
عباس صداقت خواه،کارشناس پرستاری علوم پزشکی، بابیان اینکه کاهش خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد، گفت: مهم‌ترین عوامل تشدیدکننده عارضه قلبی عبارت است از فشارخون بالا، کلسترول خون بالا، اضافه‌وزن و دیابت که احتمال ابتلا به آلزایمر و دمانس عروق مغزی را نیز افزایش می‌دهد.
صداقت خواه ادامه داد: مطالعه محققان دانشگاه اکستر در انگلیس نشان داد، خطر ابتلا به آلزایمر در افرادی که ازلحاظ ژنتیکی در معرض خطر این بیماری هستند و از عادات بهداشتی ضعیفی نیز برخوردارند در مقایسه با افرادی که ازلحاظ ژنتیکی مستعد این بیماری بوده اما عادات بهداشتی سالم را نیز رعایت می‌کرده حدود 3 برابر است.
این کارشناس پرستاری، در پایان خاطرنشان کرد: بدون در نظر گرفتن میزان خطری که فرد ازلحاظ ژنتیکی مستعد آن است، داشتن رژیم غذایی مناسب، سیگار نکشیدن، انجام مداوم حرکات ورزشی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.

هدف ما این است که سالم پیر شویم
در پایان مراسم، شهلا نوری، مدیر سلامت و جمعیت خانواده دانشگاه علوم پزشکی، در خصوص سبک زندگی سالم بیان کرد: جمعیت کشور ما با شتاب بسیار زیادی در حال پیر شدن بوده و شتاب سالمند ما بسیار زیاد است.
وی افزود: طبق آمار تخمینی در سال 2030، 30 درصد جمعیت کشور ما را سالمندان تشکیل می‌دهند.
مدیر سلامت و جمعیت خانواده تأکید کرد: هدف ما این است که سالم پیر شویم و تغییرات هرچند جزئی در سبک زندگی می‌توانند تغییرات فاحشی در این راستا داشته باشد.
نوری در ادامه راهکارهایی را ازجمله، وقت گذراندن در جمع دوستان، مراقبت از سلامتی و انجام معاینات منظم توسط پزشک، خوردن غذاهای سالم و ورزش منظم، مطالعه هرچه بیشتر در مورد بیماری آلزایمر ، شرکت کردن در انجمن‌های حمایتی را از راهبردهای رسیدن به سبک زندگی سالم معرفی کرد.

انتهای پیام
captcha