سرگردانی در دنیای مجازی
کد خبر: 3847205
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰

سرگردانی در دنیای مجازی

گروه فرهنگی - افراد هنگام ورود به فضای پر زرق و برق، رنگارنگ و بی‌ناظر مجازی ساعت‌ها می‌توانند از هرچیز كه تمایل دارند اطلاعات كسب كنند بدون آنكه بخواهند به كسی توضیح دهند، این فضا آنقدر انسان را غرق در خود كرده كه گاهی فرد ساعت‌ها بدون توجه به گذر زمان، در آن سیر می‌كند.

این روزها بنیان خانواده به شدت تحت تاثیر دنیای مجازی و پیام رسان‌های اجتماعی است كه به سختی می‌توان حد و مرز آن را تعیین كرد. دنیای پیام رسان‌ها، اپلیكیشن‌ها، بازی‌ها و واقعیت مجازی كه در قالب‌های مختلف ارائه می‌شوند به طور كلی دنیای مجازی فضایی گسترده و پر رمز و راز، بسیار جذاب و مفرح، برانگیزاننده و خواستنی است.

«گسترده و پر رمز و راز» از آن جهت كه میزان اطلاعات و داده‌های موجود در آن را نمی‌توان حتی تصور كرد داده‌هایی كه در اختیار ما قرار می‌گیرد و همچنین داده‌هایی كه با اجازه و یا بی‌اجازه از ما جمع‌آوری می‌شود، ما به این موضوع نمی‌اندیشیم كه چرا و به چه دلیل سازمان‌هایی از آن سر دنیا برای ما خدمات رایگان به ارمغان آورده‌اند و اطلاعات ساده‌ای چون عكس، فیلم و یا علایق ما را جمع‌آوری می‌كنند، چه اهمیتی دارد كه برای نصب یک اپلیكیشن پركاربرد در زندگی ماشینی امروز اجازه داده شود تا افرادی گمنام و بی‌نشان با فاصله‌ای چندهزار كیلومتری از ما، كنترل تلفن همراه و لپ‌تاپ ما را بدست گیرند.

«جذاب و مفرح» هستند، زیرا دیگر كمتر كسی را می‌توان یافت كه در ساعت بی‌كاری، استراحت و اوقات فراغت سر در موبایل یا تبلت خود نبرد و نخواهد كه با سیر در گروه‌ها و كانال‌ها یا پرسه زدن در صفحات گوناگون افراد معروف یا غیر معروف موجبات سرگرمی خود را فراهم كند.

«برانگیزاننده و خواستنی» هم به این دلیل كه افراد هنگام ورود به این فضای پر زرق و برق، رنگارنگ و بی‌ناظر ساعت‌ها می‌توانند به هر چیز كه خواستند بنگرند و از هرچیز كه تمایل دارند اطلاعات كسب كنند بدون آنكه بخواهند به كسی توضیح دهند، اجازه كسب كنند یا خجالت بكشند، این فضا آنقدر انسان را غرق در خود كرده كه گاهی فرد ساعت‌ها بدون متوجه شدن گذر زمان و اتفاقات رخ داده در محیط خود در آن سیر می‌كند.

ستوان یکم بهادر زمانی، مددکار اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار ایکنا از گیلان، اظهار کرد: ارتباطات به قدری درگیر شبكه‌های مجازی شده‌اند كه حتی سیاستمداران در گوشه و كنار دنیا نظرات و موضع‌گیری‌های سیاسی خود را در حساب‌های كاربری خود اعلام می‌كنند.

کارشناس ارشد مشاوره و مددکار اجتماعی پلیس گیلان افزود: در مراكز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها استفاده از این بستر لازم و ضروری شده است بدون آنكه آموزشی در خصوص استفاده از این تكنولوژی سودمند داده شود، به وجود آمدن روابط گسترده خارج از عرف بین دختران و پسران نامحرم آن‌چنان در حال عادی شدن است و یا باید گفت كه عادی شده كه دیگر قبح كار شكسته و یک جنبه اساسی زندگی مدرن امروز شده و برای آنكه بتوان درس خواند‌، كار كرد و در اجتماع حضور فعال داشت اینگونه القاء شده كه باید روابط اجتماعی مناسب ایجاد کرد؛ متاسفانه این همان جایی است كه تیر زهرآلود دنیای مجازی در قلب بنیان خانواده ایرانی فرو رفت و ذره ‌ذره در حال گرفتن جان آن است.

وی با بیان اینکه اكثر مشاغل به شدت با امكانات و قابلیت‌های فضای مجازی همسو شده‌اند، تصریح کرد: یک پای ثابت تبلیغات عرضه محصولات و خدمات در فضای مجازی است، دوستان و اعضای فامیل برای با خبر شدن از حال یكدیگر فقط كافی است سری به تلفن همراه خود بزنند همه و همه‌ این اتفاقات نو نشانگر میزان نفوذ این تكنولوژی در رگ و ریشه زندگی بشری است.

زمانی با بیان اینکه نفوذ فضای مجازی با رنگ و بوی فرهنگی متفاوت همراه است، گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم این بستر در آن سوی آب‌ها برای ما ساخته و پرداخته شده و بدون هیچ تغییر و بومی‌سازی در اختیار جامعه ایرانی قرار گرفته است، جامعه‌ای با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی با هنجارها و قوانین خاص خود، اما آیا در این دنیای خیال‌انگیز و گسترده توجه‌ای به بایدها و نبایدهای ما می‌شود؟ مسلما پاسخ این سوال خیر است، چون یكی از اهداف دشمنان ما نابودی و تخریب آداب و رسوم و هنجارهای جامعه ما است.

وی ادامه داد: تبلیغ بی‌حجابی، ترویج بدحجابی و بدگفتن از فرهنگ استفاده از چادر، تولید و توزیع گسترده مانتوهایی كه دكمه‌ای در خود نمی‌بینند؛ عادی سازی روابط آزاد همسران با افراد نامحرم با این توجیه كه در عصر ارتباطات هستیم و اگر جابمانید دیگر امروزی نیستید! ترویج رفتارهای خارج از شرع و عرف و قانون، بی‌توجهی به حریم خصوصی افراد، گسترش روزافزون طلاق چه طلاق‌های ثبتی و قانونی و چه طلاق‌های عاطفی همه موارد مذکور از جمله آسیب های این دنیای بی انتهای مجازی است.

این مددکار اجتماعی بیان کرد: فزونی یافتن نگهداری از حیوانات خانگی و گاها حیواناتی كه به هیچ عنوان جایی در شهر نباید داشته باشند مگر در باغ ‌وحش، نتیجه توجه به همین بستر فرهنگی است. چرا ما امروز تا این حد در جامعه ایرانی جامعه‌ای كه به روابط خانوادگی و فامیلی خود شهره است فرد گرایی و نزدیک شدن به حیوانات را شاهد هستیم، آیا این خود یک علامت شاخص از گرایش به فرهنگ مضر غربی نیست؟ چرا افراد باید به جای سپری كردن وقت خود با دوستان، آشنایان و خانواده با یک سگ یا گربه وقت بگذرانند چرا برخی از سلبریتی‌ نماها از حیوانات خانگی خود تحت عنوان فرزندانشان یاد می‌كنند و تصاویر محبت‌های خارج از عرف به حیوانات را به خورد جوانان ما می‌دهند؟

وی در پایان تاکید کرد: موارد اشاره شده نمونه آسیب‌ها و دردی است كه جامعه به ویژه جوانان ما را درگیر خود ساخته و بی‌توجهی به آن، همان چیزی است كه دشمنان خواستار آن هستند، دشمنانی كه برای این آب و خاک نقشه‌ها كشیده‌اند و برای مستولی شدن بر یک وجب از این خاک گوهرخیز و گران‌سنگ حاضرند میلیاردها دلار پول خرج كنند، ماه‌ها و سال‌ها وقت صرف كنند و از هر حیله و نیرنگی استفاده نمایند.

براساس این گزارش، نمی توان منکر تاثیر تکنولوژی و دنیای صفر و یک در دنیای امروز شد اما بهره گیری از این فضا مستلزم فرهنگ سازی و آموزش است، نباید فریب زرق و برق برخی اینفلوئنسر یا بلاگرها که گاها خود در زندگی فردی شان دچار تنش هستند، را خورد.

انتهای پیام
captcha