«نصر من الله»؛ مهم‌ترین عملیات زمینی در جنگ یمن بود
کد خبر: 3847174
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
عضو ارشد انصارالله یمن در گفت‌وگو با ایکنا:

«نصر من الله»؛ مهم‌ترین عملیات زمینی در جنگ یمن بود

گروه بین‌الملل ــ «القاضی عبدالوهاب المحبشی»، عملیات «نصر من الله» نیروهای یمنی را مهم‌ترین عملیات زمینی علیه ائتلاف متجاوز سعودی از ابتدای جنگ یمن توصیف کرد و گفت: به همان اندازه که عملیات آرامکو در بعد هوایی اهمیت داشت، این عملیات نیز در بعد زمینی مهم بود.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در روزهای گذشته از برزگترین عملیات ارتش و نیروهای مردمی این کشور در نجران عربستان خبر داد.

وی با بیان این که عملیات «نصر من الله» بزرگترین عملیات از آغاز تجاوز سعودی‌ها به یمن محسوب می‌شود، گفت: این عملیات پس از رصد دقیق چند ماهه و عملیات اطلاعاتی طولانی انجام شد و طی آن نیروهای دشمن به کمین‌های ارتش یمن کشانده شده و به دام نیروهای یمنی افتادند.

سریع تصریح کرد: یگان پهپادی بیش از ۲۰ عملیات انجام داده که هدف یکی از آنها مواضع نظامی حساسی در ریاض بوده است. مساحت جغرافیایی آزادشده در طول این عملیات به ۳۵۰ کیلومتر مربع می رسد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: طبق اطلاعات ما مجموع خسارت های وارد شده به متجاوزان از ۵۰۰ کشته و زخمی نیز فراتر می‌رود. بیش از ۲۰۰۰ نفر از نیروهای دشمن سعودی تنها در مرحله اول عملیات به اسارت نیروهای یمنی درآمدند و اعضای تیپ «الفتح» در نجران به طور کامل تسلیم ارتش یمن شدند.

بر همین اساس خبرنگار ایکنا با «القاضی عبدالوهاب المحبشی»، رئیس اداره حقوقی و قانونی جنبش انصارالله و عضو دفتر سیاسی این جنبش گفتگویی انجام داده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

ایکنا ــ تحلیل شما از عملیات اخیر یمنی‌ها با عنوان «نصر من الله» چیست؟ این عملیات چه اهمیتی در تحولات میدانی دارد؟

عملیات «نصر من الله» مهم‌ترین عملیات زمینی علیه ائتلاف متجاوز از ابتدای حملات آنان به یمن بود و همان اندازه که عملیات آرامکو در بعد هوایی اهمیت داشت، این عملیات نیز در بعد زمینی مهم بود. این عملیات همچنین یمن را به کشوری محوری در منطقه تبدیل کرد و موجب افزایش و تقویت قدرت محور مقاومت شد؛ به نحوی که طبق ارزیابی من همطراز پیروزی تموز (جنگ 33 روزه لبنان) محسوب می‌شود.

ایکنا ــ پیروزی‌های اخیر نیروهای یمنی در برابر سعودی‌ها همچون هدف قرار دادن تأسیسات آرامکو و عملیات نصر من الله تا چه میزان منجر به توقف تجاوز سعودی‌ها خواهد شد؟

بدون شک و قطعا باید بگویم که عملیات نصر من الله در کنار هدف قرار دادن تأسیسات نفتی آرامکو از سوی پهپادهای یمنی، اثر گسترده و زیادی در متوقف کردن تجاوزهای دشمنان دارد؛ البته شاید هم متجاوزان به ماجراجویی خود ادامه دهند تا خودکشی کنند.

ایکتا ــ چرا سعودی‌ها با وجود شکست‌های متوالی در برابر یمنی‌ها باز هم به آتش‌بس و پایان حملات رضایت نمی‌دهند؟

علت مخالفت سعودی‌ها با توقف حملات به یمن، حرکت آنها در منظومه و تحت مدیریت آمریکایی‌ها است. در واقع واشنگتن به سعودی‌ها دیکته می‌کند که به بهانه‌های خودساخته به تجاوزشان ادامه دهند. آنچه برای کاخ سفید حائز اهمیت است، توانایی سلطه بر یمن با پرداخت هزینه‌های جنگ از به وسیله سعودی‌ها است. یعنی سعودی‌ها تسلیحات آمریکایی را بخرند و برای حفاظت از خود پول بپردازند. همچنین باید بهای تمامی خدمات مربوط به آموزش و کارانداختن سامانه‌ها و اطلاعات را پرداخت کنند. از سوی دیگر سعودی‌ها اساسا غرور افراطی دارند و شخصیت محمد بن سلمان نیز فوق العاده متکبرانه است.

ایکنا ــ آیا طرف‌هایی در منطقه برای پایان جنگ در یمن میان انصارالله و سعودی‌ها وساطت کرده‌اند؟ به ویژه اینکه برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که سفر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به ریاض و تهران در روزهای گذشته در این راستا صورت گرفته است؟

اطلاعاتی در دست است که از برخی میانجیگری ها برای توقف جنگ علیه یمن حکایت دارد، اما این وساطت‌ها ایران را مخاطب قرار داده نه صنعاء را؛ علتش این است که غرور سعودی ها اجازه نمی‌دهد که اعتراف کنند یمن در برابر ائتلاف سعودی ایستاده است.

ایکنا ــ علت متهم کردن ایران به دخالت در حمله یمنی‌ها به آرامکو از یک سو و عدم اشاره به توان نظامی نیروهای مسلح یمن از سوی دیگر چیست؟

سعودی‌ها خودشان را با این ادعا به زحمت انداخته‌اند. عملیات‌های اخیر یمنی‌ها بزرگ و تأثیرش جهانی بود. اگر ایران را متهم نمی‌کردند، برای سعودی‌ها بهتر بود. زیرا آن‌ها انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفتند، اما نتوانستند اقدامی علیه آن انجام دهند؛ بنابراین اینگونه بیشتر مورد اهانت واقع شدند تا اینکه بگویند یمنی‌ها این عملیات را انجام داده‌اند. آنها 5 سال است مدعی‌اند که ایران را در یمن هدف حملات قرار می دهند.

گفت‌وگو از محمد فاطمی‌زاده
انتهای پیام
captcha