مسابقات در حال فاصله گرفتن از قلوب مردم است/ کوتاهی مسئولان در حوزه قرآن
کد خبر: 3845923
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
کسمایی:

مسابقات در حال فاصله گرفتن از قلوب مردم است/ کوتاهی مسئولان در حوزه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور مسابقات قرآن گفت: مسابقات روز‌به‌روز در حال حرفه‌ای شدن و فاصله گرفتن از دل مردم است؛ لذا برای ترویج فرهنگ قرآن و سیره ائمه(ع) باید قرآن و مضامین کاربردی آن در بطن خانواده‌ها رسوخ کند.

حیدر کسمایی، داور مسابقات قرآن و عضو هیئت علمی دانشگاه مجازی جامعة‌المصطفی(ص)، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: عدم استقبال قرآن‌آموزان و جوانان از مسابقات قرآن باید بررسی شود و مورد تحلیل کارشناسان خبره این حوزه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای برگزاری مسابقات قرآن و دوره‌های آموزش کلام وحی نباید از اهداف تعریف‌شده دور ماند، اظهار کرد: مسابقات در حال حرفه‌ای و تخصصی شدن است. ورود جوانان به حوزه تخصصی قرآن خوب است اما کافی نیست، داشتن جامعه‌ای اسلامی و قرآنی مستلزم داشتن مردمانی قرآنی است.

کسمایی در تشریح دلیل عدم استقبال قاریان و حافظان از مسابقات قرآن هم بیان کرد: گاه متسابقان ضعیف توان رقابت با افراد قوی‌تر را ندارند و به همین دلیل تلاشی هم برای ارتقای خود نمی‌کنند و قطعاً انگیزه‌ای برای حضور ندارند. قوی‌ بودن تعدادی از افراد و وجود مکرر آنان در مسابقات، ذوق و انگیزه و حتی استمرار و تمرین را نیز از آنان می‌گیرد. حتی در سال‌های اخیر شاهد کمرنگ شدن تلاوت و برگزاری جلسات قرآن هستیم.

جوایز مسابقات قرآن شایسته نیست

عضو هیئت‌علمی دانشگاه مجازی جامعة‌المصطفی(ص) بیان کرد: دلیل دیگر عدم رغبت برای شرکت در مسابقات قرآنی جوایز است، پرداخت هدایای 200 یا 300 هزار تومانی برای متسابقان قرآن در مقایسه با دیگر مسابقات در رشته‌های ورزشی، علمی و ... و حتی جوایز دیگر کشورها در حوزه قرآن شایسته نیست.

کسمایی ادامه داد: اهدای جوایز مرحله شهرستانی در برخی استان‌ها نیز با تأخیر بسیار زیاد پرداخت می‌شود، مسابقات روز‌به‌روز در حال حرفه‌ای شدن و فاصله گرفتن از دل مردم است؛ لذا برای ترویج فرهنگ قرآن و سیره ائمه(ع) باید قرآن و مضامین کاربردی آن در بطن خانواده‌ها رسوخ کند.

وی از مسابقات قرآن امام علی(ع) به‌ عنوان الگوی موفق مسابقات قرآن یاد کرد و افزود: مسابقات مهم همچون مسابقات اوقاف می‌تواند علاوه بر سه نفر اول به نفراتی که به‌ طور مثال امتیاز 70 به بالا را آوردند نیز هدیه‌ای ثابت اعطا کند. برای ورود جوانان به میدان مسابقات قرآن و به‌ دنبال آن تدبر قرآن باید راهکارهای تشویقی اعمال شود.

گلایه از هزینه‌کردهای گزاف 

کسمایی از هزینه‌کردهای گزاف در برخی امور گلایه کرد و ادامه داد: در برخی امور که اهمیت چندانی هم ندارد هزینه‌های گزاف می‌شود و وقتی به قرآن می‌رسد بودجه‌ها تمام می‌شود. بعد انتظار ترویج فرهنگ قرآنی و گسترش اخلاق اسلامی در جامعه را داریم.

وی بر لزوم توجه به استعدادهای قرآنی تأکید کرد و افزود: اگر دانش‌آموز کودک یا نوجوانی در رشته ورزشی یا علمی استعداد داشته باشد همه اعم از خانواده و کادر آموزشی تلاش بر رشد او دارند و با درج عکس بر روی مجلات و پوسترها، تبلیغات وسیعی برای معرفی او صورت می‌گیرد. آیا این تبلیغات گسترده برای فعالان جامعه قرآنی نیز انجام می‌شود؟

این داور بین‌المللی در بخش دیگری از سخنان خود به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص قهرمان‌سازی حافظان و قاریان استناد کرد و افزود: متأسفانه فعالیت‌های قرآنی در حد قهرمان‌سازی حافظان و قاریان نیست.

کسمایی همچنین سرگرم بودن کودکان، نوجوانان و جوانان با گوشی‌های تلفن همراه و استفاده از اینترنت گوشی را مورد نقد قرار داد و گفت: صرف کردن عمر با گوشی و دنبال کردن کلیپ‌های مختلف برای نوجوان و جوان مخرب است. برای مقابله با کلیپ و فیلم‌های تولید دشمن چه برنامه‌ای داریم؟ باید چه خدماتی صورت گیرد که با فراگیر شدن اینترنت، نوجوان و جوان مورد لغزش قرار نگیرد. محققان، پژوهشگران، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و مسئولان ذی‌ربط باید برای حفاظت از سرمایه‌های این مرز و بوم فکری اساسی کنند.

لزوم جلوگیری از موازی‌کاری 

وی در پاسخ به نقش جامعه قرآنی در تحقق گام دوم انقلاب هم اظهار کرد: اگر قصد همراهی رهبری را داریم باید متحدتر عمل کنیم. با اینکه معظم له بسیار تأکید و سفارش داشتند از موازی‌کاری‌ها پرهیز شود اما باز هم شاهد عدم اتحاد و موازی‌کاری در فعالیت‌های قرآنی هستیم.

کسمایی افزود: رهبر معظم انقلاب برای نزدیک‌تر شدن جامعه قرآنی پیشنهادهایی را ارائه فرمودند اما هنور هم شاهد رقابت ناسالم و موازی‌کاری هستیم. فرصتی که از دولت گرفته تا دیگر نهادها و سازمان‌ها به قرآنی‌ها می‌دهند کم و محدود است. گاه شاهدیم دانشجو یا طلبه‌ای در سطح 4 یا مقطع دکترا تحصیل می‌کند و با اینکه رشته‌اش مرتبط با علوم اسلامی و قرآنی است اما مسلط به قرائت نیست.

وی با بیان اینکه برای تقویت برنامه‌ها و طرح‌های قرآنی هزینه‌کرد لازم است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در فرمایش خود در بیانیه گام دوم روشی را طراحی فرمودند که نه تنها برای ما بلکه برای عموم جامعه بشری قابل استفاده بوده و خیر و برکت دنیوی و اخروی دارد. اگر به مفاد آن عمل شود قطعاً موفق می‌شویم و بخشی از امور به جامعه قرآنی بازمی‌گردد.

این داور بین‌المللی با اشاره به اینکه لازم است روش و الگوهای قرآنی در جامعه زیاد و معرفی شوند، تصریح کرد: قرائت پایه اول و اصلی تدبر است. اگر فردی قرآنی شد اخلاقش برای او و خانواده‌اش قرآنی می‌شود. این گسترش اخلاق قرآنی به محله و منطقه، تمام جامعه شهری و روستایی رسوخ می‌کند و سپس کشوری قوی و قدرتمند در برابر دشمنان خواهیم داشت.

کسمایی در پایان گفت: داشتن جامعه‌ قرآنی به مسئولان قرآنی بستگی دارد و با احترامی که برای تمام مدیران دستگاه‌های متولی امر قرآن قائل هستم، باید بگویم در حوزه قرآن کوتاهی کردند و امور قرآن به صورتی که مطلوب جامعه‌ اسلامی است محقق نشده است.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۰:۲۷
0
0
با حلوا حلوا دهان شيرين نمي شود.
مسابقات فقط افراد با استعداد را جلب مي كند.
عموم مردم به آموزش نياز دارند.
آن هم آموزش قرآن نه آموزش روخواني حفظ قرائت و ... ( قرآن به ما هو قرآن )
captcha