نخبه قرآنی قرآن را وسیله معاش قرار نمی‌دهد
کد خبر: 3845579
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
نخبه‌پروری قرآنی/1

نخبه قرآنی قرآن را وسیله معاش قرار نمی‌دهد

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیر مؤسسه قرآنی الرحمن شهرکرد گفت: نخبه قرآنی با تمسک به دو ریسمان قرآن و عترت زمینه ظهور را فراهم می‌کند، در راه نشر معالم قرآن کوشاست و قرآن را وسیله معاش خود قرار نمی‌دهد.

نخبه‌پروری قرآنی به عنوان یکی از ضروریات فعالیت‌های قرآنی، از سطح خردسالان آغاز می‌شود و فرایند پرورش الگو و نخبه قرآنی از دل خانواده آغاز می‌شود. پس از خانواده نهادهایی مانند مدرسه، مسجد، حوزه و دانشگاه و ... می‌توانند در این فرایند نقش مهمی داشته باشند. مراکز آموزش قرآن اعم از مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن نیز دارای ظرفیت‌ها و تخصص لازم برای پرورش استعدادهای نهفته قرآن‌آموزان در زمینه‌های مختلف مانند حفظ و قرائت قرآن هستند که می‌توانند در راستای منویات رهبری مبنی بر آموزش عمومی و همگانی کتاب آسمانی گام بردارند و خروجی آن‌ها نخبگانی باشند که هر کدامشان به عنوان الگوی یک جمع قرار بگیرند و مبلغان و مروجان فرهنگ و معالم قرآن باشند.

مؤسسه قرآنی الرحمن شهرکرد یکی از صدها مؤسسه قرآن و عترت چهارمحال و بختیاری است که از ۱۰ سال گذشته تا کنون با بهره‌گیری از تخصص و تجربه ۲۰ استاد برجسته در عرصه آموزش قرآن در رشته‌های مختلف قرآنی و رده‌های سنی گوناگون از ۴ سال به بالا، مشغول آموزش قرآن به علاقمندان سراسر استان است. از ابتدای فعالیت مؤسسه تا کنون، هزاران قرآن‌آموز از خدمات آموزشی آن استفاده کرده‌اند و موفقیت‌های فراوانی در سطح استان و کشور از سوی قرآن‌آموزان و اساتید این مؤسسه کسب شده است.

روح‌انگیز بهرامی، مدیر مؤسسه قرآنی الرحمن شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری در تبیین «نخبه قرآنی»، اظهار کرد: نخبه قرآنی علاوه بر دارا بودن تخصص قرآنی در یکی از زمینه‌ها مانند حفظ، قرائت، مفاهیم و سایر مباحث قرآنی، کسی است که بتواند با کلام، رفتار و کردار خود دیگران را به سوی حیات طیبه قرآنی دعوت کند.

وی در ادامه گفت: چنین فردی علی‌رغم داشتن معلومات بالای قرآنی، هوای خودنمایی و اسم و رسم در سر ندارد و نخبه قرآنی کسی است که عالم و عامل به احکام و شرایع دین است، با تمسک به دو ریسمان قرآن و عترت زمینه ظهور را فراهم می‌کند، در راه نشر معالم قرآن کوشاست و قرآن را وسیله معاش خود قرار نمی‌دهد.

خانواده؛ نقطه آغاز نخبه‌پروری

بهرامی نقطه آغاز فرایند ظهور نخبه قرآنی را خانواده دانست و ادامه داد: خانواده مستحکم قرآنی در ایمان و عامل به اصول و فروع دین است، رویکرد و سبک زندگی دینی و قرآنی دارد، اعضای آن جهت رضای خداوند تلاش می‌کنند و از انوار توحید بهره‌مند و زیر چتر ولایت است، بستر رشد دینی را در فرزندان ایجاد می‌کند و خروجی چنین خانواده‌ای جز نخبه قرآنی نمی‌تواند باشد.

مدیر مؤسسه الرحمن شهرکرد بخشی از فرایند تربیت نخبه را بر دوش اهالی فن و پژوهش دانست و تصریح کرد: این افراد باید بتوانند خوراک فکری افراد را به شیوه‌ای هنرمندانه طراحی و به‌روزرسانی کنند و بتوانند قرآن‌آموزان را هنرمندانه با قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) آشنا و مأنوس کنند.

بهرامی با تأکید بر ضرورت مراقبت از فرزندان در برابر تهاجم دینی و فرهنگی دشمن، ادامه داد: خانواده، مدرسه و جامعه باید بتوانند خوراک مسموم فکری را که به شیوه‌های گوناگون و از جانب دشمن تزریق می‌شود و شیوع می‌یابد، خنثی کنند.

وی ادامه داد: با نگاهی به وضع موجود جامعه می‌توان گفت که متأسفانه برخی متولیان در برابر شبیخون فرهنگی دشمن سکوت اختیار کرده و چه بسا گاهی با آنان همنوا هستند، چرا که به نظر می‌رسد برخی مسئولان، اتاق فکری برای بروز و ظهور اندیشه‌ها و عملکرد توحیدی و قرآنی و نیز دغدغه‌ای جز معاشِ خود ندارند.

بازوی فکری توانمند؛ نیاز اصلی آموزش قرآن

بهرامی شرط موفقیت مؤسسات و مراکز آموزشی قرآن را بهره‌مند بودن از بازوی فکری فرهنگی توانمند دانست و ادامه داد: در صورت تحقق این امر، این مراکز می‌توانند با ابداع راهکارهای به‌روز و مناسب در جهت تزریق و ترویج معالم قرآن در راستای ترغیب افراد برای فراگیری این کتاب آسمانی تلاش کنند.

این فعال باسابقه قرآنی در استان تأکید کرد: نهادهای متولی قرآنی و مراکز زیر مجموعه آن‌ها از جمله مؤسسات قرآنی باید بتوانند آحاد جامعه را تحت پوشش قرار دهند و تک‌تک افراد را از خدمات قرآنی خود بهره‌مند کنند.

بهرامی ادامه داد: همه افراد جامعه باید از آموزش یکسانی برخوردار باشند و اگر کسانی توانایی پیشرفت و قابلیت طی مسیر نخبگی را داشته باشند شناسایی و هدایت و حمایت شوند و اگر این فرایند به درستی طی شود، شاهد بروز چهره شاخص و نخبه قرآنی خواهیم بود.

مدیر مؤسسه قرآنی الرحمن شهرکرد در پایان با بیان اینکه در استان ما نیز هستند قرآنیانِ دلسوزی که بر دردهای جامعه واقفند، گفت: اندیشه‌های قرآنی در این افراد به خوبی رشد یافته و اخلاص سرلوحه کار آن‌هاست و تلاش می‌کنند قرآن را مرهمی برای دردها و چراغی برای آحاد اندیشه‌ها قرار دهند.

نخبه قرآنی قرآن را وسیله معاش قرار نمی‌دهد

در ادامه، بانوی حافظ کل قرآن کریم و یکی از ده‌ها نخبه پرورش یافته در مؤسسه قرآنی الرحمن شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با معرفی خود، اظهار کرد: مائده فلاح هستم، ۱۹ ساله ساکن فارسان و دانشجوی رشته الهیات دانشگاه فرهنگیان قم که به مدت دو سال است به حفظ کل قرآن نائل شده‌ام.

وی در ادامه با اشاره به گذراندن دوره حفظ قرآن در مؤسسه الرحمن شهرکرد، گفت: از چهادره سالگی و به مدت چهارسال در دوره‌های حفظ این مؤسسه شرکت کردم و به کمک مربیان توانستم این مسیر را به خوبی طی کنم.

فلاح در خصوص علت انتخاب مؤسسه الرحمن، تصریح کرد: پیش از آشنایی با این مؤسسه در مؤسسه دیگری در شهرکرد به حفظ قرآن می‌پرداختم که در آنجا به علت روند کند حفظ و توقفِ پیشروی در حفظ از سوی مربی برای رساندن همه قرآن‌آموزان کلاس به یک سطح واحد، حفظ قرآن زمان‌بر بود.

وی با یادآوری نقش مربی در پیشرفت خود، بیان کرد: ناهید یوسفی، مربی بنده در مؤسسه الرحمن، برنامه مشخصی با توجه به وقت و شرایط هر قرآن‌آموز به او ارائه می‌داد و مشخصه اصلی ا‌و که سبب جذاب شدن کلاسش بود، نوع تمرین و ارزیابی در کلاس و نیز رابطه بسیار صمیمی و دوستانه با تک‌تک قرآن‌آموزان بود.

این حافظ قرآن کریم در خصوص شیوه حفظ آیات، گفت: آیاتِ کوتاه را آیه آیه و آیه‌های بلند را در چند بخش با کمک استاد حفظ می‌کردم، این روند در فصل تابستان هر روز و در ایام مدرسه با سرعت کمتری ادامه داشت و از سال ۹۲ تا ۹۶ مشغول حفظ قرآن کریم در مؤسسه الرحمن بودم.

فلاح تأکید کرد: در کنار حفظ قرآن از کلاس‌های تجوید تا سطح ۳ و صوت و لحن مؤسسه نیز استفاده می‌کردم و علاقه من به حضور در فضای صمیمی و دوستانه با قرآن‌آموزان و مربیان مؤسسه مرا به سمت کلاس‌ها جذب می‌کرد تا جایی که برخی روزها برای استفاده از کلاس‌ها، تا سه بار مسیر فارسان به شهرکرد را می‌رفتم و بر می‌گشتم.

این حافظ قرآن در خصوص علت این علاقه به ویژه به حضور منظم در کلاس‌های حفظ به نقش مربی خود اشاره کرد و افزود: با خانم یوسفی بسیار راحت و صمیمی هستم و همچنان دوست هستیم، به ویژه خلق مهربان و شیوه او در اداره کلاس و ارزیابی قرآن‌آموزان جذاب بود به این ترتیب که صفحه‌ای را در نظر می‌گرفت و معنی کلمات آن را یک به یک از ما می‌پرسید و یا از ما می‌خواست آیات آن صفحه را از پایین به بالا بخوانیم و با ایجاد تنوع، فضای پویا و مفرحی در کلاس ایجاد می‌کرد.

وی با اشاره به حضور در مسابقات مختلف قرآن از جمله مسابقات سراسری اوقاف، دانش‌آموزی، ارشاد اسلامی و... در سطوح مختلف، گفت: چند رتبه استانی و کشوری نیز دارم، ضمن اینکه توانستم مدرک تخصصی حفظ قرآن را اخذ کنم.

تبلیغات؛ شرط جذب افراد به قرآن

فلاح در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان سخن مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۲۰ میلیون حافظ قرآن جامه عمل پوشاند، گفت: در این خصوص تبلیغات بسیار مهم است و برای این امر علاوه بر تلاش در سطح کلان برای جذب افراد به سمت فراگیری قرآن به ویژه در مؤسسات و خانه‌های قرآن، هر قرآنی هم می‌تواند دلسوزانه در این راستا گام بردارد، بنده نیز در همین راستا با دوستانم در خصوص کلاس‌ها و فضای خوب مؤسسه الرحمن صحبت و آن‌ها را به فراگیری قرآن تشویق کردم که یکی از آن‌ها تا حفظ ۵ جزء پیشرفت کرده است٬ ضمن اینکه خودم نیز در اوقات فراغت، برای دوستانم کلاس قرآن بر پا می‌کنم.

وی در خصوص برنامه‌اش برای آینده، گفت: در زمینه تحصیلات قصد دارم اگر خداوند توفیق دهد، الهیات را تا اخذ مدرک دکتری ادامه دهم و بتوانم معارف و معالم قرآن را فرابگیرم و به دیگران نیز بیاموزم.

حافظ کل قرآن کریم در پایان با بیان اینکه آیات با مضمون معاد و رستاخیز بسیار قابل تأمل و زیبا است، بیان کرد: همچنین اگر بخواهم یکی از زیباترین آیات قرآن را به عنوان حسن ختام این گفت‌وگو تلاوت کنم، آیه ۱۶۹ سوره آل‌عمران را انتخاب می‌کنم: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ أَمْوَاتًا  بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَ‌بِّهِمْ يُرْ‌زَقُونَ».

گزارش از : خدیجه نادری‌بنی

انتهای پیام

captcha