جنگ هشت ساله شهادت را به فرهنگ تبدیل کرد/ تشریح آموزه‌های دوران دفاع مقدس
کد خبر: 3845226
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
خطیب جمعه تهران:

جنگ هشت ساله شهادت را به فرهنگ تبدیل کرد/ تشریح آموزه‌های دوران دفاع مقدس

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، ضمن تشریح آموزه‌های مهم دفاع مقدس گفت: در میان اعمال این عشق به شهادت است که ما رابه اوج می‌رساند و جنگ هشت ساله این عشق را به فرهنگ تبدیل کرد.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی امروز 5 مهرماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با دعوت همگان به تقوا گفت: یکی از نسخه‌های جامع در مسائل اخلاقی مدیریت خشم است و انسان باید سعی کند ابتدا عصبی نشود و اگر عصبانی شد بتواند خشم خود را فرو ببرد.

وی در ادامه به وقایع بعد از واقعه کربلا پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و مجموعه کاروان اسرا در واقع گروه تبلیغی برنامه‌ریزی‌کرده هدفداری بودند که بنای‌شان بر این بود که به کربلا بیایند، شهیدان را بگذارند و با پیام شهدا راهی شام شوند؛ آن هم در شامی که چهل سال علیه امام علی(ع) سم‌پاشی شده و مردم شام ایشان را مسلمان و بی‌نماز می‌دانستند و آن‌ها اینجا را هدف گرفته بودند که قصر ننگین و آلوده به ظلم را پایگاه اعلام مظلومیت امام حسین(ع) به هه نسل‌ها کنند و سه ساله‌ای را همراه خود برده بودند که به عنوان پرچمدار پیروزی باقی بگذارند.

وی ادامه داد: این یک درس است که بعد از شهدا باید بازماندگان شهدا و رهروان راه آنان بلد باشند که این خون را هدایت و مهندسی کنند و در جای جای نفوس مستعده جاری کنند تا نتیجه آن انقلاب ایران شود و انشالله نتیجه انقلاب ایران ظهور امام زمان(عج) است.

صدیقی در ادامه به هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: دفاع مقدس از نعمت‌های الهی است و پس از جریان کربلا هیچ حادثه‌ای در عالم توحید به اندازه دوران دفاع مقدس پرثمر، سازنده و اثرگذار در تاریخ نبوده است. ظاهر این حادثه گذشت و این حجاب نمی‌گذارد که ببینیم چه بر سر ما آمد و در چه شرایطی این مملکت زیر پرچم ولی فقیه با شرق و غرب و قدرت‌های جهان و قارون‌های منطقه و همه ابزارهای صنعتی، سیاسی، اطلاعاتی و تجهیزات نظامی آنان جنگید. آن هم کشوری که تازه انقلاب کرده بود و ارتش آن به هم ریخته بود و سپاهش سابقه جنگی نداشت و وضعیت اقتصادی در بدترین حالت بود اما 8 سال جنگید. یک سال جنگ کافی است که کشوری را نابود و ورشکسته کند و به تسلیم وا دارد. اگر امروز یمن 5 سال مقاومت می‌کند به خاطر آن است که مقاومت یمن مولود دفاع مقدس است.

وی بیان کرد: این معجزه پیامبر(ص) و جوشش خون امام حسین(ع) بود که تاریخ تکرار شد و تربیت‌‌شدگان مکتب عاشورا زیر پرچم کسی که پرچم عاشورا را در دست داشت هشت سال تمام در بدترین شرایط با همه قدرت‌ها دست و پنجه نرم کردند. در 200 سال گذشته هیچ‌وقت نبوده که ایران با قدرتی در بیفتد و شکست نخورد و قسمتی از کشور در اختیار دشمنان قرار نگیرد. پهلوی که بدون جنگ بحرین را از ایران جدا کرد.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: 8 سال جنگ بی‌امان از سوی شرق و غرب در حوزه جنگ نظامی، جنگ اقتصادی، جنگ سیاسی و جنگ روانی بود ولی با این میزان فشار از همه جوانب یک وجب از خاک کشور به دشمن داده نشد.

وی در ادامه به بیان آموزه‌های دفاع مقدس پرداخت و گفت: اولین آموزه توجه به نقش رهبری است؛ اولین حرف را رأس هرم که طراحی می‌کند می‌زند و خودش وجود، حضور و علم دارد و خدا در وجودش تجلی کرده است. تفاوت نقش ولایت با سایر مدیریت‌های جهان در این است که ولی خودش نیست و صاحب دارد و عبد است و عارف است.

صدیقی افزود: بعد از بمباران فرودگاه مهرآباد همه نگران شده بودند اما این مسئله آنقدر برای امام(ره) کوچک بود که فرمودند دزدی آمده و سنگی انداخته و رفته و جوانان ما پاسخ او را می‌دهند. همین حرف روح خدا بود که دمیده شده بود. امروز هم موفقیت‌های ما در جنگ نرم و فناوری همه و همه در گرو مدیریتی است که این مدیریت نفسانیتی ندارد و از نفس خودش خلاص شده و با همه وجودش در اختیار خداست.

خطیب جمعه تهران، دومین آموزه را توکل و یقین به وعد‌ه‌های خدا دانست و گفت: ما در جنگ موشک نداشتیم و حتی محتاج سیمک خاردار بودیم اما دل‌ها پر از یقین بود و وعده‌های خدا را باور داشتند. آموزه سوم ابتکار عمل بود. ما با سبک کلاسیک تجربه شده در دنیا نجنگیدیم اما شهید باقری و سایر شهدای بزرگوار با الهام الهی راه‌های نویی در انداختند.

صدیقی بیان کرد: عشق به شهادت در میان اعمال ما را اوج می‌دهد و این عشق را جنگ هشت ساله به فرهنگ تبدیل کرد به نوعی که وقتی برای پاکسازی میادین مین به 5 داوطلب نیاز بود 200 نفر داوطلب می‌شدند و برای شهادت شتاب می‌ورزیدند. آموزه دیگر دفاع مقدس استقامت تا پیروزی بود. شعار امام(ره) «جنگ جنگ تا پیروزی» بود و اگر جنگ چهل سال هم طول می‌کشید این جوانان و امت ما زیر پرچم امام دست از جنگ برنمی‌داشتند.

وی انسجام و وحدت بی‌سابقه، مسابقه در خط‌شکنی و نیایش و مناجات را از دیگر آموزه‌های جنگ تحمیلی دانست و گفت: بعد از جریان قیام امام حسین(ع) مجموعه‌ای در جنگ بودند که همه عبد، متعهد، بی‌تردید، بی‌شک و ولایتمدار بودند.

صدیقی جنگ نرم اسرا را یک کلاس و کانون توحید خواند و گفت: خداوند ظرفیت و فرصت عجیبی به سید آزادگان و سایر اسرای ما داد و آن‌ها افتخاری آفریدند که بعد از حضرت زینب(س) و کاروان اسرای کربلا در هیچ جای عالم این معنویت، اقتدار، متانت، حفظ ایمان و تسلیم‌ناپذیری سراغ ندارید.

وی بیان کرد: حضور تمام‌عیار مردم و عزم ملی آموزه دیگر دفاع مقدس بود؛ بانوان در کارهای ستادی حضور داشتند و انواع خدمات را عاشقانه برای یاران دین می‌فرستادند. پیرمردها حضور عینی داشتند و حضور جوانان و نوجوانان هم مسئله بی‌سابقه‌ای بود و حتی برای حضور در جهاد در شناسنامه خود دست می‌بردند. چه شد که هیچ کس به مظاهر دنیا خیره نشد و همه چشم‌شان نه به بهشت که به خداوند، پیامبر(ص) و امام حسین(ع)‌ بود و با عشق و شور غیر قابل وصف دیوانه لقای پرودگار بودند.

صدیقی در ادامه به مسئله اربعین اشاره کرد و گفت: اربعین جزو حوادث قابل تحلیل است و ظرفیت عظیمی دارد و به نوعی مانور انتظار و زمینه‌سازی ظهور و ارائه الگو به جهان است که نشان می‌دهد که چطور 20 میلیون جمعیت در یک فضای محدود با قناعت گردهم می‌آیند و هیچ کس از هم طلبکار نباشد و همه به هم بدهکار باشند. الحق و الانصاف مردم عراق در پذیرایی زوار امام حسین(ع) مال و جان خود را در اختیار می‌گذارند و با وجود نداشتن امکانات کافی همت درس‌آموزی دارند.

وی بیان کرد: اینکه مشاهده می‌شود در این حرکت بیست میلیونی برادران اهل سنت، مسیحیت، ملیت‌ها و نژادهای مختلف حضور دارند در واقع حرکت جهانی امام زمان(عج) را توجیه می‌کند. امام زمان(عج) هنگام ظهور در کنار خانه خدا خود را با نام فرزند امام حسین(ع) معرفی می‌کنند. معرفی امام حسین(ع) در این راهپیمایی آن چنان مردم عالم را با ایشان آشنا می‌کند که امام زمان(عج) خود را اینگونه معرفی می‌کنند. هانطور که امروز به خاطر برگزاری همایش جهانی حضرت علی اصغر(ع) در بیش از 40 کشور ایشان شناخته شده است.

صدیقی در پایان اظهار کرد: باید مسئله عبودیت امام حسین(ع)، وارستگی از غیر خدا، حساسیت به استکبار، نفاق و انحرافات از مسیر اسلام ناب تبیین شود و این حرکت عظیم هدف‌دار پپیش برود.

بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه با تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع) و وارد آمدن سخت‌ترین مصیبت‌ها به اسرای کربلا گفت. همچنین هفته دفاع مقدس را که تجدید خاطره 8 سال مقاومت، صبر، ایستادگی، عشق به شهادت و 8 سال قدرت‌نمایی با اتکای به خداست گرامی می‌دارم.

وی در ادامه به روایتی از امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان در این روایت به سه مصیبت هر روزه برای انسان اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: اول آن است که هر روزاز عمر ما می‌گذزد یک روز از عمر را از دست می‌دهیم که دیگر برنمی‌گردد و قیمتی ندارد. دوم آنکه خدای متعال برای هر یک از ما روزی مقدر کرده و هر روز که بر ما می‌گذرد روزی خود را کامل دریافت می‌کنیم اما چه برای آخرت ذخیره می‌کنیم؟ سومین مصیبت که از همه هشداردهنده‌تر است این است که هر روز که از دست می‌دهیم یک قدم به مرگ خودمان نزدیک‌تر می‌شویم. کسانی که می‌خواهند با تقوا زندگی کنند این 3 مصیبت را در نظر داشته باشند تا گرفتار غفلت، تسامح و وسوسه‌های شیطانی نشوند.

صدیقی در ادامه مباحث خطبه اول درباره تفسیر سوره «فاتحه» گفت: در آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین اهدنا الصراط المستقیم» بودیم. این استعانت مورد تقاضای انسان موحد از سوی خداست و توجه به این است که تنها خدا می‌تواند کمک کند و بقیه محتاج و فقیر و گرفتار خلأ هستند. انسانی که خدا را شناخت غیر خدا برای او سویی ندارد. همه ما وجود، آگاهی و قدرت داریم ولی برای ما نیست و خدا به ما داده و هر لحظه بخواهد از ما می‌گیرد.

وی افزود: در روایت داریم که هرگاه کار برای بنده مؤمن تنگ شود و به این آیه مداومت کند خدا برای او گشایش پیش می‌آورد.

صدیقی درباره اینکه چرا«ایاک نعبد» قبل از «ایاک نستعین» آمده، گفت: دلیل اول آن است که عبودیت هدف خلقت است. ما باید به خود ببالیم که خدا ما را به بندگی قبول کرده است. دومین دلیل هم این است که هر وقت می‌خواهید رضای کسی را تحصیل کنید تا از امداد و کمک او بهره‌مند شوید کاری که او دوست دارد انجام می‌دهید و خداوند هم بندگی ما را دوست دارد. وقتی عبودیت خود را در محضر خدا مطرح کردید خدا هم شما را کمک می‌کند و این مکتب تربیتی اسلام است. به همین دلیل گفته‌اند که وقتی حاجت دارید ابتدا صدقه بدهید و بعد از خدا حاجت بخواهید.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: نکته لطیف این است اینکه ما در مقام بندگی خدا هستیم که هستیم ما کجا و مقاوم بندگی خدا کجا؟ این همه ملحد، بت‌پرست که غیر خدا را می‌پرستند و یا گروه پرست هستند و جریان خود را حق می‌دانند و رقیب را از باطل باطل‌تر می‌دانند و این تعصب‌ها آنها را کر و کور می‌کند و فقط باند و گروه خود را می‌بینند، مانند ما انسان هستند و چشم و گوش دارند چه شده ما خداپرست شدیم؟ جز این است که خدا نگاهی به ما کرده و ما را به سوی خود کشانده است؟

وی اظهار کرد: لذا «ایاک نستعین» می‌خواهد که انسان به عبادت خودش مغرور نشود و نماز هم برای زدودن غبار تکبر و خودخواهی است. همچنین پس از اینکه از خدا کمک خواستیم، او ما را به سوی «اهدنا الصراط المستقیم» می‌خواند و مهم‌تر از هدایت هم چیزی نداریم و این بالاترین کمک خداوند است که می‌خواهد از او طلب کنیم.

انتهای پیام

captcha