برگزاری جلسه بررسی روند اجرای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در آذربایجان‌غربی
کد خبر: 3845160
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰

برگزاری جلسه بررسی روند اجرای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در آذربایجان‌غربی

گروه اجتماعی - جلسه بررسی روند اجرای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در استان با حضور رئیس مدیرکل مشاغل خانگی وزارت کار و جهاد دانشگاهی استان برگزار شد.

برگزاری جلسه بررسی روند اجرای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در آذربایجان‌غربی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، مهناز امام‌دادی، مدیرکل مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ظهر امروز، ۴ مهرماه، در جلسه بررسی روند اجرای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در استان با حضور رئیس جهاد دانشگاهی استان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، با تاکید بر اینکه الگوی توسعه مشاغل خانگی بر سه پایه شناسایی مزیت منطقه و فرصت‌های هر منطقه، توانمندسازی متقاضی و اتصال به بازار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: اعطای تسهیلات به مشاغل خانگی کافی نیست و اتصال این مشاغل به بنگاه‌های بالادستی و بازار اهمیت بیشتری دارد که در این راستا نیز فعالیت‌های پشتیبانی طرح ملی مشاغل خانگی افزایش یابد.

وی ادامه داد: مجموعه فعالیت‌هایی که در طرح نوین توسعه مشاغل خانگی انجام می‌شود، منجر به ‌کاهش وابستگی متقاضیان به تسهیلات شود.
 
مدیرکل مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مشاغل خانگی یکی از راهکارهای رشد و توسعه اقتصادی در دنیا مطرح است، افزود: مشاغل خانگی در کشورهای توسعه یافته در قالب مشاغل خرد برای توسعه اقتصادی اجرا شد که در کشور نیز این طرح از سال ۸۹ به شکل رسمی کلید خورد و با مطالعات میدانی انجام شده منجر به بازنگری در طرح اولیه شد که نتیجه این بازنگری منجر به ارائه الگوی جدید با عنوان طرح ملی مشاغل خانگی شد.

وی با اشاره به اینکه شناسایی مزیت‌های هر منطقه و بازار در اجرای طرح ملی مشاغل خانگی اهمیت قابل‌توجهی دارد، گفت: در طرح اولیه مشاغل خانگی درآمد و اشتغال ایجاد شده پایداری نداشت، اما در طرح نوین توسعه مشاغل خانگی از طریق توانمندسازی متقاضیان  ایجاد پایداری شغل و درآمد هدف اصلی تعیین شده است.

امام‌دادی بر اهمیت توانمندسازی متقاضیان در طرح نوین توسعه مشاغل خانگی تاکید کرد و افزود: توانمندسازی متقاضیان باید به حدی برسد که دیگر متقاضی، نگران بازار فروش نباشند.

مدیرکل مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه روند پیشرفت آذربایجان‌غربی در حوزه مشاغل خانگی روندی صعودی داشته است، تصریح کرد: با توجه به بازدیدهای انجام شده در استان در ایجاد برند در قالب مشاغل خانگی به‌لحاظ عمق کار و تخصص کارهای ارزشمندی انجام شده است که امید است این واحدها گسترش و شاهد رشد بیشتر استان در این حوزه باشیم.

پشتیبانان؛ حلقه مفقوده اشتغال در کشور

برگزاری جلسه بررسی روند اجرای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در آذربایجان‌غربی

امین رستم‌زاده، رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی، نیز در این نشست با بیان اینکه هدف جهاد دانشگاهی استان اجرای فاز سوم طرح نوین توسعه مشاغل خانگی با رویکرد حرفه‌ای‌تر و علمی‌تر بود، اظهار کرد: تا بدین مرحله از اجرای فاز سوم طرح ۸۵۰ نفر از بین ۴۵۰۰ متقاضی مشاغل خانگی در استان در راستای رفع مشکل فروش و بازاریابی محصولات تولیدی به مرحله اتصال به بازار و پشتیبانان طرح رسیدند که در فاز سوم این طرح بخش عمده‌ای از مشکلات مربوط به اتصال به بازار و فروش متقاضیان مشاغل خانگی بررسی شد.

وی با اشاره به اینکه براساس تحقیقات انجام شده حلقه مفقوده در بحث اشتغال که معضل اساسی در کشور محسوب می شود، بحث پشتیبانان است، گفت: باید نگاه حرفه‌ای به پشتیبانان داشت و بانک اطلاعاتی از پشتیبانان جمع‌آوری و با مدل و سیستم مدیریتی از آنان حمایت کرد.

رستم‌زاده با بیان اینکه رسالت جهاد دانشگاهی نگاه علمی و عملی در کارهای اجرایی است، افزود: جهاد دانشگاهی حسب رسالت خود، کار پژوهشی را در کنار فعالیت‌های اجرایی انجام می‌دهد که در این راستا نیز به‌دنبال ارائه کاری گزین و ماندگار در حوزه مشاغل خانگی است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم ذهنیت اخذ صرف تسهیلات را بین‌ متقاضیان کمرنگ کنیم، گفت: جهاد دانشگاهی در طرح مشاغل خانگی با همکاری اداره‌کل تعاون، کار و رفاه استان به‌دنبال شناسایی پشتیبانان فعال است.

وی با اشاره به اجرای فاز اول و دوم طرح مشاغل خانگی در استان تصریح کرد: در فاز اول ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان درخصوص مشاغل خانگی شناسایی شده که بعد از انجام این مراحل ۲۱ رشته به‌عنوان فرصت‌ها و پتانسیل‌های مشاغل خانگی انتخاب شد.

وی ادامه داد: در فاز اول این طرح ثبت‌نام از متقاضیان مشاغل خانگی در سامانه این طرح صورت گرفت که در مجموع ۶ هزار و ۱۰۰ نفر از طریق سامانه ثبت‌نام کردند.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه بعد از انجام مراحل ارزیابی بیش از ۴۵۰۰ نفر در کل استان به‌عنوان متقاضیان اصلی در این طرح شناسایی شدند، افزود: از مجموع ۴ هزار و ۵۰۰ متقاضی شناسایی شده، یک هزار و ۳۰۰ نفر متقاضی تسهیلات نبوده و تنها مشکل کسب و کار آنها مربوط به اتصال به بازار و فروش بود‌. 

رستم‌زاده به برگزاری کارگاه‌های عمومی و تخصصی مشاغل خانگی توسط جهاد دانشگاهی استان در فاز دوم اجرای طرح برای جامعه هدف ۴۵۰۰ نفری استان اشاره کرد و گفت: کارگاه‌های آموزشی و عملی برای متقاضیان این طرح در رسته‌های مختلف در استان برگزار شد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی با اشاره به فعالیت در رسته پوشاک استان در قالب مشاغل خانگی گفت: جهاد دانشگاهی استان با همکاری اداره‌کل کار استان تمامی فعالان حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای در رسته پوشاک در قالب شرکتی گردهم آمده، مدل مدیریتی برای آنها طراحی و جلساتی متعددی برگزار شد تا صنعت پوشاک استان به‌عنوان پایلوت در شمال‌غرب مطرح شود.

رستم‌زاده با بیان اینکه ظرفیت مشاغل خانگی بستری بی بدیل در اشتغال‌زایی کشور محسوب می‌شود، گفت: جهاد دانشگاهی استان در تلاش است با شناسایی مزیت‌های شهرستان‌های مختلف استان بستر فعالیت و رونق مشاغل خانگی متناسب با آن منطقه را با برگزاری کارگاه‌های عملی و مشاوره فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی درراستای رسالت خود به‌دنبال اجرای کارهای زیرساختی است، افزود: هدف جهاد دانشگاهی استان ارائه نمونه عینی از یک مدل کسب و کار مبتنی بر مدل مدیریتی عملیاتی است.

معرفی محصولات تولیدی در مشاغل خانگی نیازمند برندسازی است

رضا نقی‌زاده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی، نیز در این نشست با اشاره به اینکه امروزه، ایران در حوزه بنگاه‌های اقتصادی با دیگرکشورها فاصله دارد که باید شتابان این فاصله جبران شود، اظهار کرد: برای اشتغال‌زایی در کشور باید با حمایت از مشاغل خانگی و دادن آموزش‌های لازم زمینه اشتغال جوانان را در این رشته‌ها فراهم کرد.

وی با بیان اینکه برای معرفی محصولات تولیدی در مشاغل خانگی باید برندسازی انجام شود، ادامه داد: برندسازی محصولات موجب شناخته شدن آنها و در نتیجه جلب مشتری می‌شود و اجرای طرح نوین مشاغل خانگی برای حل مشکلاتی مانند اتصال به بازار موثر است.

نقی‌زاده با اشاره به اهمیت نقش اعتبارات در پیشبرد اهداف افزود: آذربایجان‌غربی در حوزه گسترش طرح نوین توسعه مشاغل خانگی استعداد و بستر کافی را دارد که با تزریق تسهیلات می‌توان گام‌های اساسی در این حوزه برداشت.

گفتنی است در پایان این جلسه پشتیبانان و متقاضیان مشاعل خانگی به ارائه نکته نظرات، پیشنهادات و مشکلات خود پرداختند.
انتهای پیام

captcha