فهم صحیحی از ارزش‌های انقلاب اسلامی به نسل جوان ارائه شود
کد خبر: 3845043
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱

فهم صحیحی از ارزش‌های انقلاب اسلامی به نسل جوان ارائه شود

گروه فرهنگی – یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این مطلب که انقلاب اسلامی به روح بی‌جان دنیا روح جدیدی بخشید، گفت: ویژگی‌های انقلاب در ۸ بند در بیانیه گام دوم تشریح شده است این مفاد باید برای نوجوانان تبیین شود. به نظر می‌رسد باید فهم صحیحی از اهداف و ارزش‌های انقلاب اسلامی به نوجوانان و جوانان ارائه دهیم.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام مهدی ابوطالبی، استاد حوزه و دانشگاه عصر روز گذشته، سوم مهر در ۴۲امین نشست انقلاب اسلامی، مخاطرات امروز و فردا تحت عنوان تبیین بیانیه گام دوم انقلاب که در سالن اجتماعات حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان به فرمایش رهبری که فرمودند انقلاب اسلامی و نظام اسلامی نظام بالنده‌ای است که دنبال تصحیح خطاهای خود است استناد کرد و گفت: قطعا برای بهتر و تکمیل شدن و برطرف کردن نقاط ضعف باید تلاش کرد تا شاهد اتفاقات و تحولات اساسی باشیم.

وی بابیان اینکه بیانیه گام دوم دارای چند بخش است و برای تبیین هر بخش باید کارشناسی‌شده پیش رفت، تصریح کرد: بعد از ۴۰ سالگی انقلاب باید منتظر ثمردهی باشیم، انقلاب اسلامی ایران با پشت سر گذاردن چهل سالگی به نقطه بلوغ و تکامل رسیده است، رهبری با توجه به شرایط موجود مباحثی را مطرح فرمودند.

ابوطالبی اظهار کرد: برخی از منفعت‌طلبان اوایل انقلاب را فراموش کردند ما با دست خالی جلوی دشمنان ایستاده و از صفر شروع کردیم آنان شرایط امروز را به شعب ابی طالب تشبیه می‌کنند در حالی‌که شرایط امروز ما قطعا با شرایط اول انقلاب بسیار متفاوت است، سیاستگذاران برنامه‌های اقتصادی نباید نگاهی غیر از نگاه اول انقلاب داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه ماهیت انقلاب اسلامی در فضای جامعه انقلاب اسلامی باید تبیین و به نسل نوجوان و جوان معرفی شود، اظهار کرد: برخی از افراد گمان می‌برند انقلاب اسلامی ایجاد شد تا فقط جریان سیاسی را از پهلوی به انقلاب اسلامی تغییر دهد در صورتیکه در این بیانیه تمام اهداف از تشکیل حکومت اسلامی به درستی بیان شده و تصریح ایشان در این بیانیه این است که انقلاب اسلامی آغازگر عصر جدیدی در عالم بشریت است و ‌دشمنان انقلاب در نظریات متفاوت به این امر اذعان دارند، به طور مثال میشل فوکو فیلسوف غربی حرفش این است، ایرانی‌ها به دنبال چیزی هستند که ما ۵۰۰ سال است دنبال آن هستیم و آن مبحث معنویت‌گرایی دینی است.

وی با اشاره به این مطلب که انقلاب اسلامی به روح بی‌جان دنیا روح جدیدی بخشید، گفت: انقلاب اسلامی مردمی‌ترین انقلاب بین انقلاب‌های ایجاد شده در تمام دنیاست. ویژگی‌های انقلاب در ۸ بند در بیانیه گام دوم تشریح شده است این مفاد باید برای نوجوانان تبیین شود. به نظر می‌رسد باید فهم صحیحی از اهداف و ارزش‌های انقلاب اسلامی به نوجوانان و جوانان ارائه دهیم.

ابوطالبی افزود: انقلاب اسلامی دارای دستاوردها و برکاتی است که باید برای عموم به ویژه نوجوانان و جوانان بازگو شود. در ۲۰۰ سال اخیر ایران نصف شده است اما حفظ امنیت و ثبات مرزهای کشور یکی از برکات انقلاب است. همچنین مشارکت سیاسی مردم بسیار خوب بود اما از فتنه سال ۸۸ به بعد شاهد رشد سیاسی عموم هستیم چرا که همه مردم حتی آنان که اعتقادی به انقلاب ندارند اما در رأی گیری مشارکت دارند.

وی بالا رفتن بینش سیاسی مردم را از دیگر دستاوردهای نظام برشمرد و گفت: متوسط مشارکت مردم دنیا در انتخابات بین ۴۰ تا ۴۵ درصد است اما متوسط مشارکت مردم ایران در انتخابات بین ۶۰ تا ۶۵ درصد است، این نرخ تا ۸۰ درصد نیز رسیده است.

ابوطالبی بیان کرد: تغییر سطح چالش‌ها از دیگر برکات و آثار انقلاب است، نفوذ آمریکا در آسیا از بین رفته است و رزمندگان جبهه مقاومت در مرزهای اسرائیل برای حفظ کشورهایی همچون سوریه و لبنان می‌جنگند. آنان ۶ سال با همکاری آمریکا در مرزهای سوریه تلاش کردند اما موفق به پیروزی نشدند. چالش امروز با دیروز کاملا متفاوت است، زمانی دشمنان نگران بودند کشورها به ما سلاح نفروشند و امروز نگرانند ما به آنان سلاح نفروشیم.

وی تصریح کرد: نظام ما انقلابی فعال است نه منفعل، باید در همه حال به فکر تصحیح خطا بود، در حوزه سبک زندگی، مدیریت سیاسی، مدیریت اقتصادی الگوی توسعه پیشرفت مشکل داریم باید اصلاح شود. برای برون رفت از این مشکلات باید جوان گرایی جدی گرفته شود، از پیشکسوتان با تجربه می‌توان در اتاق فکر استفاده کرد. به بدنه قوی و با کیفیت با استفاده از جوانان نخبه، متدین و انقلابی در دانشگاه و حوزه نیاز داریم.

ابوطالبی افزود: تحول ایجاد شده در حوزه‌های علمیه قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست، امروز طلبه‌های جوان در زمینه‌های کودک و نوجوان، سایبری و .. تخصص دارند. ما در حوزه مراکز تخصصی متعدد علوم انسانی، علمی داریم، رشته‌های تخصصی فقهی در بعد پزشکی و مسایل اجتماعی و روان شناختی انجام می‌شود. در قم بیش از ۱۰ مرکز مشاوره با استفاده از طلاب جوان خدمات روانشناسی منطبق با آموزه‌های اسلامی ارایه می‌دهند نه غربی.

وی اضافه کرد: با تأسیس جامعه المصطفی در ۳۰ سال اخیر ۵۰ میلیون نفر از مردم دنیا توسط دانش آموختگان این مرکز شیعه شدند. گسترش معنویت و اخلاق دنیا را تکان داده است، توسعه گردشگری اسلامی از دیگر مواردی است که می‌توان روی آن برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری کرد. استفاده از ظرفیت ‌ها باید در دستور کار قرار گیرد، رهبری فرمودند در عدم استفاده از ظرفیت‌ها رتبه اول دنیا هستیم؛ استفاده از ظرفیت‌ها به وحدت بین مجموعه‌های مختلف حتی با مذاهب مختلف کمک می‌کند.

وی بابیان این نکته که در عرصه معنویت و اخلاق باید بیشتر از وضعیت موجود پیشرفت می‌کردیم، گفت: توسعه اقتصاد مقاومتی با فساد و ترویج بی عدالتی مبارزه می‌کند، کشورها استقلال آزادی و عزت ملی ما را کاملا قبول دارند، رهبری خودسازی و جامعه‌پردازی را رمز رسیدن به تمدن اسلامی دانستند وظیفه ما این است در این حوزه گام‌های بهتری برداریم.

انتهای پیام

captcha