بهار از تو آغاز می‌شود
کد خبر: 3843827
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶

بهار از تو آغاز می‌شود

گروه فرهنگی ــ تو ايستاده‌اى، استوار و عمیق؛ چونان درخت سروی كه تازیانه طوفان را تاب آورده و از كارزار زمستان سربلند بیرون آمده است، بهار از تو آغاز می‌شود و درختان از تو سبز می‌شوند و پرندگان در شاخه‌های امن دستان تو لانه می‌كنند.

استوار بر يك پای ايستاده ...جانباز تجسم غیرت ملی و دینی است. این یک شعار نیست، دست‌ها و پاهایی که در میدان دفاع از کشور جا ماند، تیر و ترکش‌هایی که به یادگار لابه‌لای گوشت و استخوان برگشت، شهادت می‌دهند، جانباز فقط یک کلمه نیست‌.

سخن گفتن از جانباز آن چنان که درخور شأن این مقام است، برای نسلی که آن روزها را ندیده، دشواری و ترس هجوم به مرزها را احساس نکرده و قلبش از غرش توپ و تانک نلرزیده، سخن گفتنی که به تکرار ملال‌آور نینجامد، رسالت هنر و هنرمندان است.

در گوشه‌ای از باغ موزه دفاع مقدس دزفول، جانبازی از جنس فولاد مدت‌هاست روی یک پا ایستاده و در سکوتی معنادار از آن مرتبه برای ما می‌گوید، از ایستادن در آن روزهای سخت غرش توپ و تانک، از ایستادن مقابل هجوم ناجوانمردانه، از نترسیدن، از جان باختن و البته دوباره بلند شدن، گرچه روی یک پا.

مجسمه جانباز در این باغ موزه اثری است که «غیرت ملی و دینی» نام دارد. متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان با خالق این مجسمه است.

حسن ملانوروزی، مجسمه‌ساز، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان در معرفی خود گفت: متولد ۱۳۵۹ در نیشابور و کارشناس رشته گرافیک هستم. مجسمه جانباز، فیگور سوررئالیستی رزمنده جانبازی است که به سفارش موزه دفاع مقدس دزفول در ابعاد طبیعی با تکنیک چکش‌کاری مستقیم روی آهن و جوشکاری ساخته و حدود دو ماه نیز برای ساخت آن زمان برده شده است.

وی اظهار کرد: موضوع این اثر غیرت ملی و دینی است و سعی شده در طراحی و ساخت آن مفاهیمی چون ایستادگی، مقاومت، امنیت، غیرت و از جان گذشتگی که نشانه بارز رزمندگان کشورمان چه در دوران هشت ساله دفاع مقدس و چه در دوران‌های دیگر بوده با این شیوه بیان کنم که امیدوارم با توجه به این موارد، ارتباط حسی خوبی با مخاطب برقرار کند.

این هنرمند افزود: رزمندگان با ایثار و فداکاری که در دوران دفاع مقدس داشتند، زندگی را برای آیندگان به ارمغان آوردند و سعی شد این مفهوم خود را در این اثر نشان دهد.

بهار از تو آغاز می‌شود

ملانوروزی درباره نمادهای دفاع مقدس با بیان اینکه امیدوارم همه نگاه ویژه‌تری نسبت به این موضوعات داشته باشند، گفت: توجه به نگاه خلاقانه هنرمندان در طراحی، تکنیک و شیوه اجرای آثار و همچنین انتخاب آثار از سوی اساتید فن، مطمئناً نتیجه موفقیت‌آمیزی خواهد داشت.

این هنرمند مجسمه‌ساز در پایان بیان کرد: استاد محمد صابری یکی از دوستان هنرمندم، متنی ادبی در وصف این اثر نوشته است که چنین است: «تو ايستاده‌اى، استوار و عميق. چونان درخت سروى كه تازيانه طوفان را تاب آورده و از كارزار زمستان سربلند بيرون آمده است. بهار از تو آغاز می‌شود و درختان از تو سبز می‌شوند و پرندگان در شاخه‌های امن دستان تو لانه می‌كنند. تو قد قامت بلندی هستی، استوار بر يک پای ايستاده تا در سايه‌سار گلدسته‌های رشيدت وطن عاشقانه‌ای آرام را تجربه كند.»

کامله بوعذار

انتهای پیام

captcha