بازسازی عملیات «بیت‌المقدس ۴» در دورود
کد خبر: 3843590
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷

بازسازی عملیات «بیت‌المقدس ۴» در دورود

گروه فرهنگی ـ معاون سپاه لرستان از بازسازی عملیات «بیت‌المقدس ۴» به‌مناسبت هفته دفاع مقدس در دورود خبرداد و گفت: آیین افتتاح نمایش بازسازی عملیات بیت‌المقدس یک‌شنبه، ۳۱ شهریور در درود برگزار می‌شود.

بازسازی عملیات بیت‌المقدس در دورودعلی‌حسین‌ پازدار، معاون هماهنگ کننده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، از بازسازی عملیات بیت‌المقدس ۴ طی هفته دفاع مقدس در شهرستان دورود خبرداد و گفت: به‌منظور انتقال فرهنگ جهاد و شهادت هر ساله در یکی‌از شهرهای استان یکی‌از عملیات‌های دفاع مقدس بازسازی می‌شود که امسال بازسازی عملیات بیت‌المقدس را در دورود خواهیم داشت.
وی با بیان این‌که طی سال‌های گذشته بازسازی عملیات «کربلای ۲» در کوهدشت را داشتیم، افزود: ضمن بازسازی عملیات بیت‌المقدس ۴ در دورود در بخشی هم به نقش دورودی‌ها در دوران دفاع مقدس خواهیم پرداخت.
نگاهی به عملیات بیت‌المقدس ۴
عملیات بیت‌المقدس۴ با رخنه غواصان و انتقال نیروهای تکاور به ساحل‌های دشمن، در ساعت ۱ بامداد ۶ فروردین سال ۶۷ با رمز «یا اباعبدالله(ع)» رسماً آغاز شد، پیچیدگی زمین و جود کمین‌های متعدد در شیارها و ارتفاعات، پیشروی نیروها را کند می‌کرد. حدود ساعت ۴ با شدت گرفتن درگیری، سرعت پیشروی یگان‌ها نیز افزایش یافت.
اخباری که به دست نیروهای خودی می‌رسید حکایت از آشفتگی شدید دشمن داشت به نحوی که شنیده می‌شد نیروهای عراقی به طور مکرر اعلام می‌کنند که در محاصره نیروهای ایرانی قرار گرفته‌اند و این در حالی بود که ایرانیان در حال تصرف ارتفاعات شاخ شمیران و نیز پاکسازی دشت تولبی بودند.
نیروی هوایی نیز با روشن شدن هوا دست به کار شد و محل تجمع و جاده مواصلاتی دشمن را بمباران کردند و در این بین در شاخ شمیران تا حدود ساعت ۱۰ تکاوران ایرانی با عراقی‌ها تن‌به‌تن مبارزه کرده و ارتفاعات را پاکسازی کردند.
با استقرار نیروها در شاخ شمیران، نیروهای عراقی که در جناح چپ این ارتفاعات و ارتفاعات شاخ سورمر مقاومت می‌کردند، ترسیدند و تعدادی تسلیم و تعدادی هم پا به فرار گذاشتند.
ظهر آن روز، پاتک‌های دشمن از چندین محور به سمت شاخ شمیران آغاز شد، با وجود تعداد کم نیروهای مستقر در این ارتفاعات، این پاتک‌ها ناکام ماند. همچنین، گزارش می‌شد که دشمن از ساحل دشت تولبی و از طرف برددکان در حال اعزام نیروهای کمکی به منطقه است.
حوالی ساعت ۱۴ بود که رزمندگان اسلام خبر دادند شاخ سورمر نیز به تصرف درآمده و بیش از ۱۰۰ تن از قوای دشمن اسیر شدند. نیروهای عراقی ضمن وارد آوردن فشار زیاد به دو محور دشت تولبی و شاخ شمیران، عقبه خودی را به شدت مورد هجوم آتش کاتیوشا و توپخانه و نیز بمباران شیمیایی قرار می‌داد. در نتیجه، منطقه به مواد شیمیایی آلوده شد و یگان‌های عملیاتی سازمان خود را از دست داده و توانشان رو به ضعف نهاد.
هجوم همه‌جانبه به دشمن در عملیات بیت‌المقدس ۴
برهم زدن سازمان دشمن و پدافند در ارتفاعات مقابل شاخ شمیران از جمله اهداف مهمی بود که موجب شد فرماندهی قرارگاه فتح با وجود خستگی یگان‌ها، ادامه عملیات در شب دوم را در دستور کار خود قرار دهد. در این مرحله، نیروها باید ضمن عمل روی ارتفاعات برددکان و پاکسازی و پیشروی در دشت تولبی، خطی را در امتداد یال‌های برددکان به طرف ساحل دریاچه تامین کنند.
در ساعت ۰۰:۳۰ بامداد ۶ فروردین ۶۷ در حالی که نیروهای خودی جهت انجام مرحله دوم عملیات آماده می‌شدند، عراق پس از بمب‌باران شیمیایی عقبه یگان‌های خودی در ارتفاعات تمورژنان، از سه محور به سمت شاخ شمیران پاتک زد و با اجرای آتش سنگین و دقیق روی جاده چم سراژین، آن را کاملاً مسدود کرد و امکان کمک‌رسانی به نیروهای در خط را به صفر رساند. تا نزدیک صبح نیز تعدادی از مواضع خودی در پایین شاخ شمیران در اختیار دشمن قرار گرفت که با حمله قوای خودی، این مواضع مجدداً به تصرف درآمد.
به این ترتیب، در حالی که ادامه عملیات در شب دوم میسر نشده بود، فرماندهی عملیات با در نظر گرفتن کمبود نیرو و اوضاع ناشی از بمباران‌های شیمیایی دشمن، فرمان پدافند مناسب و قوی از شاخ شمیران را صادر کرد.
شناسنامه عملیات
نام‌ عملیات: بیت‌ المقدس‌۴.
زمان‌ اجرا: ۶ فروردین ۱۳۶۷
تلفات‌ دشمن: ۱۹۰۰ کشته، زخمی‌ و اسیر شدند.
رمز عملیات: یا ابا عبدالله (ع).
مکان‌ اجرا: منطقه‌ عمومی‌ در بندی‌خان‌ عراق‌ - محور شمالی‌ جنگ‌.
ارگان‌های‌ عمل‌کننده: نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌.
اهداف‌ عملیات: فتح‌ ارتفاعات‌ مشرف‌ بر سد در بندیخان‌ عراق‌ و تکمیل‌ عملیات‌ والفجر.
نتایج عملیات
تصرف کامل ارتفاعات شاخ شمیران و شاخ سورمر.
تصرف قسمتی از دشت تولبی و ارتفاعات برددکان.
کشته و زخمی شدن حدود ۵۰۰۰ تن و به اسارت درآمدن ۴۹۸ تن از نیروهای دشمن.
انهدام بیش از ۱۵ تانک و نفربر و ۵۰ خودرو.
به غنیمت در آمدن ۱۱ تانک، ۵۴ خمپاره، یک دستگاه مهندسی، ۵ قبضه سلاح پدافند هوایی، ۱۴ تیربار، یک دستگاه خودرو حامل تفنگ ۱۰۶ و دو قبضه آرپی‌جی - یازده.

انتهای پیام

captcha