برگزاری دوره تربیت راهنمایان سواد فضای مجازی در کرج
کد خبر: 3843281
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶

برگزاری دوره تربیت راهنمایان سواد فضای مجازی در کرج

گروه اجتماعی- اولین دوره تربیت راهنمایان سواد فضای مجازی به همت قرارگاه شهید آوینی مرکز سراج استان البرز برگزار می‌شود.

برگزاری دوره تربیت راهنمایان سواد فضای مجازی در کرج

داود نوری، مسئول قرارگاه شهید آوینی مرکز سراج استان البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، اظهار کرد: در حالی که هم اینک بخش عمده‌ای از نیازمندی‌های مردم در چارچوب بهره گیری از فضای مجازی تامین و لاجرم وابستگی به آن روز به روز بیشتر می‌شود، برنامه ریزی برای راه اندازی «نهضت آموزش سواد فضای مجازی» به عنوان ابزاری به منظور کاهش آسیب‌ها در این حوزه به یک نیاز ضروری عمومی مبدل شده است.
وی اضافه کرد: سخن درباره ظهور و گسترش رسانه‌ها و تغییرات چشمگیری که این رسانه‌ها در زندگی‌های فردی و اجتماعی به وجود آورده اند، آنقدر بدیهی و تکراری است که ذهن خواننده را خسته و او را وادار به بستن صفحه پیش روی خود می‌کند. اهمیت و نقش رسانه‌ها در عصر حاضر بر کسی پوشیده نیست تا جایی که هر کسی می‌تواند صفحه‌ها مطلب درباره آن بنویسد.
مسئول قرارگاه شهید آوینی مرکز سراج استان البرز گفت: در این بین آنچه در جوامع امروزی و به‌طور خاص در جامعه ایران حائز اهمیت است، بحث درباره نحوه استفاده صحیح از این رسانه‌هاست. بنابر تشبیه رایج، رسانه نظیر چاقوست که هم فوایدی را به همراه دارد و هم ممکن است آسیب‌هایی را برای مصرف‌کنندگان بر جای بگذارد.
نوری تاکید کرد: مخاطبان رسانه باید تا حد توان از آسیب‌ها روی گردانند و از مزایای آن بهره کافی را ببرند، چنین بحث‌هایی ضرورت‌های تازه‌ای را برای جوامع علمی و فضای اجتماعی به وجود آورده است و آن ضرورت پرداختن به «سواد رسانه‌ای و سواد فضای فجازی» است.
وی همچنین افزود: به همت قرارگاه شهید آوینی مرکز سراج استان البرز و با همکاری اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری محمدشهر، اولین دوره تربیت راهنمایان سوادفضای مجازی، امروز، بیست و هشتم شهریور ماه جاری برگزارمی شود.
مسئول قرارگاه شهید آوینی مرکز سراج استان البرز گفت: هدف از برگزاری این دوره ضمن توانمندی سازی مخاطبان برای کنشگری هوشمندانه در فضای مجازی، شناسایی و سازماندهی مدرسان این حوزه نیز است.
نوری در ادامه اعلام کرد: دوره های دوم، سوم و چهارم نیز در ماه‌های آتی برگزار خواهد شد.
گفتنی است؛ این مرکز با اهتمام ویژه به این که اگر فضای مجازی توسط انسان مدیریت نشود انسان را مدیریت خواهد کرد و با تمرکز بر فعالیت‌های ویژه آموزشی، پژوهشی، مشاوره‌ای و درمانی بر آن است تا از یک سو با راه اندازی نهضت سواد فضای مجازی در تحقق قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران گام بردارد و از سوی دیگر با ارائه خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی به پیشگیری و درمان آسیب‌های فضای مجازی بپردازد.
اهداف این مرکز، ارتقای سطح دانش فضای مجازی برای اقشار مختلف در سطح ملی، جریان‌سازی گفتمان سواد فضای مجازی مبتنی بر آموزه‌های ایرانی ـ اسلامی، شناسایی، معرفی و تشویق فعالان عرصه سواد فضای مجازی در سطح ملی، انسجام‌بخشی به همه فعالان عرصه سواد فضای مجازی، نظام‌بخشی به محتوای قابل عرصه برای اقشار مختلف در سطح کشور، ارائه خدمات مشاوره و درمان به آسیب‌دیدگان از فضای مجازی و انجام پروژه‌های آموزشی و پژوهشی و ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی در حوزه پیشگیری و درمان حوزه فضای مجازی اعلام شده است.
انتهای پیام

captcha