زندگی «حر» الگو برای جوانان است/ چرایی انتخاب حق از سوی حُر
کد خبر: 3839901
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰

زندگی «حر» الگو برای جوانان است/ چرایی انتخاب حق از سوی حُر

گروه معارف ــ مدیر مؤسسه اطلس تاريخ شيعه گفت: حر بن یزدی ریاحی انسانیت و حب به خوبی‌ها در وجودش زنده بود که میان حق و باطل آزادگی را انتخاب کرد؛ جوانان امروز با هر دیدگاهی می‌توانند داستان زندگی حر را مطالعه کرده و الگو بگیرند چون واقعاً در انسان تحول ایجاد می‌کند.

حر میان حق و باطل، آزادگی را انتخاب کرد/ الگوگیری جوانان از داستان زندگی حرحر بن یزید ریاحی از همراهان حسین بن علی در واقعه کربلا بود. حر از خاندان معروف عراق و از رؤسای قبایل کوفیان بود. به ‌درخواست ابن زیاد، برای مبارزه با حسین‏ فراخوانده شد. او به سرکردگی هزار سوار برگزیده گشت. در منزل ‏«قصر بنی مقاتل‏» یا «شراف‏»، راه را بر حسین بست و مانع از حرکت او به‌سوی کوفه شد. کاروان‏ حسین را همراهی کرد تا به کربلا رسیدند و حسین در آنجا فرود آمد. حر وقتی فهمید کار جنگ با حسین بن علی‏ جدی است، صبح عاشورا به بهانه آب دادن اسب خویش، از اردوگاه عمر سعد جدا شد و به کاروان حسین‏ پیوست.

توبه‌کنان کنار خیمه‌های حسین آمد و اظهار پشیمانی کرد، سپس اذن میدان طلبید؛ حر با اذن‏ امام حسین(ع) به میدان رفت و در خطابه‌‏ای مؤثر، سپاه کوفه را به خاطر جنگیدن با حسین‏(ع) توبیخ‏ کرد، چیزی نمانده بود که سخنان او، گروهی از سربازان عمر سعد را تحت تأثیر قرار داده‏ از جنگ با حسین(ع) منصرف سازد که سپاه عمر سعد، او را هدف تیرها قرار داد، نزد حسین(ع) بازگشت و پس از لحظاتی دوباره به میدان رفت و با رجزخوانی، به مبارزه پرداخت و کشته شد؛ حر الگوی حقیقت‌جویی است. او در آغاز برخورد با امام حسین(ع) چنین جایگاه وارسته‌ای نداشت اما ادب و تواضع حر در مقابل سالار شهیدان، سبب رهایی او شد. حر با ژرف‌بینی، حق را بر باطل ترجیح داد و پیشانی پشیمانی بر سجده‌گاه توبه فرود آورد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالفضل بنایی کاشی، مدیر مؤسسه اطلس تاريخ شيعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم، اظهار کرد: در روایات آمده که امام حسین(ع) مهم‌ترین عامل را برای صفات پسندیده تقوا می‌دانستند و تقوا همان عمل به واجبات و ترک محرمات است.

وی ادامه داد: هر کسی پیرو مکتب ورع و تقوا باشد همه‌ حسن‌ها و خوبی‌ها برایش حاصل می‌شود؛ فرد با تقوا احساس خوب و انگیزه‌های معنوی برایش ایجاد می‌شود، هم‌چنین دنیای به سامان و بدون گره و دارای آرامش خواهد داشت.

مدیر مؤسسه اطلس تاريخ شيعه با بیان اینکه آزادگی امام حسین(ع) به معنای زیر بار ظلم نرفتن، ذلت را نپذیرفتن و قدرت‌طلب‌ها را رها كردن است، گفت: این حسین(ع) است كه همه مردم را به آزادگی دعوت می‌كند و ایشان زمانی كه تصمیم تاریخی خود را گرفتند، راه آزادی را انتخاب كردند و رفتند و این‌گونه بود كه حسین‌بن علی(ع) سرور آزادگان جهان شد.

وی با اشاره به اینکه روز چهارم محرم منتسب به حر بن یزید ریاحی است، افزود: حر انسان آزاده‌ای از جهت عدم وابستگی به مسائل مادی بوده و برای جلب منفعت کاری نمی‌کرد؛ هنگامیکه از نزدیک با امام حسین(ع) برخورد کرد و برخورد مردانه امام را با دشمنان دید به این نتیجه رسید که انسان باید دارای انسانیت و آزاده باشد تا اینکه در روز عاشورا در فعل و عمل برگشت و در مقابله و دشمنی با امام توقف کرد.

حجت‌الاسلام بنایی کاشی با اشاره به اینکه حر بن یزید ریاحی قبل از حرکت به‌سوی سپاه امام و پیوستن به ایشان، میل به خوبی‌ها در وجودش پیدا شد و توبه و بازگشت به‌سوی خدا پیدا کرد، گفت: در منابع شیعه و منابع اهل سنت مانند تاریخ طبری و کامل ابن اثیر حرکت حر به‌طور کامل از ابتدا تا جریان عاشورا و توبه او و برگشت از سپاه ابن سعد به‌سوی سپاه امام حسین(ع) نقل‌ شده است.

وی گفت: حر بن یزدی ریاحی فردی است که انسانیت و حب به خوبی‌ها در وجودش زنده بود اگرچه دین‌داری در او ضعیف بود و جز دستگاه یزید و ابن سعد بود؛ جوانان امروز با هر دیدگاهی می‌توانند داستان زندگی حر را مطالعه کنند که واقعاً در انسان تحول ایجاد می‌کند.

مدیر مؤسسه اطلس تاريخ شيعه بیان کرد: به‌عنوان مثال در جریان مدافعان حرم، جوانانی داریم که اهل مسجد و نماز نبودند اما هنگامی‌که ظلم دشمنان را دیدند حرکت کرده و تعدادی هم شهید شدند، اگرچه ممکن است با زندگی حر هم آشنا نبوده‌اند اما احساس آزادگی بالقوه در آنان بوده که عاملی ایجاد شد و آن را به فعلیت درآوردند.

حجت‌الاسلام بنایی کاشی در پایان تأکید کرد: وظیفه ما در ماه محرم این است كه تنها به عزاداری نپردازیم بلكه در جلسات سخنرانی، آگاه‌سازی و روشنگری قیام کربلا حضور یابیم تا عزاداری ما همراه با معرفت باشد.

انتهای پیام

captcha