انس با قرآن شکل‌دهنده جوهر وجودی انسان است/ هویت‌سازی مجالس امام حسین(ع)
کد خبر: 3839898
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
آیت‌الله اراکی:

انس با قرآن شکل‌دهنده جوهر وجودی انسان است/ هویت‌سازی مجالس امام حسین(ع)

گروه اجتماعی ــ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه انس با قرآن و مداومت روزانه بر قرائت آن و حضور در مجالس عزاداری شکل‌دهنده جوهر وجودی انسان است، گفت: مجالس امام حسین(ع) شخصیت‎ساز و هویت‌ساز است.

مجالس امام حسین(ع) هویت‌ساز است/ انس با قرآن؛ شکل‌دهنده جوهر وجودی انسانبه گزارش ایکنا از قم؛ آیت‎الله محسن اراکی شامگاه سه‌شنبه 12 شهریور در مراسم عزاداری دهه اول محرم حسینیه شهدای قم گفت: راهبری و یاری، دو عنصر مهم برای ساختن امت است که این کار وظیفه امام است.

وی افزود: فرهنگ، منظومه خوب‎ها و بدهاست؛ حال سؤال این است که فرهنگ چه نقشی در هویت‌بخشی به جامعه دارد و اینجاست که فرهنگ عاشورا رخ‌نمایی می‎کند زیرا مجالس عاشورایی، مجالس هویت‌بخش به جامعه است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: وقتی در این مجالس ماجرای بانگ امیری حسین و نعم الامیر را سر می‌دهیم و یا ماجرای وصیت مسلم ابن عوسجه را که حفظ بنیان امامت و امام را مهمترین وصیت پیش از شهادت خود معرفی می‎کند، فرهنگ جامعه نیز با همین مباحث شکل می‎گیرد.

وی گفت: مجالس امام حسین(ع) شخصیت‎ساز هستند؛ همین گونه است که افرادی چون امام راحل و شهید بهشتی‎ها به تعبیر قرآن به یک ملت مبدل و هادی امت خود می‎شوند.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که منظومه فرهنگی اسلام در شهدای کربلا تجمیع شده بود، اظهار کرد: جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، انسان شناسی و مجموعه کاملی از علوم در قرآن بیان شده است که باید آنها را با خون دل خوردن و تحقیق شبانه‌روزی استحصال کرد.

بهره مطلوبی از روایات نبرده‌ایم

وی گفت: دانشی که ائمه اطهار(ع) برای ما به جای گذاشته‎اند یک گنجینه ارزشمند است ولی متاسفانه ما نتوانستیم از آنها به خوبی استفاده کنیم؛ جابربن حیان که پدر علم شیمی است، کتابی به نام رسائل را که اولین مجموعه مدون علم شیمی است با قال الصادق(ع)‌ها نوشت.

وی اظهارکرد: متاسفانه در زمینه شناخت اهل بیت(ع) کوتاهی کرده‎ایم، گوش فلک از سلونی قبل عن تفقدونی علی(ع) پرشده بود ولی افسوس که نه مردم معرفت آن را داشتند که از ایشان بپرسند و نه اینکه جامعه آن زمان توان حمل این علم را داشت.

اراکی با ذکر این مطلب که حکومت حضرت سلیمان(ع) به سبب تبعیت دیگران از ایشان به این عظمت رسید گفت: متأسفانه شرایط برای بزرگان دین ما از جمله امام علی(ع) فراهم نبود؛ وقتی مردم حاضر نبودند و توان آن را نداشتند که از این دریای عظیم علم الهی بهره بگیرند، علی(ع) نیز تنها می‎ماند؛ این در حالی است که حضرت سلیمان تنها بخشی از علم الهی را با خود داشت که با آن پیامبری می‎کرد.

وی اظهار کرد: اراده جامعه، رفتار مداوم جامعه را شکل می‎دهد؛ اگر عادت خوبی پیدا کردیم نباید آن را از دست بدهیم و فراموش کنیم؛ نباید بگذاریم که غفلت‎ها این عادات خوب را از ما بگیرد؛ در موقع خواب باید از کارهای بدمان استغفار کنیم تا اهل ذکر باقی بمانیم.

مداومت بر قرائت روزانه قرآن

اراکی با ذکر این مطلب که باید به عادات خوب و نیک، حتی به شکل کم و مستمر ادامه دهیم بیان کرد: قرآن خواندن روزانه اگر در حد یک صفحه باشد و در قرائت آن استمرار داشته باشیم و همچنین در قرائت زیارت عاشورا و یا سلام کردن به اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) استمرار داشته باشیم، از اهالی ذکر خواهیم بود.

استاد حوزه یادآورشد: ارتباط با اهل بیت(ع) و امام حسین(ع)، جوهره وجودی ما را شکل می‎دهد؛ ارتباط با قرآن و اهل بیت(ع) جان و روان ما را شکل می‏‌دهد؛ قرآن کریم مجموعه ارزش‌های الهی را به ما نشان می‎دهد که یکی از این ارزش‎های الهی، اتصال به اولیای الهی است؛ قطعاً اهل بیت(ع) نیز سلام ما را بی‌جواب نمی‎گذارند.

وی گفت: قرآن کریم این مجموعه ارزش‎ها و فضایل را که با آن جامعه صالح را می‎سازد به سبیل تعبیر می کند که یکی از معانی آن همان قرآن است و معنی دیگر آن مودت اهل بیت(ع) است؛ همان چیزی که تنها مزد و اجرا سال‌ها رسالت بی‌منت رسول الله(ص) بود.

اراکی یادآورشد: مودت ذوی القربی همان سبیل است؛ اگر می‎خواهیم جامعه اسلامی اصیل داشته باشید باید این فرهنگ را از رسول اکرم بگیریم؛ اگر به دنبال رسیدن به جامعه اصیل اسلامی هستیم باید از پیامبر الگو بگیریم و قرآن و اهل بیت(ع) را محور همه امور و ساخت فرهنگی جامعه خود قرار دهیم.

وی گفت: دولت‎ها در زمینه ساخت فرهنگی جوامع خود مسئول هستند؛ یکی از مسئولان سابق فرهنگی بیان می‎کرد که دولت وظیفه ندارد که در کار فرهنگ دخالت کند؛ این همان اشتباه بزرگی است که برخی هنوز بر آن اصرار دارند؛ تمام کسانی که مسئولیت و وظیفه فرهنگی دارند در خصوص نوع پوشش و اوضاع فرهنگی امروز مسئولیت دارند؛ نباید از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنیم؛ حداقل باید موضع خود را مشخص کنیم و اقداماتی را که لازم است انجام دهیم.

انتهای پیام

captcha