تحقق ۸۰ درصدی برنامه‌های مالیاتی پیش‌بینی شده در ایلام
کد خبر: 3838770
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

تحقق ۸۰ درصدی برنامه‌های مالیاتی پیش‌بینی شده در ایلام

گروه اجتماعی ــ مدیرکل امور مالیاتی ایلام از تحقق ۸۰ درصدی برنامه در نظر گرفته شده ۵ ماهه‌ اول امسال در این استان خبر داد.

تحقق 80 درصدی برنامه‌های‌ مالیاتی پیش‌بینی شده‌ 5 ماهه‌ی اول امسال در ایلام
به گزارش ایکنا از ایلام، به نقل از روابط عمومی امور مالیاتی استان ایلام، عزیزاله عباسپور، مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام امروز، نهم شهریورماه با بیان اینکه یکی از اهداف طرح جامع نظام مالیاتی جایگزینی درآمدهای مالیاتی کشور به جای درآمدهای نفتی است، گفت: در سال‌های اخیر 30 تا 40 درصد درآمد دولت از محل مالیات بوده و این درصد با نظام جامع مالیاتی بیشتر خواهد شد و علاوه بر این، طرج جامع مالیاتی مسئله شفافیت و دسترسی به اطلاعات مالی به‌منظور هوشمندسازی مالیات‌ستانی را محقق خواهد کرد.
 
وی با اشاره به کسب رتبه برتر ایلام در اجرای شاخص‌های طرح جامع مالیاتی در سطح کشور، گفت: این موفقیت با تغییر رویکردهای مدیریتی، تلاش همکاران و همدلی و همراهی مودیان به دست آمد و 104 درصد اهداف پیش‌بینی شده مالیاتی استان محقق شد.
 
عباسپور بیان کرد: برای سال جاری نیز مبلغ 250 میلیارد تومان مالیات برای استان پیش‌بینی شده که تاکنون 80 درصد آن محقق شده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بخصوص با راه‌اندازی سامانه جامع (سنیم) برای انجام امور مالیاتی به‌صورت الکترونیکی، 20 درصد مابقی را نیز وصول خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به وجود ذهنیت غلط در مورد سازمان مالیاتی و عدم آگاهی لازم در مورد چگونگی مصرف درآمدهای مالیاتی از همکاری با سازمان‌های مختلف و برگزاری کارگاه‌های آموزشی جهت آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی مالیات خبر داد و گفت: در این زمینه با همکاری‌هایی که با شهرداری داشتیم یک بوستان را به نام مالیات نام‌گذاری کردیم تا همشهریان عزیزمان متوجه موارد مصرف مالیات‌شان در امور زیربنایی و جاری استان بشوند.
 
عباسپور با اذعان به وجود فرار مالیاتی در سراسر دنیا از جمله ایران در پاسخ به سؤالی درخصوص فرارهای مالیاتی ایلام گفت: ما در سطح استان راهکارهایی را برای جلوگیری از فرار مالیاتی اتخاذ کرده‌ایم. وجود افراد متخصص در بخش اطلاعات خدمات مالیاتی برای شناسایی مودیان جدید و همچنین ورود به بحث مالیات پزشکان از جمله‌ این راهکارهاست.
 
وی ادامه داد: در بحث پزشکان می‌توان گفت تمامی مطب‌ها در سطح شهر ایلام دارای دستگاه کارت‌خوان بوده و از آن استفاده می‌کنند و اگر مطبی در استان، کارت‌خوان نداشته باشد، خود مردم به ما اطلاع می‌دهند.
 
عباسپور از رصد اطلاعات مالی پزشکی به کمک بیمه‌های طرف قرارداد با آن‌ها خبر داد و از همکاری نهادهای نظارتی در این زمینه تقدیر کرد.
 
مدیرکل امور مالیاتی ایلام یاداور شد: متأسفانه عموم مردم بخصوص تولیدکنندگان از مشوق‌های سازمان برای تولید بی‌خبر هستند، طبق قانون اگر واحدهای تولیدی دارای نظم مالی از جمله ارائه به موقع اظهارنامه‌ها و دفاتر و اسناد محکم باشند، می‌توانند از معافیت مالیات بر درآمد بهره‌مند شوند. این معافیت برای مناطق توسعه یافته 5 سال و برای مناطق توسعه‌نیافته 10 سال است. البته  در بند 132 قانون مالیات‌های مستقیم شرایطی فراهم شده که تولیدکنندگان بتوانند حتی تا 13 سال نیز از این معافیت مالیات بر درآمد استفاده کنند.
 
وی با بیان این نکته که در ایلام اغلب شاهد قصور مودیان در شناخت قانون هستیم، بیان کرد: گاهی عدم هم‌خوانی درآمدهای ارائه شده توسط تولیدکننده در اظهارنامه با دفاتر اسناد تولیدی‌ باعث از بین رفتن امکان استفاده از این معافیت‌ها می‌شود.
 
عباسپور درباره مشوق‌های مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: در بحث مالیات بر ارزش افزوده ما به تولیدکننده می‌گوییم هزینه‌ای را که برای خرید مواد اولیه پرداخت کرده است به‌عنوان اعتبار مالیاتی به سازمان مالیات عرضه کند و پس از تبدیل مواد اولیه به اجناس قابل فروش و فروش آن‌ها، مالیات کامل کالاها را از خریدار اخذ کند.
 
وی بیان کرد: سازمان مالیاتی مابه التفاوت کسر اعتبار مالیاتی توليدکننده از مالیات اخذ شده از خریدار را به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرد و در اینجا مشاهده می‌کنید که تولیدکنندگان نقش یک مأمور مالیاتی و نقش یک واسطه را دارند و قانون عملاً از تولید حمایت می‌کند.
 
مدیرکل امور مالیاتی استان با بیان اینکه گاهی واحدهای تولیدی در سامانه ارزش افزوده ثبت نام نمی‌کنند، گفت: این موضوع سبب رد شدن اعتبار مالیاتی تولیدکنندگان و اخذ کامل مالیات از آن‌ها و در نتیجه متضرر شدن بنگاه‌ها می‌شود.
 
عباسپور در پایان با اشاره به بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص بخشودگی جریمه‌های مالیاتی اضافه کرد: اگر مودیان تا پایان مهرماه سال جاری اقدام به پرداخت بدهی‌های قطعی خود کنند، می‌توانند از بخشودگی 100 درصدی جرایم مالیاتی قابل بخشش خود بهره‌مند شوند و این امکان برای ماه‌های پس از مهرماه با این درصد بخشودگی وجود نخواهد داشت.
 
انتهای پیام
captcha