روایت عاشقی مردم شوشتر در ماه محرم/ عزاداری مخفیانه‌ای که رسم و ثبت شد
کد خبر: 3838199
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
محرم در خوزستان؛

روایت عاشقی مردم شوشتر در ماه محرم/ عزاداری مخفیانه‌ای که رسم و ثبت شد

گروه اجتماعی ــ آیین نصب پرچم شب اول محرم در شوشتر، یکی از آیین‌های عزاداری مردم خوزستان برای حضرت سیدالشهدا(ع) است، آیینی که در دل خود گوشه‌ای از تاریخ این سرزمین و عاشقی مردمانش را روایت می‌کند.

رسم عزاداری 80 ساله مردم شوشتر/ عزاداری مخفیانه‌ای که رسم و ثبت شد

آیین‌ مردم استان خوزستان در ایام سوگواری ماه محرم و صفر حکایت دلدادگی آنها به مسیری است که حضرت سیدالشهدا(ع) در سال 61 هجری آغاز کردند و ادامه آن را به شیعیان راهشان سپردند. آیین نصب پرچم شب اول محرم در شوشتر، یکی از آیین‌های عزاداری مردم خوزستان برای حضرت سیدالشهدا است، آیینی که در دل خود گوشه‌ای از تاریخ این سرزمین و عاشقی مردمانش را روایت می‌کند.

محسن محمدی‌زاده، مسئول هیئت متوسلین به طفلان مسلم شهرستان شوشتر در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره آیین نصب پرچم شب اول محرم در شوشتر گفت: این آیین مذهبی 5 تیرماه امسال در جلسه‌ای که در اردبیل برگزار شد، با شماره 1995 به ثبت ملی رسید.

وی ادامه داد: شهرستان دارالمؤمنین شوشتر در کار مذهبی و فرهنگی سابقه بسیار دیرینه‌ای دارد؛ شهر علما و مجاهدین است. بارها گفته‌ام نفس حاج شیخ جعفر شوشتری هنوز در این شهر هست؛ شهری که نظر کرده است و کلام معروف حاج شیخ جعفر «کل یوم عاشورا و کل أرض کربلا» را می‌شود در عزاداری مردم آن دید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید اولین حسینیه خوزستان در شهرستان شوشتر بوده است؛ سکویی در شهرستان بوده که هنوز هم هست، عزاداری را در سکوهای معروفی برگزار می‌کردند؛ مثلاً سکوی دُل دُل.

عزاداری مخفیانه در زمان رضاشاه

محمدی‌زاده بیان کرد: قدمت مراسم نصب پرچم متبرک به عتبات، به زمانی برمی‌گردد که عزاداری‌ها در دوره رضاشاه ممنوع بود. بهر حال مردم می‌خواستند عزاداری کنند؛ شهر شوشتر هم شهر علما است و مردم انتظار داشتند که عزاداری برگزار شود. مردم در این سال‌ها، پرچمی را شب اول محرم بیرون شهر می‌بردند و آن را بیرون شهر به علامت عزاداری نصب می‌کردند؛ آنجا مراسم عزاداری برپا می‌کردند و بعد از آن پرچم را جمع می‌کردند. کم‌کم این اتفاق رسمی‌تر شد. با شروع مجدد عزاداری، سردر هیئات و تکایا، نصب پرچم انجام می‌شد. از سال 1385؛ یعنی 14 سال پیش این برنامه ساماندهی شد و همه ساله در مقام امامزاده عبدالله که نوه امام زین‌العابدین(ع) است، نصب می‌شود.

امامزاده عبدالله؛ مرکز عزاداری مردم شوشتر

این فعال فرهنگی با بیان اینکه مرکز عزاداری‌های شوشتر، امامزاده عبدالله است؛ گفت: یعنی هیئت‌های عزاداری روز عاشورا در این بقعه تجمع می‌کنند؛ آیین سه روزه امام حسین(ع)، روز شهادت امام زین‌العابدین(ع)، مراسم اربعین، و ... در این بقعه برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: از سال 85، آیین مردمی نصب پرچم شب اول محرم به همت هیئت متوسلین طفلان مسلم مسجد ابریشم‌کارا‌ن به شکل رسمی آغاز شد. این برنامه همه ساله برگزار می‌شود؛ با کمک‌های مردمی برج پرچمی تهیه شد؛ این حرکت از چهارراه امام خمینی(ره)، مسجد ابریشم‌کاران شب اول محرم شروع و به امامزاده عبدالله، منتقل می‌شود و تا پایان ماه صفر در این محل نصب می ماند. شب آخر ماه صفر در مراسم مختصری، این پرچم سیاه با پرچم سبز علوی تعویض می‌شود.

تبرک پرچم عزای امام حسین(ع) به قبور ائمه(ع)

محمدی‌زاده ادامه داد: خیلی‌ها از این مراسم کرامت دیده‌اند. پرچم هر ساله، طی هماهنگی با تولیت آستان مقدس حسینی و دیگر عتبات عالیات در این آستان‌های مطهر طواف داده می‌شود و بعد به شوشتر منتقل می‌شود. هر ساله پرچم جدیدی دوخته می‌شود و به کربلا و سایر عتبات جهت تبرک و طواف ارسال می‌شود؛ محمود صدف‌زاده و جمشید وحید دو خیاط این پرچم هستند.

وی ادامه داد: پرچم پنج‌شنبه، 7 شهریور به شوشتر انتقال یافت و شنبه ساعت 22 مراسم نصب پرچم در امامزاده عبدالله انجام می‌شود. این مراسم با حضور شخصیت‌های کشوری و استانی انجام می‌شود؛ هر ساله در این مراسم از استان‌های مجاور مهمان داریم. سال گذشته از طرف عتبه امام حسین(ع)، سید افضل شامی، معاون عتبات همراه با یک هیئت به شوشتر آمدند و به پاس برگزاری این برنامه به این سبک و سیاق، پرچم گنبد حرم امام حسین(ع) را به این هیئت اهدا کردند.

رسم عزاداری 80 ساله مردم شوشتر 

محمدی‌زاده گفت: هیئت متوسلین به طفلان مسلم از سال 1376 در شوشتر تأسیس شد. توفیقی که خدا و امام حسین(ع) به بنده داده‌اند این است که 16 سال عضو شورای هیئات مذهبی هستم و چهار سال است که رئیس این شورا هستم. تنها چیزی که همیشه در درگاه خداوند طلب می‌کنم این است که کمک کند در راه امام حسین(ع) قدم بردارم. 

مسئول هیئت متوسلین به طفلان مسلم شهرستان شوشتر درباره سابقه این حرکت، توضیح داد: مستندات نشان می‌دهد سابقه این مراسم حدود 80 سال است.

وی در پایان افزود: از این فرصت استفاده کرده و از همه هیئات، مردم شوشتر و مسئولان شهرستان تشکر می‌کنم و همه مردم را برای حضور در این مراسم معنوی در شب اول محرم دعوت می‌کنم؛ چراکه بسی وصف است دیدن تا شنیدن/ شنیدن کی بود مانند دیدن.

کامله بوعذار؛ خبرنگار ایکنا خوزستان

انتهای پیام

captcha