رسالت آموزش و پرورش در قبال آرمان شهید باهنر
کد خبر: 3837521
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲

رسالت آموزش و پرورش در قبال آرمان شهید باهنر

کانون خبرنگاران نبأ ــ یکی از برکات ماندگار و اثرگذاری که به برکت تشکیل نظام اسلامی باید آن را دستاورد فرهنگی و تربیتی دانست، تشکیل ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش برای تحقق تعلیم و تربیت اسلامی است.

هفته دولت با گرامیداشت یاد و خاطره دولت‌مردان شهید جمهوری اسلامی، شهیدان رجایی، باهنر و همه شهدایی که برای برپایی دولت برآمده از مکتب اسلام ناب، خون پاک خود را تقدیم انقلاب اسلامی و ارزش‌های الهی و انسانی کردند، عجین است. 
این هفته فرصت مناسبی است تا دولت‌مردان از رده‌های بالا دستی گرفته تا مدیران ادارات و ارگان‌های گوناگون، فعالیت‌های خود را در معرض صاحبان اصلی انقلاب یعنی مردم بگذارند. 
یکی از برکات ماندگار و اثرگذاری که به برکت تشکیل نظام اسلامی باید از آن به‌عنوان دستاورد فرهنگی و تربیتی نام برد، تشکیل ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش برای تحقق تعلیم و تربیت اسلامی است. 
گرچه این مهم از دغدغه‌های شهیدان بزرگواری چون رجایی و باهنر بود، اما دست خباثت‌آلود منافقین و استکبار، این شخصیت‌های منحصر به‌فرد تعلیم و تربیتی را از نظام گرفت و چنانچه دولت ایشان تداوم پیدا می‌کرد، اکنون شاهد تأثیرات شگفت‌انگیز بیشتری در همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش بودیم، ولی از حق نگذریم، دیگر دولت‌های بعد از شهیدان رجایی و باهنر نیز برای تحقق این آرمان انقلابی همت و تلاش کرده‌اند. 
علی‌الخصوص در سال‌های اخیر اوج فعالیت‌های ملموس حوزه و آموزش و پرورش بوده است، چنانچه افزایش همکاری‌های دستگاه تعلیم و تربیت با علمای بزرگوار و حوزه‌های علمیه از ملاقات و دیدار با مراجع عظام تقلید جهت کسب رهنمود گرفته تا نشست‌های تخصصی با ارکان و بدنه حوزه و روحانیت در صف و ستاد رشد تصاعدی داشته است. 
فعال کردن کمیته‌های همکاری حوزه و آموزش و پرورش در همه مراکز استانی و بیش از 700 شهرستان و منطقه با محوریت ائمه جمعه سراسر کشور و عضویت مدیران ارشد حوزوی هر منطقه، برگزاری پنج نشست هم‌اندیشی کشوری در مشهد مقدس با حضور وزیران وقت و مدیر حوزه‌های علمیه و مدیران استانی هر دو دستگاه، برگزاری منظم همه نشست‌های فصلی با حضور وزیر و معاونان وی با مدیران ارشد حوزه و رصد فعالیت‌های ستاد همکاری‌ها در کارگروه‌های ویژه، تدوین، تصویب و ابلاغ برنامه پنج ساله همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، تشکیل قطب‌های پنج‌گانه کشوری ستاد همکاری‌ها، جذب بیش از یک هزار و 200 طلبه برای گذارندن دوره ضرورت خدمت سربازی در بدنه آموزش و پرورش، برگزاری دوره تربیت مربی سند تحول بنیادین برای روحانیون رسمی آموزش و پرورش استان‌ها به‌منظور تشکیل کارگاه‌های توانمند‌سازی معلمان برای شناخت ابعاد و زوایای سند تحول، توسعه و حمایت از مدارس مجری طرح امین با محوریت روحانیت و... که ذکر تک تک آن‌ها در این یادداشت نمی‌گنجد از فعالیت‌های دستگاه تعلیم و تربیت برای استفاده از ظرفیت بی‌بدیل حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر بوده است. 
گرچه آنچه انجام شده تا آنچه باید انجام شود فاصله دارد، اما از باب بیان فعالیت‌های دولت جمهوری اسلامی با همه مشکلات ملی و بین‌المللی که با آن مواجه است، اطلاع‌رسانی از عملکرد دولت باعث نشاط و مایه امید مردم مخصوصاً دغدغه‌مندان متدین می‌شود، کما اینکه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) همواره به مسئولان تأکید می‌کردند «از اول من مکرر این را گفته‌ام که شما کارهایی که می‌کنید به مردم بگویید. شما باید دائماً مسائلی را که، خدمت‌هایی را که کردید، و من می‌دانم خدمت‌های بسیار زیاد و ارزنده‌ای بوده است اینها را ذکر کنید برای مردم...، تا معاندان نگویند، هیچ فعالیتی انجام نمی‌شود».(صحیفه امام خمینی(ره)/ جلد 19، صفحات 33)
رهبر معظم انقلاب نیز در دیدارهای مختلف با مسئولان بر امر اطلاع‌رسانی از عملکرد دولت و دیگر دستگاه‌های نظام تأکید دارند و شایسته است در هفته دولت هر رسانه و یا تحلیل‌گر منصفی از باب خدا قوت به مسئولان، ضمن نقدهای دلسوزانه عملکردهای مثبت را نیز بیان کند، فراموش نمی‌کنم سال گذشته وقتی وزیر وقت آموزش و پرورش خدمت آیت‌الله‌العظم مکارم شیرازی رسید و گزارشی از عملکرد وزارتخانه را ارائه داد، این مرجع تقلید در کمال ناباوری بیان کردند که از این  فعالیت‌ها اطلاعی نداشتم.  
بر این اساس بیان فعالیت‌ها در قالب‌های گوناگون هیچ‌گاه به معنای نبود ضعف و نقصان نیست و از قضا باب نقد دلسوزانه را نیز باز می‌کند، زیرا باید عملکردی باشد تا آن‌ را نقد کرد. 
به قلم علیرضا حاجیان‌زاده، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش
انتهای پیام
captcha