کمبودهای کودکان امروزی و شیوه تربیتی امام کاظم(ع)
کد خبر: 3836727
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳

کمبودهای کودکان امروزی و شیوه تربیتی امام کاظم(ع)

گروه اجتماعی ـ معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان‌جنوبی گفت: عدم تحرک و کمبود ارتباط فرزندان با والدین از مهم‌ترین کمبودهای کودکان امروزی است، در حالی که به بیان امام کاظم(ع) سزاوار است فرزند در کودکی شلوغ و پرتحرک باشد تا در بزرگی صبور و بردبار شود.

کمبودهای کودکان امروزی و شیوه تربیتی امام کاظم(ع)کودکی یکی از مراحل رشد انسانی است که از آغاز تولد شروع می‌شود و تا نوجوانی و جوانی ادامه می‌یابد. این مرحله از مراحل همانند دو مرحله دیگر بسیار مهم و اساسی است. از این رو آموزه‌های قرآنی توجه و اهتمام خاصی به این دوره از زندگی بشر دارد چراکه آینده هر شخصی به دوران کودکی او بستگی زیادی دارد.

براساس این تفسیر، دوران کودکی دوران لعب و بازی است و این بازی‌های کودکانه نقش اساسی در فرآیند رشد کودک دارد. اما مسلم است که کودکان امروزی در پیله تنهایی و روزهای گوشه‌گیری با دنیای مجازی گم شده‌اند، امری که در دین ما بسیار نهی شده است.

حجت‌الاسلام علیرضا نخعی‌پور، معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان‌ جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: امروز با توجه به اقتضائات سبک زندگی متأسفانه فرزندان در عین اینکه اصطلاحاً در مرکز توجه بیشتری قرار گرفته‌اند، اما نسبت به گذشته کمبودهایی دارند که این کمبودها برای شخصیتشان بسیار کاهنده است.

وی افزود: دو کمبود مهم با عنایت به دو کلام از امام کاظم(ع) عبارت از عدم تحرک و جنب و جوش به دلایلی متعددی چون نبود مکان مناسب در آپارتمان‌ها و منازل کوچک، وجود وسایل تزئینی در خانه و نگرانی والدین از برخورد کودکان با آن‌ها، وجود گوشی‌های همراه و وسایلی چون تبلت و تلویزیون است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: این در حالی است که به بیان امام کاظم(ع) سزاوار است فرزند در کودکی شلوغ و پرتحرک باشد تا در بزرگی صبور و بردبار شود.

نخعی‌پور ادامه داد: یکی دیگر از کمبودهای کودکان امروزی، کمبود ارتباط فرزندان با والدین خصوصا پدر به دلایلی چون مشغله بسیار والدین با توجه به شرایط سخت اقتصادی، درگیر بودن والدین با فضای مجازی و نداشتن مهارت ارتباط موثر با والدین است. امام کاظم(ع) در این باره می‌فرمایند: «رسول خدا(ص) از فاصله انداختن بین پدر و فرزند نهی فرموده است».

معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان‌ جنوبی یادآور شد: اگر این دو کمبود مهم در زندگی وجود دارد باید پیگیر راه‌هایی برای برطرف و یا کاستن آن بود.

باید گفت؛ کودکی بخش مهمی از زندگی هر شخص است، بخشی که قسمت اعظم خوبی یا بدی دوران بزرگسالی به آن بستگی دارد، نباید از آن غافل شد، باید گذاشت کودکانمان کودکی کنند، تنهایی و غرق شدن در دنیای تکنولوژی برای آنان هنوز زود است.

انتهای پیام

captcha