ولیمه به دور از تشریفات
کد خبر: 3836721
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰

ولیمه به دور از تشریفات

گروه اجتماعی ـ عضو هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه متاسفانه تجملات در بسیاری از زمینه‌ها از جمله در مراسم استقبال از حجاج راه باز کرده است گفت: راهکار جلوگیری از این تجملات این است که خود افراد و هر کدام از نهادهای فرهنگی که اختیاراتی دارند باید فرهنگ‌سازی کنند تا این مراسم تشریفاتی و خرج‌های اضافی کاهش یابد.

ولیمه به دور از تشریفاتحجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مراسم حج یک بار بر انسان واجب می‌شود و دارای آثار اجتماعی و فردی فراوانی است که به دلیل اجتماع همه مسلمانان، آثار اجتماعی آن بیشتر است.

وی افزود: از جمله آثار فردی حج، توجه کردن به خداوند است و انسان متوجه این موضوع می‌شود که هدف از خلقتش عنایت خداوند است و حاجت خود را در گرو عمل به دستورات خداوند می‌داند، لذا وقتی به دستورات خدا عمل می‌کند نیاز او که رسیدن به سعادت است، برطرف می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: از لحاظ اجتماعی وقتی انسان در کنار سایر مسلمانان قرار می‌گیرد می‌بیند که همه ملت‌ها از همه رنگ‌ها و نژادها در حج حضور دارند و متوجه این موضوع می‌شود که ارزش‌های دنیایی جز تقوا در آنجا ارزشی نخواهد داشت و هرکه تقوای بیشتری داشته باشد، برگ برنده در دست اوست.

عبدالرزاق نژاد گفت: مراسم حج می‌تواند در زندگی انسان آثار مثبتی داشته باشد و انسان را از پوچی خارج کند؛ از جمله این آثار یاد خدا است که به زندگی انسان آرامش می‌دهد.

وی افزود: سالانه میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا به حج می‌روند، اما متاسفانه آثار حج آن طور که ایده‌آل خداوند است در زندگی حجاج نمود پیدا نمی‌کند و معمولا زرق و برق‌های دنیا ما را از مفاهیم بلند دینی دور می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: اگر ما بتوانیم پیام حج را همیشه در زندگی خود مدنظر داشته باشیم، آثار مثبتی در زندگی ما خواهد داشت، اما چون فضای منفی در جامعه بسیار زیاد است بسیار سریع این پیام‌ها به دست فراموشی سپرده می‌شود.

عبدالرزاق نژاد گفت: متاسفانه تجملات در بسیاری از زمینه‌ها از جمله در مراسم استقبال از حجاج راه باز کرده است و راهکار جلوگیری از این تجملات این است که خود افراد و هر کدام از نهادهای فرهنگی که اختیاراتی دارند باید فرهنگ‌سازی کنند تا این مراسم تشریفاتی و خرج‌های اضافی کاهش یابد و اگر این اقدامات انجام شود، سنت شکنی خواهد شد و جلوی این تشریفات گرفته می‌شود.

وی یادآور شد: اگر ما به آنچه که اسلام دستور داده است عمل کنیم و به لحاظ فکری و عقیدتی اعتقادات درستی داشته باشیم و با نگاه مثبت و ارزشی به دستورات خدا عمل کنیم، در زندگی ما آثار و برکات مثبتی خواهد داشت.

انتهای پیام

captcha