غدیر؛ هویت‌بخش شیعه/ پیوند هدایت و ولایت، پیام غدیر است
کد خبر: 3836398
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰

غدیر؛ هویت‌بخش شیعه/ پیوند هدایت و ولایت، پیام غدیر است

گروه اجتماعی ـ مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، غدیر را هویت‌بخش شیعه دانست و گفت: هدایت بدون ولایت امکان‌پذیر نیست و این پیوند ولایت و هدایت پیام غدیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر گفت: عید غدیر به عنوان عیدالله الاعظم، بزرگترین عید مسلمانان و در حقیقت شناسنامه و هویت‌بخش شیعه است.
وی با بیان اینکه نعمتی که در بین این همه نعمت باعث اتمام دین شده، جایگاه بسیار مهمی دارد که باید به آن توجه خاص شود، افزود: ولایت فقط یک منصب ظاهری نیست، البته به‌عنوان نظم‌دهنده مسائل به جای خود دارای ارزش بسیار فوق‌العاده است.
رصاف بیان کرد: مثل ولایت از قول حضرت زهرا(س)، مثل کعبه است که انسان‌ها باید دور آن بچرخند تا بتوانند در مسیر صلاح و رستگاری قرار بگیرند بنابراین هم برای دنیای مردم، ولایت یک جایگاه بسیار ممتاز دارد و هم برای رشد معنوی و فردی انسان‌ها، یعنی کسانی که به اوج سعادت رسیدند متوجه شدند که اگر از چشمه‌سار زلال ولایت ننوشند اصلا حرکت در این مسیر امکان‌پذیر نیست یعنی برای وارد قلعه توحید شدن حتما باید از باب ولایت باشد والا انسان‌ها به بیراهه می‌روند مثل امروز داعش که پرچم توحید را بلند می‌کند اما از انسانیت بویی نبرده است، بچه 6 ماهه را سر می‌برد اما شعارش شعار توحید و مبارزه با شرک است.

راه سعادت تنها به واسطه ولایت امکان‌پذیر است
عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس ادامه داد: وقتی انسان از چشمه‎سار ولایت ننوشد این همه ضلالت و گمراهی در انتظارش نشسته است بنابراین راه سعادت که بسیار راه مهم و سختی است فقط به واسطه ولایت امکان‌پذیر است وگرنه انسان نمی‌تواند به سعادت برسد، لذا هر چقدر تأمل و تفکر و مطالعه و دقت کرده و توسل پیدا کنیم برای رشد شخصی خودمان هم فوق‌العاده موثر است و اگر نکنیم حتما عقب ماندگی خواهیم داشت.
وی بیان کرد: شهدا به‌عنوان الگوهای بسیار مهم، رمز یا امیرالمؤمنین(ع) و سایر اسامی ائمه را بر سر بند و پیشانی‌های خودشان می‌بستند که یا صاحب الزمان(عج) فقط رمز عملیات نبود، اینها کدهای هدایت بود و می‌دانستند که توسل و مرتبط شدن با ولایت چقدر می‌تواند در تعالی روحیه آن‌ها نقش ایفا کند.

سفارش به قرائت زیارت امین‌الله در روز عید غدیر
رصاف یادآور شد: در روز عید غدیر یکی از زیاراتی که سفارش شده که آن را قرائت کنیم، زیارت امین‌الله است که از زیارت بسیار معتبر در شأن حضرت علی(ع) است و برای سایر ائمه هم قرار می‌گیرد. مضامین بسیار عظیمی در این زیارت است که تا حدی معرفت انسان را نسبت به ولی بالا می‌برد.
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: هر چقدر بتوانیم خودمان را به مقام امیرالمومنین و ولایت مولا آشنا کنیم و از حالت ظاهری و نگاه سطحی مقداری فراتر برویم که درک کنیم این مقام ولایت یعنی چه، می توانیم در مسیر سعادت گام برداریم.

توجه به ولایت یک نیاز فطری است
وی گفت: توجه به ولایت یک نیاز فطری بشری است، یعنی فطرت انسان‌ها طوری قرار داده شده است که بدون ولی کامل نمی‌شود و نمی‌تواند به سوی سعادت حرکت کند، ممکن است حرکت‌های عادی داشته باشد اما او را در سطح خیلی ابتدایی حرکت می‌دهد.
رصاف با تأکید بر اینکه هدایت بدون ولایت امکان‌پذیر نیست، گفت: این پیوند هدایت و ولایت شعار غدیر است که هر کسی بخواهد در مسیر هدایت باشد باید ولایت داشته باشد که فطرت آن را می‌خواهد لذا مسئله غدیر به عنوان هویت‌بخش شیعه، پیام‌های بسیار مهمی برای بشریت و هدایت انسان‌ها تا دارد و اگر این همه حوادث بسیار عجیب و غریب در طول تاریخ رخ داد همه به خاطر دوری از ولایت بود که انسان دچار ضلالت عجیب و غریب شد.
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم اظهار کرد: انقلاب پیامبر(ص) با وجودی که بسیار بزرگ بود اما وقتی از ولایت جدا می‌شود این همه ضلالت را به دنبال دارد بنابراین باید غدیر را توجه کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه اطعام در روز غدیر بسیار ثواب دارد، گفت: همچنین در این روزه گرفتن روزه بسیار سفارش شده است و تأکید شده که انسان در این روز به نظافت و ظاهر خود توجه داشته و واقعاً عید بگیرد و این مسئله به دلیل پیوند ولایت با هدایت است که باید این روز را گرامی بداریم.
انتهای پیام

captcha