فرهنگ‌سازی وقف قرآنی با همکاری ایکنا/ جوان‌گرایی؛ راهکار توسعه کشور
کد خبر: 3834356
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
در دیدار با مسئولان زنجان تاکید شد؛

فرهنگ‌سازی وقف قرآنی با همکاری ایکنا/ جوان‌گرایی؛ راهکار توسعه کشور

گروه اجتماعی _ در دیدار مدیر شعب استان‌های خبرگزاری ایکنا با معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان زنجان و مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان موضوعاتی در مورد چالش‌ها و ظرفیت‌های وقف مورد بررسی قرار گرفت و جوان‌گرایی یکی از راهکارهای پیشرفت کشور مطرح شد.

فرهنگ‌سازی وقف قرآنی با همکاری ایکنا/ جوان‌گرایی؛ راهکار توسعه کشور

به گزارش ایکنا از زنجان، سیدمیلاد اوصیا، مدیر شعب استان‌های ایکنا ضمن بازدید از شعبه ایکنای زنجان، در نشست‌های جداگانه با مدیران دستگاه‌های این استان حضور یافت. طی این جلسات بر تعامل و هم‌افزایی با این رسانه به منظور انعکاس هرچه بیشتر فعالیت‌های قرآنی و گسترش آموزه‌های کلام وحی تاکید شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدموسی موسوی، در این دیدار اظهار کرد: بخش قابل توجهی از موقوفات در استان زنجان به عزاداری سیدالشهدا(ع) و مراسم مذهبی اختصاص دارد اما متاسفانه میزان موقوفات قرآنی کم است و تنها ۲ درصد را به خود اختصاص داده است.


وی با اشاره به اینکه یکی از نیات واقفان را کمک به نیازمندان تشکیل می‌دهد، بیان کرد: بر این اساس دست ما برای کمک به نیازمندان باز است ولی امروزه به وقف‌های بیشتری در حوزه‌هایی همچون ازدواج، اشتغال، فناوری، رسانه و فعالیت‌های قرآنی نیاز داریم.

با 10 هزارتومان هم می‌توان وقف کرد

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه تعداد موقوفات پس از انقلاب بیشتر شده و قبل از انقلاب بخشی از موقوفات مورد تصرف قرار گرفته است، گفت: امروز امکان وقف‌های مشارکتی فراهم شده و افراد با هزینه کمتر حتی ۱۰ هزار تومان می‌توانند در این کار خیر و چشمه همیشه جوشان شرکت کنند.


این مسئول بدهکاری دستگاه‌های دولتی به اوقاف را یکی از چالش‌های این بخش دانست و گفت: بدهکاری دستگاه‌هایی همچون علوم پزشکی ارقام قابل توجهی را به خود اختصاص داده که این امر کار اجرای نیات را با مشکل مواجه کرده است.

زنجان باید در جشن‌های دینی هم الگو شود
موسوی با اشاره به اینکه زنجان در ماه محرم به الگوی عزاداری در کل کشور تبدیل شده است، تصریح کرد: دینداری فقط عزاداری و گریه نیست و باید یک فرهنگسازی برای الگوسازی شادی اهل‌بیت(ع) نیز انجام دهیم.


وی خاطرنشان کرد: احداث تالار احسان برای ازدواج آسان، تهیه دستگاه دیالیز، اجرای طرح مهر تحصیلی، تهیه جهیزیه برای نیازمندان، راه‌اندازی پایانه در شهر خدابنده و سایر موارد را از خدمات اوقاف از محل عواید موقوفات برشمرد.


اوصیا نیز در این دیدار ضمن بیان ظرفیت ایکنا برای ترویج و فرهنگ‌سازی وقف قرآنی بیان کرد: خبرگزاری ایکنا بر اساس نیاز جامعه، مبدع سنت‌های حسنه‌ای همانند احیای قرآنی شب عاشورا بود که امید است با همکاری سازمان اوقاف بتوان در خصوص فرهنگ‌سازی وقف قرآنی نیز اقدام‌های مثبتی انجام شود.


وی ادامه داد: میزان فعالیت‌های قرآنی که در استان زنجان انجام می‌شود بیش از حد انتظار است و این موضوع وظیفه ایکنا را در انعکاس مطلوب این رویدادها بیش از پیش می‌کند.

استفاده از ابزار رسانه برای اهداف شبکه تبلیغی

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز در دیدار سید میلاد اوصیا، مدیر شعب استان‌های خبرگزاری ایکنا، جوانان را محور توسعه، رشد و تعالی کشور خواند و گفت: معتقدیم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی با حضور جوانان اثربخش‌تر است؛ چراکه با این قشر مفاهمه راحت‌تر انجام می‌شود.


وی با اشاره به اینکه در بیانیه گام دوم، جوان‌گرایی مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، یادآور شد: امروزه انتظارات مردم به تبع رشد جامعه، بالا رفته و این موضوع کار را سخت‌تر می‌کند و پیشبرد اهداف نیازمند توان و اندیشه مضاعفی است. آرمان، حرکت رو به رشد انقلاب اسلامی است و در این بین ابزار رسانه می‌تواند به شکل تیغ دولبه عمل کند که جامعه رسانه‌ای باید ضمن حفظ شفافیت و صداقت، هم به متن خبر و هم به لوازم خبر و چرایی آن توجه کنند.

وی ادامه داد: نکته بعدی در گام دوم انقلاب بحث ایجابی کار کردن و خوبی‌ها را دیدن است. در جامعه معضلاتی هم وجود دارد اما روح حاکم بر این بیانیه، روح امید است.

احمدی به ارتباطات و شبکه‌سازی برای حل مشکلات جامعه تاکید کرد و افزود: در حال حاضر شبکه تبلیغی عظیمی از روحانیون مستقر داریم که کارهای قرآنی را انجام می‌دهند و هیئت‌های مذهبی اقداماتی از جمله تجوید قرآن نیز دارند.

وی مسجد را محل رشد دانست و گفت: کسی که با قرآن انس بگیرد، زندگی‌اش معنای دیگری پیدا می‌کند. انعکاس اقدامات فعالان قرآنی در فضای رسانه باعث دلگرمی آن‌ها می‌شود و افراد با دیدن آنها نگاه مثبت به این عرصه پیدا می‌کنند.

توانمندسازی مدیران موسسات قرآنی با رویکرد رسانه

اوصیا در این دیدار ضمن تاکید بر ضرورت شبکه‌سازی استانی از فعالان قرآنی گفت: استان زنجان با ظرفیت زیادی که در عرصه فعالیت‌های دینی و قرآنی دارد می‌تواند پایلوت طرح «شبکه‌سازی فعالان قرآنی» شامل مدیران موسسات، خانواده بزرگ قرآن‌آموزان و تمامی افرادی باشند که در عرصه دینی وقرآنی حضور دارند.

مدیر شعب استان‌های ایکنا افزود: یکی از برنامه‌هایی که می‌تواند سبب توانمندسازی مدیران موسسات قرآنی شود، آشنایی آنها با رسانه و ظرفیت عظیم آن در ارتقای سطح کیفی موسسات قرآنی است. خوشبختانه با یاری خداوند متعال ایکنا توانسته است دوره‌های «توانمندسازی مدیران موسسات و فعالان قرآنی را با رویکرد رسانه» به صورت کارگاه‌های چند روزه در استان‌های مختلف اجرا کند که با استقبال خوب جامعه قرآنی روبرو شده است.
انتهای پیام

captcha