۳ طرح ملی جهاددانشگاهی با حضور رئیس‌جمهور رونمایی‌ شد
کد خبر: 3833398
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴

۳ طرح ملی جهاددانشگاهی با حضور رئیس‌جمهور رونمایی‌ شد

گروه دانشگاه ــ در مراسم سالروز تأسیس جهاددانشگاهی در حضور رئیس‌جمهور، از ۳ طرح؛ تولید آنتی‌بادی‌های درمانی دارو درمانگر گاما، داروی درمان سوء هاضمه نیگلاپسین و کتاب طرح پیمایش ملی خانواده رونمایی شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، در مراسمی که به مناسبت سالروز تأسیس این نهاد برگزار شد، از ۳ پروژه‌ تولید آنتی‌بادی‌های درمانی دارودرمانگر گاما، داروی درمان سوء هاضمه نیگلاپسین و کتاب طرح پیمایش ملی خانواده رونمایی شد.

داروی نیگلاپسین
با تلاش محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی وپس از ۲ سال کار پژوهشی، داروی نیگلاپسین ساخته شد.

مطالعه‌ این دارو روی ۸۰ بیمار مبتلا به مشکلات گوارشی و سوء هاضمه انجام شده و نتایج آن در مجلات معتبر دنیا به ثبت رسیده است. پیش از این برای درمان این بیماری‌ها از دارو‌های شیمیایی استفاده می‌شد که دارای عوارض فراوانی بود و با تولید داروی نیگلاپسین، این مشکل حل می‌شود.

نیگلاپسین از روغن سیاه‌دانه و عسل دارویی که کاملا بومی تهیه شده است. پیش از رونمایی، ۱۰ هزار واحد (شیشه) از دارو تولید شده است که پس از آن نیز به تولید انبوه می‌رسد.

پیش‌بینی می‌شود از این دارو سالانه بالغ بر یک میلیون واحد تولید و علاوه بر تأمین نیاز داخل، به کشور‌های دیگر صادر شود.

قیمت داروی نیگلاپسین یک سوم مشابه دارو‌های شیمیایی آن در دنیاست.

پروژه تولید آنتی‌بادی‌های درمانی دارو درمانگر گاما
آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از مؤثرترین سلاح‌های انسان در برابر بیماری‌ها هستند؛ امروزه مصرف بی‌رویه و نادرست آن در درمان بیماری‌های انسان و دام منجر به یک تهدید جدی شده است و هرساله حدود ۵۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت پیدا می‌کنند و تعداد آن‌ها به‌سرعت در حال افزایش است.

بیماری اسهال در دام‌های تازه متولدشده، یکی از عوامل موثر در بروز تلفات یا از دست رفتن بازده اقتصادی است.

تاکنون ۲۰ دامداری و داروخانه از این محصول استفاده کرده‌اند و سالانه ۳۰۰۰ گوساله با استفاده از این دارو درمان شده‌اند (بالغ‌ بر ۱۰۰۰ میلیون ریال در سال از خروج ارز از کشور با عدم خرید انواعی از آنتی‌بیوتیک‌های خارجی صرفه‌جویی شده است).

با برآورد اولیه از آمار دام بزرگ و کوچک در ایران پیش‌بینی می‌شود؛ در سال بیش از دو میلیون از این محصول موردنیاز باشد؛ برای بیش از ۳۰ نفر به‌طور مستقیم و ۵۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌شود. امکان صادرات این محصولات به کشور‌های خاورمیانه (با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور‌های همسایه در پرورش دام بزرگ و کوچک) وجود دارد.

طرح پیمایش ملی خانواده
ایده‌ طرح پیمایش ملی خانواده در گروه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی جهاددانشگاهی مطرح و پس از آن، در شورای بررسی نهایی طرح‌های جهاددانشگاهی تصویب شد.

هدف از اجرای این پیمایش، ارائه تصویر دقیق، جامع و تعمیم‌پذیری از وضعیت خانواده در ایران است. از موضوعات و مسایل مرتبط با قبل از ازدواج (نظیر شیوه‌ی آشنایی زوجین با هم) تا موضوعات مرتبط با زندگی خانوادگی و نهایتاً موضوعات مرتبط به پایان زندگی خانوادگی و طلاق. ابعاد مختلف خانواده تا حد امکان هم در بعد نگرشی و هم در بعد رفتاری بررسی شده است.

حاصل پیمایش حاضر مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات حوزه خانواده در مناطق شهری ایران است. این مجموعه ارزشمند از اطلاعات علاوه بر ارائه تصویری دقیق و تعمیم‌پذیر از وضعیت خانواده در ایران، این امکان را فراهم کرده تا در قالب تحلیل‌های ثانویه‌ موضوعی، ابعاد مختلف خانواده با دقت و تمرکز بیشتر و مبتنی بر چارچوب‌های نظری متناسب، مورد تحلیل و تبیین قرار گیرد.
 
انتهای پیام
captcha