جهاددانشگاهی؛ نهادی خوشنام و پیراسته از شائبه
کد خبر: 3833239
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
محمود صادقی بیان کرد:

جهاددانشگاهی؛ نهادی خوشنام و پیراسته از شائبه

گروه سیاسی ــ عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس جهاددانشگاهی را نهادی اثرگذار در رشد علمی و فناورانه کشور خواند و گفت: جهاددانشگاهی برخلاف برخی نهادها و سازمان‌های دولتی که شائبه‌هایی در اذهان مردم نسبت به عملکرد آن‌ها وجود دارد، نهادی خوشنام و پیراسته از شائبه است.

محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در کاهش وابستگی در حوزه‌های علمی و فناوری به خارج از کشور گفت: جهاددانشگاهی یکی از نهادهای انقلابی است که در تحولات علمی کشور بسیار اثرگذار بوده است. جهاددانشگاهی در این زمینه یک نهاد خوشنام است که بدون هرگونه شائبه‌ای کار کرده و برخلاف برخی نهادها و سازمان‌های دولتی که شائبه‌هایی در اذهان مردم نسبت به عملکرد آنها وجود دارد، جهاددانشگاهی نهاد پیراسته از شائبه بوده است.

جهاددانشگاهی حرکت نهادینه رشد علمی را پایه‌ریزی کرد

وی افزود: در زمانی که دانشگاه‌ها در اوایل انقلاب تعطیل شدند این نهاد شکل گرفت و در دوره‌ای که فعالیت علمی دانشگاه‌ها تقریباً دچار رکود شده بود، این نهاد یک حرکت، جنبش و به تعبیر درست‌تر جهاد علمی را آغاز کرد و عده زیادی از جوانان، دانشجویان و استادان در آن مقطع به کار گرفته شدند که اولاً خسران رکود علمی را جبران کنند و ثانیاً حرکت سازماندهی‌شده و نهادینه‌ای را برای رشد و جهش علمی در حوزه‌های مختلف مانند فنی، صنعتی، پزشکی و علوم انسانی شکل دادند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: به نظر می‌رسد این حرکت جهادی که در سال‌های اخیر مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته، یک نمونه روشن، بارز و موفق آن جهاددانشگاهی است.

صادقی ابراز کرد: البته جهاددانشگاهی دامنه فعالیت‌های خود را رفته رفته توسعه داد و حتی در عرصه رسانه و اطلاع‌رسانی نیز فعال شد و در این زمینه نیز با موفقیت حضور پیدا کرد. امروز رسانه‌های جهاددانشگاهی یک مرجع مطمئن و پراستناد خبری در جامعه هستند. در مجموع جهاددانشگاهی یک الگوی قابل اتکا و پیروی برای سایر نهادهاست.

جهاددانشگاهی در نهادهای تصمیم‌گیر جایگاه شایسته خود را نیافته است

صادقی درباره آگاهی جامعه و نهادها از ظرفیت‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی گفت: بنده در حدی که در کمیسیون آموزش مجلس با این نهاد ارتباط دارم به نظر می‌رسد جهاددانشگاهی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها هنوز جایگاه شایسته خود را ندارد. به ویژه در سه سالی که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور دارم کمتر به یاد دارم که جهاددانشگاهی تعاملی با کمیسیون داشته باشد و نمی‌دانم چه دلیلی دارد که حداقل در نهادهای تصمیم‌گیر این نهاد ظهور و بروزی ندارد. آیا ضعف و کوتاهی از جانب دوستان جهاددانشگاهی است یا به واسطه کم‌لطفی از سوی نهادهای دیگر است، اما به هر حال جهاددانشگاهی به واسطه ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارد می‌تواند و باید جایگاه بالاتری در بین نهادهای مهم کشور داشته باشد.

انتهای پیام

captcha