جهاددانشگاهی از ظرفیت مجلس برای معرفی توانمندی‌های خود استفاده کند
کد خبر: 3832476
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۶
سیدمحمدجواد ابطحی:

جهاددانشگاهی از ظرفیت مجلس برای معرفی توانمندی‌های خود استفاده کند

گروه سیاسی ــ عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به تأثیر معرفی دستاوردهای جهاددانشگاهی در افزایش امید جامعه و غرور ملی به ویژه در میان نسل جوان گفت: متأسفانه بسیاری از اقشار مردم، رسانه‌‌ها و ائمه جمعه از این توانمندی‌ها بی‌اطلاع هستند و جهاددانشگاهی می‌تواند برای معرفی خود از ظرفیت فراکسیون‌ها، کمیسیون‌ها و مجامع نمایندگان استانی مجلس در کنار صداوسیما استفاده کند.

سیدمحمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در آستانه فرارسیدن سی و نهمین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی درباره ظرفیت‌های این نهاد جوان انقلابی در حل مشکلات کشور گفت: جهاددانشگاهی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی مانند بسیج، سپاه و کمیته امداد است و از 39 سال قبل تاکنون بر مبنای اهتمام نظام به تولید علم و دستیابی به ثروت از مسیر دانش تلاشی بالنده داشته است.

جهاد دانشگاهی، شکل‌دهنده هسته جهش علمی کشور

وی با بیان اینکه هسته اصلی جهش علمی کشور از سوی جهاد دانشگاهی شکل گرفت، ادامه داد: اکنون توسعه مراکز جهاددانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان و اهتمامی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این امر دارند و تحقیقات میدانی کمیسیون آموزش مجلس نشان می‌دهد که اعتماد به این نهاد انقلابی و ظرفیت‌های آن به ویژه نیروی انسانی متخصص، دانشمند، کارآمد و جوان توانسته خیلی از مشکلات کشور به ویژه در وابستگی به برخی محصولات مانند کیت‌های آزمایشگاهی، مواد اولیه، واکسن‌ها، محصولات سلولزی و در حوزه‌هایی همچون نفت و گاز، کشاورزی، پزشکی، دامپروری و ... برطرف شود.

ابطحی با ابراز تأسف از آگاه نبودن مردم کشورمان با بسیاری از این دستاوردها، گفت: صداوسیما، رسانه‌ها، ائمه جمعه و ... نیز از این ظرفیت‌ها بی‌خبرند و تبلیغات کمی بر روی این دستاوردها انجام می‌شود و این در حالی است که دستاوردها و پیشرفت‌های سایر کشورها مدام تبلیغ می‌شود. لذا با بیان دستاوردهای جهاددانشگاهی، که یک محور آن پژوهشگاه رویان و جهش علمی در حوزه سلول‌های بنیادی است، باید معرفی دانشمندان و متخصصان این نهاد در حوزه‌های مختلف امید و باور ملی را تقویت و به جوانان این روحیه را تزریق کرد و به  طور عینی نشان داد که می‌توان با تکیه بر ظرفیت‌ها و دستاوردهای این نهاد در چاه‌های نفت را بست.

جهاددانشگاهی متولی حرکت علمی باشد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد:  تا زمانی که اتکا به درآمد نفت آن هم از طریق صادرات نفت خام برقرار است به نهادی مانند جهاددانشگاهی و توانایی‌های آن کمتر توجه می‌شود. اگر سهم پژوهش، که حدود 3 درصد تولید ناخالص ملی است، تخصیص می‌یافت، در این صورت سهم بزرگی برای جهاددانشگاهی بود و زودتر از این به قله‌های علمی منطقه و دنیا دست می‌یافتیم. مقام معظم رهبری هم بارها به پیشرفت علمی و جلوگیری از سکون و رکود در این حوزه تأکید کردند که کمتر به این مسئله توجه شده است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از حوزه‌هایی که جهاددانشگاهی می‌تواند بسیار به آن کمک کند تربیت جوانان در رشته‌های مهارتی، کاربردی و فنی است و الحمدلله کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و بعضی نهادها نگذاشتند که عرصه بر جهاددانشگاهی تنگ شود. متأسفانه برخی افراد غرب‌زده در کشور به عناوین و بهانه‌های مختلف مانند هزینه‌ها و موازی‌کاری زیاد به دنبال ادغام یا انحلال یا تعطیلی واحدهای جهاددانشگاهی بودند، در حالی که متولی حرکت علمی کشور باید جهاددانشگاهی باشد.

ابطحی اظهار کرد: اینجا باید از آقای طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، تشکر ویژه کرد که واقعاً برای جهاددانشگاهی وقت گذاشته و من از نزدیک دیده‌ام که زمان برای او مطرح نیست و بدون هیچ چشم‌داشتی کار می‌کند و سربازان گمنامی در حال زحمت کشیدن در این عرصه هستند که هیچ گاه نامشان مطرح نمی‌شود که گاه به دلایل امنیتی است و ما مرهون زحمات این عزیزان هستیم.

نماینده مردم خمینی‌شهر ابراز کرد: امیدوارم در لایحه بودجه سالانه اعتبار خوبی برای این نهاد در نظر گرفته شود تا نگرانی کمبود بودجه در این نهاد برای انجام پروژه‌ها و طرح‌ها برطرف شود.

چرایی ناشناخته بودن جهاددانشگاهی در جامعه

ابطحی درباره دلایل ناشناخته بودن جهاددانشگاهی در میان مردم و حتی بعضی مسئولان گفت: گاهی وقت‌ها برخی بخش‌ها دوست ندارند دیگری مطرح شود و می‌خواهند تمام دستاوردها به نام خودشان ثبت شود و دلیل دیگر هم شاید به کم‌کاری این نهاد برگردد که نتوانسته خود را در جامعه به خوبی معرفی کند و در مجلس بارها بیان کردیم که جهاددانشگاهی از ظرفیت فراکسیون‌ها، کمیسیون‌ها و مجامع نمایندگان استانی برای معرفی خود در بین مردم استفاده کند.

وی اظهار کرد: همچنین صداو سیما را باید مکلف کرد که در این زمینه وارد عمل شود تا به جز شبکه 4 و تا حدی شبکه افق، در شبکه‌های پرطرفدار نیز دستاوردهای جهاددانشگاهی معرفی شود، زیرا این مسئله باعث امیدآفرینی در جامعه و خوشحالی و غرور مردم می‌شود و احساس تحقیر و خودکم‌بینی نسبت به سایر کشورها رنگ می‌بازد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان بیان کرد: متأسفانه دست‌هایی در کار است که دستاوردهای کشور در حوزه‌های مختلف دفاعی، امنیتی، پزشکی، کشاورزی و .... کمرنگ نشان داده شود، در حالی که باید احساس «ما می‌توانیم» را به جامعه تزریق کرد و راه اصلی آن تبلیغ این دستاوردها و توانایی‌ها از جمله بیان همین توانمندی‌های نهادی مانند جهاددانشگاهی است ولی متأسفانه این تبلیغات کافی نیست.

انتهای پیام

captcha