جابجایی سالانه؛ مشکل اصلی خانه‌های قرآن/نیازمند یاری خیران هستیم
کد خبر: 3831609
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲

جابجایی سالانه؛ مشکل اصلی خانه‌های قرآن/نیازمند یاری خیران هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی- مدیر خانه قرآن یوسف زهرا(عج) یزد فضای خانه و اجاره بها بودن آن،‌ عدم همراهی و حمایت برخی مسئولان را از جمله مشکلات خانه‌های قرآن عنوان و گفت: اگر یک ساختمان موقوفه یا خیّری داشتیم دیگر مشکل جابجایی سالانه و استرس مکان را نداشته و با تمرکز بیشتر به ارتقاء برنامه‌ها پرداخته‌ می‌شد.

جابجایی سالانه؛ مشکل اصلی خانه‌های قرآن/نیازمند یاری خیران هستیمخدیجه سلطانی، مدیر خانه قرآن یوسف زهرا(عج) یزد در گفت‌وگو با ایکنا یزد اظهار کرد: از سال ۷۵ وارد عرصه قرآنی شدم و از محضر استادم، خانم مجیبیان بهره‌مند و  از طریق کلاس‌های آزاد مکتب الزهرا(س) با حفظ قرآن آشنا شدم.

سلطانی تصریح‌ کرد: پس از حفظ ۱۰جزء از قرآن کریم، در جامعه القرآن به عنوان مربی به تدریس مشغول شدم و مدتی بعد به عنوان مسئول آموزش جامعه القرآن و از سال ۹۰به عنوان مدیر واحد خواهران به فعالیت قرآنی ادامه دادم و توانستم در طول ۶ سال ۱۶ شعبه دائر کنم.

مدیر خانه قرآن یوسف زهرا(عج) افزود: در سال ۹۵ ازجامعه القرآن استعفا داده و خانه قرآن یوسف زهرا(عج) را زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی تاسیس نمودم و به مدد امام زمان (عج)صاحب یوسف زهرا(عج) و همراهی همکاران و مربیان عزیز و زحمتکش فعالیت ما روز‌ به روز پررنگ‌تر و پرشورتر شده است.

تلاشی 20 ساله برای ترویج فرهنگ قرآنی

این بانوی فعال قرآنی که ۲۰ سال سابقه فعالیت قرآنی و ۸ سال سابقه مدیریت اجرایی دارد گفت: در حال حاضر خانه قرآن بیش از ۲۰۰ قرآن آموز دارد و تاکنون کلاس‌های متنوعی در خانه قرآن برگزار‌ شده‌ که مهم‌ترین آن حفظ قرآن کریم است و در سال ۹۸ توانستیم با لطف استاد محمد‌رضا شایق همایش رایگان تمرکز حواس و اکنون دوره نکات ناب حفظ قرآن کریم را برای تمامی علاقه‌مندان به حفظ در استان یزد برگزار‌کنیم.

وی ادامه داد: دوره ناب نکات حفظ دوشنبه‌ها از ساعت ۱۸ تا ۱۹.۳۰ با حضور محمدرضا شایق در خانه قرآن یوسف زهرا (عج) در حال برگزاریست که شرکت در این همایش کاملا رایگان و برای عموم آزاد است و استاد شایق در جلسات این دوره علاوه بر آموزش روش حفظ قرآن کریم، در خصوص نحوه تمرکز حافظه و نکات ناب حفظی نیز صحبت خواهند‌ کرد.

سلطانی گفت: برگزاری کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، حفظ ترتیبی، موضوعی و سور منتخب قرآن کریم، کلاس‌های مفاهیم، صوت و لحن، تجوید، نهج البلاغه، احکام، تفسیر قرآن، طرح تابستانه ویژه نوجوانان و کلاس‌های فوق برنامه اعم ازمهارت‌های زندگی، تربیت مربی کودک اسلامی، دوره تربیت مربی روخوانی و روان‌خوانی و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد از فعالیت‌ها و برنامه‌هایی است که در خانه قرآن اجرا شده است.

مشکلات خانه‌های قرآنی 

وی افزود: کمبود بودجه با توجه به هزینه‌های جانبی، شرایط بد اقتصادی، اجاره بهاء،‌ عدم داشتن ساختمان موقوفه، عدم همراهی و حمایت برخی مسئولان، وجود موانع متعدد در مسیر کار فرهنگی و قرآنی از مشکلات عدیده این خانه قرآن و دیگر موسسات قرآنی است و

اگر یک ساختمان موقوفه یا خیّری داشتیم دیگر مشکل جابجایی سالانه و استرس مکان را نداشته و با تمرکز بیشتر به ارتقاء برنامه‌ها پرداخت می‌شد

سلطانی گفت: مشکلاتی که عرض کردم مشکل تمام جامعه قرآنی و همکاران ما است البته حضور اساتید بیرونی با رویکرد مادی و ایجاد تنش و اختلاف در جامعه قرآنی یکی دیگر از مشکلات بزرگ ما است که باعث دلزدگی عده زیادی از حافظان قرآن کریم و قرآن آموزان شده که بسیار باعث نگرانی و تاسف است در خصوص این مسئله تاکنون مسئولان مربوطه اقدامی درخور شان قرآنیان انجام نداده و به داد مردم و قرآن آموزان نرسیدند.

وی افزود: از مسئولان می‌خواهم با توجه به حفظ شئونات کتاب مقدس ما مسلمانان و همچنین شئونات حفاظ قرآن دلسوزی بیشتری به خرج داده و به مشکلات مردم رسیدگی کنند تا خدای ناکرده عده‌ای به خاطر حفظ شئونات یک شخص مسئول یا یک استاد به ظاهر قرآنی از دین مبین اسلام بیزار نشوند. به تاریخ صدر اسلام فکر کنیم که مجازات برای تمام افراد خطاکار است هر چند فردی حافظ قرآن باشد چون که شمر هم حافظ قرآن بود ولی بالاترین گناه را انجام داد.

این فعال قرآنی بیان کرد: الحمدلله استقبال خوبی از خانه قرآن یوسف زهرا شده‌ و تاکنون آمار و فعالیت ما از موسسات دیگر کمتر نبوده که گاه بیشتر هم بوده است. البته این فعالیت‌ها قابل تقدیر است و حمایت مسئولان را در جهت ارتقاء مجوز خانه قرآن به موسسه می‌طلبد.

وی تصریح‌ کرد: با توجه به دارالعباده بودن یزد، داشتن مردمی متدین، وجود فضاهای زیاد قرآنی و رقابت موسسات و خانه‌های قرآن تقریبا همیشه آمار قرآن‌آموزان خانه قرآن یوسف(عج) مثال زدنی بوده که نشان از فعالیت خوب کادر ما از سال ۹۰ تاکنون است. امیدوارم باتوجه به فعالیت درخشان خانه قرآن یوسف زهرا(عج) و با اهتمام مسئولان زودتر مشکل مجوز ماهم حل شود و بتوانیم با مجوز موسسه فعالیت‌های پررنگ‌تر و ارزشمندتری ارائه دهیم وعده بیشتری ازجامعه را به سمت قرآن سوق دهیم.

وجود 90 خانه قرآن در استان یزد

حجت‌الاسلام علی محمد رضایی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان یزد نیز به ایکنا گفت: هدف از راه اندازی خانه‌های قرآن ترویج آموزش عمومی قرآن کریم در بین آحاد مردم جامعه است.

حجت‌الاسلام رضایی افزود: در حال حاضر 70 خانه قرآن روستایی و 20 خانه قرآن شهری در استان داریم که همه از سوی دارالقرآن کریم مجوز خانه قرآن را دریافت کرده اند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان یزد گفت: خانه‌های قرآن به آموزش‌های روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، تجوید، مفاهیم اولیه و حفظ اولیه می‌پردازند و 

در خانه‌های قرآن تنها آموزش عمومی قرآن کریم وجود دارد که باعث می‌شود همه افراد در هر گوشه و کناری با قرآن آشنا شوند

وی تصریح کرد: موسسات قرآنی به آموزش تخصصی قرآن کریم می‌پردازند که در کنار کار تخصصی به آموزش‌های عمومی قرآن هم پرداخته می‌شود ولی در خانه‌های قرآن تنها آموزش عمومی قرآن کریم وجود دارد.

رضایی با اشاره به اینکه مسولان خانه‌های قرآن معلم قرآن هستند و معلمی جزء شرایط لازم برای ایجاد خانه قرآن است و در صورت لزوم مربی به خانه‌های قرآن معرفی خواهد شد.

وی بیان کرد: دوره‌های تربیت مربی نیز برای تربیت مربیان خانه قرآن برگزار می‌شود و به مربیان گواهی نامه معتبر اعطا خواهد شد.

گزارش: محدثه میرجلیلی

انتهای پیام

captcha