آخرین وضعیت پروازها به سرزمین وحی/ زمان ورود نخستین گروه از زائران ایرانی به مکه
کد خبر: 3826471
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
معاون سازمان حج و زیارت تبیین کرد:

آخرین وضعیت پروازها به سرزمین وحی/ زمان ورود نخستین گروه از زائران ایرانی به مکه

گروه جامعه ــ معاون سازمان حج و زیارت با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت پروازها به سرزمین وحی، اظهار کرد: خدمات پیش‌بینی‌شده برای زائران به صورت روان، مطلوب و مطابق برنامه در حال انجام است.

در حال تکمیل//////حجاج ایرانی در شرایط مطلوب به سر می‌برندبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج؛ اکبر رضایی، معاون سازمان حج و زیارت امروز جمعه، 21 تیرماه، در مدینه منوره اظهار کرد: در بخش‌های مختلف اجرایی، تغذیه، تدارکات، آشپزخانه‌ها، مسکن، حمل و نقل درون و برون‌شهری، زیارت دوره و دیگر خدمات به زائران که بر عهده سازمان حج و زیارت است، هیچ مشکلی نداریم و همه چیز طبق برنامه پیش می رود.

وی افزود: تشریفات مربوط به ورود زائران ایرانی و انتقال بار آن‌ها در فرودگاه مدینه نیز نسبت به سال گذشته، روان‌تر شده است و زائران، زمان کمتری را برای انجام این فرایند طی می‌کنند.

معاون سازمان حج و زیارت، این وضعیت را ناشی از آگاهی، هماهنگی و همکاری زائران ایرانی با سازمان حج و زیارت و نیز اهتمام بخش‌های ذی‌ربط در مبادی ورودی به عربستان دانست.

رضایی گفت: ما در حوزه‌های مختلف عملیات حج مطابق با تفاهم‌نامه امضا شده با وزارت حج عربستان پیش می‌رویم و تأکید داریم که همه امور باید مطابق تفاهم‌نامه و روال سنوات گذشته انجام شود.

آخرین وضعیت پروازها به سرزمین وحی

به گفته وی، تا ظهر جمعه، 21 تیرماه،  42 پرواز «ایران ایر» از چهار ایستگاه پروازی تهران، زنجان، یزد و اهواز با ظرفیت 10 هزار و 459 نفر از زائران و عوامل اجرایی به عربستان انجام شده است.

رضایی یادآوری کرد: انتقال حجاج از زنجان در قالب شش پرواز و هزار و 556 زائر به پایان رسید، از استان یزد تاکنون سه هزار و 145 زائر در قالب 13 پرواز و از استان خوزستان نیز سه هزار و 199 نفر با 13 پرواز توسط ایران ایر به مدینه منوره منتقل شده‌اند، از استان خوزستان هنوز 5 پرواز برای انتقال هزار و 152 زائر باقی مانده است که ظرف روزهای آینده انجام می‌شود.

معاون سازمان حج و زیارت افزود: از ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تهران هم قرار است حدود 22 هزار نفر در قالب 51 پرواز از استان‌های تهران، سمنان، قزوین، قم، لرستان، البرز، مرکزی و منطقه کاشان به منظور انجام مناسک حج تمتع به عربستان منتقل شوند که از این تعداد، تاکنون 10 پرواز با ظرفیت دو هزار و 600 نفر نفر انجام شده است.

وی از عملکرد ایران ایر به دلیل انجام پروازها مطابق برنامه ابراز خرسندی کرد و گفت: خوشبختانه، پروازهای انجام شده تأخیری نداشت و عملیات انتقال تاکنون، خوب و روان بوده است.

معاون سازمان حج و زیارت گفت: از روز شنبه 22 تیرماه، ایستگاه ساری برای انتقال چهار هزار و 300 زائر از استان مازندران به مدینه و مکه عملیاتی می‌شود.

وی یادآور شد: آخرین پرواز مدینه‌ قبل حجاج ایرانی 9 مرداد از ایستگاه‌های تهران، اصفهان و تبریز انجام می شود، از 24 تیرماه، نیز پروازهای حجاج مدینه بعد به مقصد جده عربستان به منظور انتقال حجاج به مکه مکرمه آغاز می‌شود، پروازهای ایران ایر برای انتقال حجاج ایرانی از طریق دو فرودگاه مدینه و جده در روزهای اوج خویش به 16 پرواز در روز از نقاط مختلف کشور می‌رسد.

معاون سازمان حج و زیارت، آخرین روز انتقال حجاج ایرانی را به عربستان روز 14 مردادماه، اعلام کرد و گفت: از 26 مرداد نیز پروازهای بازگشت حجاج به کشور آغاز می‌شود و تا 17 شهریور ادامه می‌یابد.

فردا؛ ورود نخستین گروه زائران ایرانی به مکه

وی همچنین گفت: نخستین گروه از زائران ایرانی که تعداد آن‌ها هزار و 980 نفر است، فردا شنبه، 22 تیرماه، پس از شش روز اقامت در شهر پیامبر(ص) به منظور انجام مناسک حج با اتوبوس راهی مکه می‌شوند.

وی در باره شرایط جسمی زائران هم گفت: تمامی زائران ایرانی در خاک عربستان در سلامت کامل به سر می‌برند و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر کسالت جدی و بستری شدن آن‌ها در بیمارستان‌ها دریافت نشده است.

معاون سازمان حج و زیارت در عین حال از زائران خواست با رعایت بهداشت فردی از جمله در داخل اتاق‌ها و هتل‌ها و عمل به توصیه‌های پزشکان، سلامت جسمانی خود را به منظور انجام مناسک حج حفظ کنند، اگر چه غذاهای ارائه شده به زائران ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار است اما به آنها توصیه می شود به منظور حفظ سلامت خویش، رژیم غذایی را که در ایام عادی در ایران داشته اند، حفظ کنند.

تعداد درمانگاه‌های ایرانی در مکه و مدینه

رضایی، شمار درمانگاه‌های ایران را در شهر مدینه سه باب و در شهر مکه پنج باب به علاوه یک بیمارستان بیان کرد. 

این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت گفت: همه شرایط و امکانات برای خدمت‌رسانی و میزبانی از «ضیوف‌الرحمان» در مکه و مدینه آماده است و برنامه‌های پیش‌بینی شده به خوبی اجرا می‌شود، هدف زائران، بهره‌گیری معنوی، تحول روحی و انجام مناسک حج در بهترین شرایط روحی و جسمی است و ما تلاش کرده‌ایم بسترسازی مناسبی برای این کار در امور اجرایی فراهم کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد با تأمین خدمات و امکانات رفاهی زائران، شرایط کافی برای بهره‌مندی آن‌ها از فضای معنوی حج در مکه مکرمه و مدینه منوره فراهم شده باشد.

انتهای پیام

captcha