تربیت ۱۰ میلیون حافظ نیازمند نهضت عمومی
کد خبر: 3817573
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸

تربیت ۱۰ میلیون حافظ نیازمند نهضت عمومی

گروه فعالیت های قرآنی ــ مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی، خیزش و نهضت عمومی می‌طلبد، گفت: برای تحقق این امر به قوانین ساختاری و قوانین تشویقی در کشور نیاز داریم.

همایش رویش‌های قرآنی، دستاوردهای قرآنی چهل ساله انقلاب را به نمایش گذاشت

رحیم وظیفه شعاع، مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن و عترت استان در حاشیه بازدید از نمایشگاه قرآن تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: در گام دوم انقلاب و در راستای لبیک‌گویی به فرمایشات مقام معظم رهبری کمر همت بسته‌ایم و اولین قدم را نیز با برگزاری همایش شش هزار نفری رویش‌های قرآنی انقلاب در استان برداشتیم که به گفته کارشناسان حاضر در همایش، برنامه‌ای کم‌نظیر بود.

وی با بیان این‌که در این همایش شش هزار چهره قرآنی حضور یافته و 477 حافظ و قاری قرآنی ممتاز استان تجلیل شدند، افزود: در انتخاب افراد ذره‌ای سلیقه نقش نداشته و منتخبان بر اساس استانداردهای موجود انتخاب شده بودند وهمچنین از تبریز گرفته تا روستاهای دورافتاده استان و از کودک شش ساله گرفته تا پیشکسوتان قرآنی، همه حضور داشتند.

وظیفه شعاع، با بیان این‌که این چنین برنامه‌هایی سبب افزایش انگیزه بین جوانان و کودکان شده و دارای ابعاد آموزشی و تریبتی است، اظهار کرد: این همایش به معنای واقعی کلمه پیام «امید» داشت و محفل واقعی انس با قرآن بود.

طراحی سامانه اطلاعات قاریان و حافظان قرآنی در آذربایجان شرقی

مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر این‌که برای انتخاب قاریان و حافظان هیچ ممیزی نداشته و از همه مؤسسات قرآنی استان دعوت کردیم، افزود: از نظر آماری و اطلاعات، در فعالیت‌های قرآنی کشور (خصوصی و دولتی) خلأ بزرگی داریم و سامانه‌ رسمی که مورد تایید همگان باشد در این رابطه وجود ندارد تا آمار و اطلاعات فعالان قرآنی استان ثبت و ضبط شود، ما این خلأ را در همایش برای استان پر کرده و قبل از برگزاری همایش، سامانه ثبت اطلاعات و شناسنامه قاریان و حافظان استان را راه‌اندازی کردیم.

وی با اشاره به این‌که سامانه‌ای تحت عنوان «حاملان نور» با مجوز اداره‌کل ارشاد اسلامی استان در این رابطه طراحی شد، گفت: از تمامی مؤسسات جهت شرکت در جلسات دعوت کردیم که اکثریت مؤسسات حضور یافتند اما یک یا دو مورد از مؤسسات نگاهی محدود و تنگ‌نظرانه داشتند، در حالی که برنامه برای قرآن و تجلیل از ممتازان قرآنی برگزار می‌شد.

وظیفه شعاع‌ توضیح داد: هر چند مؤسسه مهد قرآن متولی همایش رویش‌های قرآنی بود اما یک مورد هم نامی از مهد قرآن در بنرها، لوح‌های تقدیر و... نبود، چرا که تنها هدفمان برجسته‌سازی قرآن و ممتازان قرآنی استان بود.

وی تشریح کرد: تاکنون 700 نفر قاری و حافظ استان در سامانه ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد، 477 نفر بر اساس مدارک و اسناد احراز شده‌اند و مابقی نیز برای نوبت‌های بعدی بررسی می‌شوند.

تمامی فعالان قرآنی به همایش دعوت شده‌ بودند

مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که تمامی فعالان قرآنی استان برای شرکت در همایش دعوت شده بودند، افزود: افرادی که می‌گویند دعوت نشده‌اند، در نهایت بی‌انصافی و کم‌دقتی برخورد می‌کنند؛ چرا که این همایش، محفلی برای برجسته کردن قرآن و ممتازان قرآنی بود و همه وظیفه داشتند از آن حمایت کنند.

وی با بیان این‌که برخی انتقاد کردند که هدایایی که به قاریان و حافظان ممتاز داده شد، باید به مؤسسات نیازمند داده می‌شد، افزود: باید گفت که هر کس قابلیت و توانایی دارد باید پا به میدان بگذارد. بودجه‌ای هم که از طریق خیران و برخی نهادها جذب شده بود فقط برای هزینه در همایش رویش‌های قرآنی تعلق گرفته بود و نمی‌شد در جای دیگری هزینه‌ای شود؛ چرا که بودجه بر اساس نیازهای همایش تعریف شده بود.

وظیفه شعاع بیان کرد: اگر ما پیگیر نمی‌شدیم و چنین بودجه‌ای جذب نشده و همایشی هم برگزار نمی‌شد، آیا یک نفر در این رابطه سؤال می‌کرد؟ این همایش انگیزه‌ای بود برای نوجوانی که اولین بار در عمر قرآنی خود روی سن رفته و لوح و جایزه دریافت کرده و مورد تفقد قرار گرفته است.

اگر توان مالی داشتم هر ماه چنین مراسمی برگزاری می‌کردم

مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این‌که این همایش، جلسه‌ هویت‌بخشی و ابراز توان قرآنی استان بود، چگونه ممکن است ضرورت نداشته باشد؟ افزود: اگر توان مالی شخصی داشتم هر ماه چنین مراسمی را برگزاری می‌کردم؛ چرا که مراسم قدردانی از قاریان و حافظان ممتاز بود و بسیار ضرورت دارد.

وی ادامه داد: در این همایش، صرفاً قاریان و حافظان قرآنی تجلیل شد و در گام‌های بعدی تجلیل از خادمان، مربیان و موسسات موفق و ممتاز را در برنامه خواهیم داشت.

تربیت ۳۰ مربی قرآنی در باغ معروف تبریز

وظیفه شعاع در ادامه با بیان این‌که مؤسسه مهد قرآن در پی فعالیت ۱۰ ساله خود در باغ معروف، اقدام به تربیت ۳۰ مربی قرآنی در این منطقه کرده است، افزود: این مربیان کل منطقه را پوشش داده و حتی به 10 روستای اطراف نیز اعزام شده و خدمت‌رسانی می‌کنند.

تربیت ۴۳۰ حافظ کل در مهدقرآن آذربایجان شرقی

وی با بیان این‌که موسسه مهد قرآن از سال ۷۲ با هدف حفظ قرآن و تربیت مربی قرآنی راه‌اندازی شد و این ماموریت را تا سال ۸۰ پیگیری کرد، افزود: بعد از آسیب‌شناسی و تعمق در فرمایشات مقام معظم رهبری، چهار خواسته قرآنی ایشان را در قالب طرح جامع آموزش قرآن شامل تدبر، روخوانی ساده، تجوید، صوت و لحن، حفظ و مفاهیم و تدبر سیره تدوین کرده و از سال 80 تاکنون طبق این طرح برنامه‌ها را پیگیری می‌کنیم.

وی با تاکید بر این‌که مؤسسه مهد قرآن یک نهاد مردمی بوده و با کم‌ترین امکانات در رابطه با تربیت حافظان و قاریان قدم برداشته است، گفت: از سال 72 تاکنون توانسته‌ایم 430 حافظ کل و بیش از 15 هزار حافظ جزء تربیت کنیم.

وظیفه شعاع با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در مورد تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی، افزود: در این رابطه سهمیه استان بیش از 400 هزار حافظ کل بوده و با این تعداد فاصله بسیاری داریم اما راه‌حل تحقق آن بسیج شدن همه نهادها برای تربیت حافظان و قاریان قرآنی است.

تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن؛ نیازمند خیزش و نهضت عمومی

وی با بیان این‌که تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی، خیزش و نهضت عمومی می‌طلبد، افزود: برای تحقق این امر به قوانین ساختاری و قوانین تشویقی در کشور نیاز داریم.

تقسیم وظایف قرآنی در استان انجام شود

وی با بیان این‌که از نظر ساختاری «شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی» برای استان‌ها تعریف نشده و در این رابطه شورای فرهنگ عمومی تعریف شده است، گفت: مصوبات دو جلسه‌ شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی نیز هیچ ضمانتی نداشته و بیشتر شبیه شورای انس بود؛ پیشنهاد می‌کنم اگر وزارت خانه قرآن نداریم، حداقل تقسیم کار قرآنی شود.

مکانی دائمی و در دسترس برای نمایشگاه قرآن فراهم شود

مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی، در بخش دیگری از سخنانش در مورد برپایی نمایشگاه قرآن تبریز گفت: همین که نمایشگاه قرآن در تبریز برگزار شده، در سهم خود قدردانی می‌کنم، اما از قبل باید تقویم شده و اطلاع‌رسانی می‌شد تا مردم از برپایی چنین نمایشگاهی مطلع شوند.

وی نبود مکان مشخص و در دسترس را دیگر مشکل نمایشگاه قرآن تبریز برشمرد و افزود: این مشکل در برخی از شهرها رفع شده و محلی برای برگزاری نمایشگاه در نظرگرفته شده است، اما در شهر ما چنین مکانی وجود ندارد و باید محلی باید برای برگزاری نمایشگاه با تمامی زیرساخت‌هایش فراهم شود.

وظیفه شعاع گفت: در این رابطه شهرداری هم باید پای کار باشد و در کنار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان محلی برای نمایشگاه قرآنی و فرهنگی تعیین شود.

انتهای پیام

captcha