او همچنان می‌درخشد/ معلم قرآنی که پیگیر وضعیت اندیشه‌ای و ایمانی است
کد خبر: 3807748
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
به بهانه روز معلم؛

او همچنان می‌درخشد/ معلم قرآنی که پیگیر وضعیت اندیشه‌ای و ایمانی است

گروه چهره‌ها ــ محمد قدیری بیان، بازنشسته آموزش و پرورش، با وجود 30 سال خدمت خالصانه و برپایی کلاس‌های فوق برنامه ویژه دانش‌آموزان، هنوز جلسه قرآنش را در مسجد شهابی با اولویت آموزش مفاهیم قرآن به نسل نوجوان و جوان ادامه می‌دهد.

دوازدهم اردیبهشت‌ماه همزمان با شهادت شهید مرتضی مطهری و در راستای گرامیداشت مقام معلم به این روز نامگذاری شد. معلمی که نه تنها الفبای علم، بلکه الفبای زندگی را آموزش می‌دهد و موجب سبز شدن اندیشه و فکر دانش‌آموزان و نیک شدن اعمال می‌شود.
چنانکه اولین فرمان باری‌تعالی به حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی(ص)، فرمان فرهنگی بود، آنجا که به ایشان فرمان به خواندن داد: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ. خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ. اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ. الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ. عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ». در این آیات حضرت حق در کنار اینکه خود را از کریم‌ترین کریمان خطاب می‌کند، به عنوان نخستین معلم انسان معرفی می‌کند که به پیچیده‌ترین مخلوق آفرینش به تدریج آنچه را نمی‌دانست آموخت.
محمد قدیری ‌بیان، فرهنگی بازنشسته‌ای که پس از 30 سال خدمت هنوز دست از تعلیم برنداشته است و با برپایی کلاس‌های آموزشی قرآن در نزدیک‌ترین مسجد محله‌شان سعی در آموزش الفبای قرآن و نهادینه‌ کردن آموزه‌ها و مفاهیم کلام وحی در زندگی علاقه‌مندان به ویژه نسل نوجوان و جوان دارد.

دغدغه‌ تعلیم قرآن و معارف دین به نسل جوان/ آموزش بدون چشم‌داشت مادی
وی که 68 بهار از عمرش می‌گذرد، معتقد است که باید توانش را برای یادگیری نسل جوان صرف کند تا مفاهیم قرآن با گوشت و پوست آنها عجین شود، همان طور که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «آموختن در کودکی چون نقشی است که بر سنگ حک شده باشد».
این معلم بازنشسته مشوق اصلی‌اش را برای ورود به قرائت قرآن مادر خطاب می‌کند و در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: خاطرم هست در سن کم همراه مادرم در جلسات خانگی قرآن حاضر می‌شدم و هنگامی که به 12 سالگی رسیدم، در این جلسات قرآن و هیئات حضور می‌یافتم. هرچند هنوز قرآن‌خوانی صبحگاه پدرم در گوشم زنگ می‌زند و ترنم عاشقانه قرآنی ایشان هموارم برایم تداعی می‌شود.
وی متولد روستای کلنجین استان قزوین است. محمد فرزند نخست خانواده است و دو خواهر و پنج برادر دارد که یکی از برادرانش به درجه رفیع شهادت نائل شده است و هنگامی که یکسال داشت خانواده‌اش به تهران مهاجرت کردند. در حال حاضر در محدوده 17 شهریور زندگی می‌کند و سالیان سال است که جلسه قرآن را هر چهارشنبه پس از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد شهابی واقع در خیابان 17 شهریور، بعد از پل آهنگ، خیابان شهید کیامنش، خیابان شهید شکوری برپا می‌کند و افراد بسیاری برای حضور در جلسه قرآن وی به مسجد می‌آیند.

دغدغه‌ تعلیم قرآن و معارف دین به نسل جوان/ آموزش بدون چشم‌داشت مادی
به گفته قدیری بیان طی 30 سال خدمت در آموزش و پرورش به عنوان مدیر مدارس سعیدی، حسینی اسلامی و شهید کلاهدوز کلاس فوق‌ برنامه دانش‌آموزان همواره برگزار می‌شد و همیشه دغدغه یاددهی قرآن را به ویژه به نوجوانان و جوانان داشته است و می‌گوید: این کلاس‌ها در ایام فراغت دانش‌آموزان همراه با آموزش معارف و سبک زندگی قرآنی بوده است که موجب استقبال فراوان آنان می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: نزدیک 30 سال در مدرسه علاوه بر کلاس‌های مصوب آموزش و پرورش برای درس دینی و قرآن، با دانش‌آموزان کار کردم و لحظه‌ای نبود که از آنها غافل شوم و نتیجه آن هم تربیت قاریان و مدرسان قرآن است. خاطرم هستم در یکی از جلساتم هنگامی که برای نخستین بار وارد شدم و اسم بچه‌ها را پرسیدم، اسم یکی از بچه‌ها «حسین اخوان اقدم» بود که در حال حاضر از مدرسان و جلسه‌داران قرآنی است.
قدیری بیان هنوز اسم استادانش را به خوبی به یاد دارد و اظهار می‌کند: خدا رحمت کند فردی به نام آقا مصطفی بود که زیر و زبر قرآن و برای اولین بار نحوه خواندن قرآن را به من یاد داد و آقایان مرآتی و سیدرضوی نیز در آن دوره جزو استادان قرآنی بودند و شاگردشان بودم و اگر اکنون در قید حیات باشند، کهنسال هستند.

دغدغه‌ تعلیم قرآن و معارف دین به نسل جوان/ آموزش بدون چشم‌داشت مادی
وی از حجت‌الاسلام سجادی، امام جماعت مسجد شهابی، به عنوان استاد معارف و قرآن زندگی‌اش نام می‌برد، به گونه‌ای که حدود 50 سال در منابر وی حضور فعال داشته است و درباره وی می‌گوید: ایشان کتابی در مورد تاریخ زندگی حضرت محمد(ص) و سیره زندگی اهل‌بیت(ع) به من معرفی کردند که در آن به تاریخ زندگی پیامبر اسلام(ص)، شأن نزول ایات و بیان قصه‌های قرآنی ائمه(ع) پرداخته شده بود که کارم قرار گرفت و همواره در کلاس‌هایم به بیان نکات این کتاب توجه داشته‌ام.
قدیری بیان اضافه می‌کند: هنگامی که این کتاب را خواندم متوجه شدم که برای بقای اسلام، پیامبر(ص) و معصومین(ع) و علمای بزرگ اسلام چه زحماتی کشیدند و این الگویی برای من شد تا مسئولیتی برعهده خودم احساس و دِینم را هرچند اندک در این زمینه ادا کنم. البته این موضوع دِین همه ماست، اما بیشتر همتم را بر آموزش قرآن به نوجوانان و جوانان صرف کردم.

دغدغه‌ تعلیم قرآن و معارف دین به نسل جوان/ آموزش بدون چشم‌داشت مادی
این مدرس قرآنی به دیگر علاقه‌مندان این عرصه توصیه می‌کند: قرآن‌خوانی خوش (یادگیری صرف قرائت و حفظ) بدون تدبر و تفکر در معارف قرآن جز خسارت چیزی نیست، زیرا آن هنگام حقایق قرآنی نمی‌تواند در جان و نهان انسان بنشیند و تاکنون با وجود بیش از نیم‌ قرن تدریس، هنوز کلاسم ادامه دارد. همچنین گاه نیز در جلسات برخی از شاگردانمان در هیئت یا حسن، هیئت قمربنی‌هاشم و مکتب‌المهدی(عج) نیز حضور پیدا می‌کنم.
این بازنشسته فرهنگی که در دوره نوجوانی بیشتر تلاوت استاد مرحوم عبدالباسط را گوش می‌داد، بیان می‌کند: آن زمان به سختی تلاوت‌های این قاریان مصری را پیدا می‌کردیم و من شیفته صدای مرحوم عبدالباسط شدم؛ به گونه‌ای که تلاوت وی در من اثرگذار بود.
این مدرس قرآنی که سعی کرده است در برنامه روزانه خود عمل به سفارش امام صادق(ع) مبنی بر تلاوت 50 آیه قرآن را مد نظر قرار دهد، می‌گوید: در کنار آن نیز به دنبال فراگیری تفسیر موضوعی آیات و بررسی تفسیر آیات و تأمل در آنها هستم.
او با ابراز گلایه از اینکه چرا برخی در راه آموزش قرآن به دیگران هزینه دریافت می‌کنند، اظهار می‌کند: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در جلسه قرآن حدود 25 جوان هم‌سن و سالم حاضر می‌شدند و از آقایی برای تدریس و سخنرانی دعوت کرده بودیم. وی یک هفته‌ تدریس کرد و هفته بعد هنگامی که به در منزلش رفتم، به دلیل کمی هزینه در جلسه حضور پیدا نکرد. به اندازه‌ای ناراحت شدم که طی مسیر برگشت به جلسه گریه می‌کردم، اما این موجب شد که پرچم جلسه را من به دست بگیرم و به تدریس بپردازم. آن هنگام جلسات به صورت سیار در نیروی هوایی، پیروزی، میدان شوش و ... برگزار می‌شد.

قدیری بیان  به نهادها و دستگاه‌های قرآنی و مربیان و خانواده‌ها این‌چنین توصیه می‌کند: همه در قبال فرزندان مسئول هستند. باید طعم شیرین قصص قرآنی را در کودکی به آنان بچشانیم. معتقدم اگر شمع آنها روشن شود و ذائقه‌شان با این طعم شیرین شود، قطعاً در این راه مستدام خواهند بود و برای فراگیری قرآن و آموزه‌های آن تلاش می‌کنند.
حسین اخوان‌اقدم، از شاگردان این مدرس پیشکسوت قرآنی، از پنجم ابتدایی در جلسات ایشان در مسجد شهابی، به دلیل هم‌محله بودن، حاضر می‌شد. وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، می‌گوید: بنا بر گفته ایشان «خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ» بهترین شما فردی است که قرآن را فرابگیرد و به دیگران بیاموزد و این گفتار پیامبراکرم(ص) به نظرم در تار و پود استاد «محمد قدیری ‌بیان» نفوذ کرده است.
این مدرس قرآن با افتخار از شاگری 45 ساله نزد ایشان و آشنایی با وی از سال 51-52 سخن می‌گوید و اظهار می‌کند: ایشان الفبای قرآن و الفبای معارف دین، احکام، عقاید و تاریخ اسلام را کم‌کم به ما آموخت و در جلسات قرآن و هیئت‌هایی که گاه این استاد قرآنی به عنوان سخنران در آن حضور داشت شرکت می‌کردم و از محضر وی بهره‌مند می‌شدم و شاکله دینی من در همانجا شکل گرفت. البته با توجه به اینکه بسترهای مناسب را خانواده برایم فراهم کرده بود، موجب شد در این مسیر قرار بگیرم.
بنا بر گفته اخوان‌اقدم «قدیری ‌ یکی از دلسوزترین و مخلص‌ترین معلمان قرآن است که در طول عمرم تجربه کردم. وی بدون چشمداشت به مسائل مادی و بی‌دریغ، برای آموزش نونهالان و نوجوانان و جوانان در این سال‌های متمادی تلاش کرده است».
این داور مسابقات اضافه می‌کند: زندگی این بازنشسته فرهنگی کاملاً ساده است؛ به گونه‌ای که زندگی‌اش با حقوق بازنشستگی‌اش می‌گذرد، اما هیچ گاه تعلیم و تربیت قرآن را به مسائل مادی و دنیوی آلوده نکرد، به طوری که الگویی برای ما شاگردان هستند که در حال حاضر جلسات آموزش قرآن را برگزار می‌کنیم.
اخوان‌اقدم با تأکید بر اینکه ملکه اخلاص به عنوان مهمترین ملکه‌ای که در هر انسان مؤمن می‌تواند باشد در وجود ایشان نیز هست، بیان می‌کند: وی بی‌دریغ در خدمت مسجد، محافل دینی و هیئات مذهبی بوده و هست؛ به طوری که با وجود سن زیاد هنوز هم جلسه هفتگی آموزش قرآن را در مسجد شهابی محله 17 شهریور برگزار می‌کنند و همچنان آموزش قرآن و معارف را به نوجوانان و نونهالان مد نظر دارند.

دغدغه‌ تعلیم قرآن و معارف دین به نسل جوان/ آموزش بدون چشم‌داشت مادی
وی با اشاره به اینکه «محمد قدیری » بسیار در کار جدیت دارد، اضافه می‌کند: این یکی از خصوصیت عجیب ایشان است، به طوری که هیچ گاه از ادامه فعالیت مأیوس و ناامید نمی‌شود. از سوی دیگر وی یکسونگر نیست؛ به این معنا که فقط بخواهد در قرائت قرآن و آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کار کند، بلکه با دیدگاه فرانگری به آموزش معارف اقدام می‌کند. علاوه بر آموزش قرآن به نسل نوجوان و جوان، در زمینه آموزش علوم‌ مختلف چون تاریخ اسلامی، بیان نکات عبرت‌آموز، احکام و آداب و شرایط مسلمانی و ایمانی، علاقه‌مند کردن کودکان به خواندن کتاب‌های دینی، مذهبی و اعتقادی و ایجاد شور مدهبی در ایام محرم وعزا و ولادت‌ها نقش دارند.
اخوان‌اقدم می‌افزاید: اینها مجموعه‌ای از خصوصیاتی است که از این استاد قرآنی مردی شریف و پیشکسوت در زمینه قرآن و معارف ساخته است، مثلاً ایشان حتی روضه‌خوانی هم می‌کنند و مناجات‌خوانی و نوحه‌خوانی را نیز انجام می‌دهند، اما نه به شکل حرفه‌ای. در واقع، سعی می‌کنند با ارائه این گونه آموزش‌ها، زمینه جذب جوانان و نوجوانان را به قرآن و معارف دینی فراهم کنند. به گفته شهید مطهری «وقتی شور و شعور به هم پیوسته شود، آن هنگام است که می‌توان انسان نسبتاً معتدل و خوبی را به جامعه اسلامی عرضه کرد». استاد قدیری از راه‌های مختلف و با استفاده از خلاقیت سعی می‌کند تا کودکان بتوانند اهداف دینی و مذهبی خوبی را پیگیری کنند.

دغدغه‌ تعلیم قرآن و معارف دین به نسل جوان/ آموزش بدون چشم‌داشت مادی
این داور مسابقات قرآن اظهار می‌کند: شاید در جای جای شهر تهران و شهرستان‌ها و استان‌ها باشند افرادی مثل آقای قدیری که به تربیت دینی کودکان و نوجوانان اهتمام می‌ورزند و آموزش قرآن و معارف دینی و الهی به خردسالان، نوجوانان و جوانان جزو اولویت‌های زندگی‌شان باشد. امید است این فتح بابی شود که سایر دوستان و متدینین چنین معلمان بزرگواری را معرفی کنند تا وجود چنین الگوهایی موجب شود که افراد دیگری هم این‌چنین پیگیر وضعیت فکری، اندیشه‌ای و ایمانی نوجوانان و نونهالان باشند.

گزارش تصویری از این معلم قرآن را اینجا ببینید.
انتهای پیام

captcha