پنجشنبه آخر سال؛ پیوند ناگسستنی شادی و غم
کد خبر: 3797858
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵

پنجشنبه آخر سال؛ پیوند ناگسستنی شادی و غم

گروه اجتماعی - پنجشنبه آخر سال در ماکو با سایر پنجشنبه‌ها در طول سال تفاوت‌هایی دارد، این روز پیوند ناگسستنی شادی و غم را به نمایش می‌گذارد، آیین قدیمی که به «یوم‌الغریب» مشهور است، از آبا و اجداد به یادگار مانده است.

پنجشنبه آخر سال؛ پیوند ناگسستنی شادی و غم

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، مردم با فرهنگ شهرستان ماکو، همانند سایر مردمان کشور پهناور ایران، یک روز را به ملاقات با یاران نهفته در خاک که زمانی دور یا نزدیک در کنار ما بودند، اما اکنون جز خاطره‌هایشان چیز دیگری به جا نمانده، اختصاص داده‌اند.
دلیر مردان و شیر زنان این دیار کهن بنا به فرهنگ، آداب و رسوم خود عقیده دارند که دوستان و آشنایانی که جای آنان بیشتر از هر زمان دیگری در دل‌ها خالیست، به پاس آن روزهایی که گریه و خنده‌هایشان کمر زمانه را خم می‌کرد، در پنجشنبه آخر سال یادی از اموات می‌کنند.
آرامستان‌های شهرستان ماکو به رسم برپایی سنت دیرینه پنجشنبه آخر سال پر می‌شود از حضور زندگان، آرامستان‌ها پر است از حمد و سوره‌هایی که زیرلب زمزمه می‌شود، پر است از حسرت‌هایی که برای نبودن عزیزان کشیده می‌شود.
در این روز مردم ماکو با تهیه حلوا آرد تفت داده، گلاب، خرما، شیرینی و غیره بر سر مزار عزیزانشان می‌روند و با قرائت قرآن و ذکر فاتحه یادی از آن‌ها می‌کنند، بسیاری بر این عقیده هستند که همانگونه که در اعیاد و روزهای شاد به یکدیگر هدیه می‌دهیم، بهترین راه برای فرستادن کادو برای مردگانمان صدقه دادن به نیازمندان است. علاوه بر آنکه ثواب این صدقات چه نقدی و چه غیرنقدی به روح عزیز ازدست‌رفته‌مان خواهد رسید، لبخند شادی و امید زندگی در فردی دیگر را با خود به همراه خواهد داشت، آن هم در روزهای نزدیک سال جدید که هر کسی دوست دارد، بهترین لباس‌ها را پوشیده و بساط شام شب عید را برای خانواده‌اش فراهم کند.
پنجشنبه آخر سال و زیارت اهل قبور در شهرهای استان و کشور عزیزمان متفاوت است، ولی همه بر این باور هستند که رفتن بر سر مزار به روح می‌افزاید و زمینه‌های تقویت بُعد معنوی ما نسبت به اعتقادات آخرت و خداوند را فراهم می‌سازد.
زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال امری بسیار پسندیده است، چه نیکو است هدیه‌ای هرچند کوچک از صدقات، خیرات، ادعیه، نماز و غیره برایشان ارسال کنیم تا آنان نیز چون ما، در این عید شادی را تجربه کنند، به جای ولخرجی هایی همچون خرید دسته‌های گل، شمع و غیره، پول آن به خیریه‌ها اهدا شود، نیکوتر است، بیایید به یاد تمام اموات باشیم تا آیندگان نیز به یاد ما باشند.
حتماً بارها و بارها با خود اندیشیده‌اید که آیا رفتن بر مزار مردگان و یا مراسم ختم گرفتن و خیرات دادن و قرآن خواندن برایشان به حال آنان نیز سودی دارد یا تنها سبب دلگرمی ما و سایر خویشان خواهد شد، آیا آنان نیز از دیدن ما مسرور می‌شوند؟ آیا حضور ما را درک می‌کنند؟ پاسخ این پرسش را می‌توان در روایتی از امام صادق (ع) به دست آورد که فرموده‌اند: قسم به خداى متعال، مردگان رفتن شما را می‌دانند و با حضور شما مسرور مى‌شوند و با شما اُنس مى‌گیرند و بهره‌مند مى‌شوند. (وسائل‌الشیعه، ج ۲، ص ۸۷۸)
یاد همه آن‌هایی که دیروز بودند و امروز نه، همه آنهایی که سال گذشته رخت و لباس عید خریدند و امسال نه، هم آن‌هایی که لحظه تحویل سال صورتشان را بوسیدیم و عید زمان را تبریک گفتیم و امسال تنها با خواندن فاتحه‌ای یادشان می‌کنیم.
این پنجشنبه آخر سال هم به دیدارشان می‌رویم، دیدار آن‌هایی که چشم‌انتظاری‌شان را نمی‌بینیم و صدایشان را نمی‌شنویم.

مهدی تندرست

انتهای پیام 

captcha