از دفاع ولایتمدارانه تا افشای بنیان‌های ظلم در قاموس یک زن
کد خبر: 3780374
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶

از دفاع ولایتمدارانه تا افشای بنیان‌های ظلم در قاموس یک زن

گروه معارف ـ زمانی‌که سخن از صبر و ایستادگی می‌شود، نام حضرت زینب(س) بر تارک نمونه‌های صبر و مقاومت می‌درخشد، آن حضرت بود که با صبری بی‌بدیل از ولایت دفاع کرده و در راستای تزلزل بنیان‌های ظلم، جهادی جانانه کرد.

از دفاع ولایتمدارانه تا افشای بنیان‌های ظلم؛ در قاموس یک زن

حضرت زینب کبری(س) سومین فرزند فاطمه و علی‌بن ابی‌طالب(ع) است. آن حضرت در واقعه کربلا حاضر بود و پس از آن نیز هنگام اسارت، در دفاع از حقانیت برادر خود، همانند علی‌بن حسین؛ امام چهارم شیعیان نقشی ویژه داشت.
حضرت زینب(س) با عبدالله‌بن جعفر ازدواج کرده، از وی سه پسر و دو دختر به دنیا آورد و در نبرد کربلا در سال ۶۸۰ میلادی برابر با ۶۱ هجری قمری همراه برادرش حسین(ع) بود.
پس از کشته شدن امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) نقش مهمی در محافظت از جان برادرزاده‌اش علی‌بن حسین(ع) ایفا کرده و به سبب فداکاری و قهرمانی‌هایش، به لقب قهرمان کربلا مشهور شد و به راستی که ‌میان آن همه قهرمان نام حضرت زینب(س)، به نیکویی می‌درخشد.
معرفت حضرت زینب(س)، باعث شد تا آن همه مصیبت‌ را جز زیبایی نبینند، آن حضرت با درک بالای خود به ظاهر اتفاقات و مصیبت‌ها نگاه نکرده و عمق آن را درک می‌کنند.

پیام‌رسان کربلا
حجت‌الاسلام محمدهادی شهاب، ‌کارشناس مذهبی در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: حضرت زينب(س) در روز پنجم جمادی‌الاولی سال پنجم يا ششم هجری قمری در شهر مدينه متولد شد كه نام مبارك ايشان زينب و كنيه ايشان ام‌الحسن و ام‌كلثوم است.

وی افزود: حضرت زينب(س) به‌عنوان پيام‌رسان واقعه كربلا نقش مؤثر و تكميلی داشتند كه افشاگری‌های به‌جا، صريح، قاطع و روشن‌گری‌های به‌موقع در حفظ رسالت انقلاب حسينی قابل ملاحظه است.

مدير گروه معارف دانشگاه بيرجند ادامه داد: يكی از باشكوه‌ترين جلوه‌های صبر و ايثار در تاريخ بشر را می‌توان در زندگی حضرت زينب(س) مشاهده كرد كه ايشان در زندگی خود همه نوع مصيبت‌ها را درك كرده‌اند.

شهاب با اشاره به اینکه اصل حفظ نظام اسلام و ارزش‌های اسلامی با حادثه عاشورا ارتباط دارد كه حضرت زينب(س) در اين زمينه نقش مؤثری داشتند، بیان كرد: بین حضرت زينب(س) و امام حسين(ع) ارتباط عاطفی زيادی وجود داشت كه حضرت زينب(س) بعد از مشاهده صحنه تلخ شهادت امام حسين(ع) و اسارت چون كوهی استوار ‌مقابل حوادث و مصيبت‌ها می‌ايستد و به ايفای نقش تاريخی رسالت خود می‌پردازد.

درسی که حضرت زنب(س) باید آموخت
‌کارشناس مذهبی اظهار كرد: صبر و استقامت در رسيدن به هدف و نهراسيدن از دشواری‌های راه و نااميد نشدن درسی است كه جوانان بايد از زندگی ايشان بگيرند.

شهاب ادامه داد: به خاطر اینکه بخش عمده‌ای از زندگی حضرت زینب(س) به مراقبت و محافظت از بازماندگان حادثه کربلا اختصاص دارد، این روز با نام روز پرستار نامگذاری شده است.

ویژگی‌هایی برخاسته از سلوک معرفتی
وی با اشاره به اینکه وجه پرستاری و مراقبت در زندگی حضرت زینب(س) پررنگ است، افزود: این امر یکی از وجوهی است که براساس سلوک معرفتی به دست می‌آید و ویژگی خاصی دارد.

مدير گروه معارف دانشگاه بيرجند با بیان اینکه افشاگری حضرت زینب(س) پس از حادثه کربلا نیز یکی از وجوه شخصیتی ایشان است، اظهار کرد: این وجه بعد مهمی از زندگی ایشان است و نشان‌دهنده حق‌گویی، حق مداری و حق‌محوری حضرت زینب(س) است.

شهاب یادآور شد: حق‌مداری تبعات دشواری دارد اما باید تبعات این حق‌پذیری را پذیرفت که نیاز به شجاعت و معرفت دقیقی دارد و حضرت زینب(س) از این ویژگی برخوردار بود.

پاسداری از فرهنگ عاشورايی
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا خوشخو، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا ‌بارزترين بعد زندگی حضرت زینب(س) ‌را پاسداری از فرهنگ عاشورايی و تبعيت از مسير ولايت دانست.

وی گفت: در حقيقت رمز بقای حماسه كربلا در بيداری مردم بوده و اين بيداری مرهون مجاهدت حضرت زينب(س) است، با نگاهی به زندگانی حضرت زينب كبری(س) مشخص می‌شود كه آن بانوی مكرم اسلام تجلی شخصيت مولای متقيان در برخورد با يزيديان بوده است.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان‌جنوبی با بيان اينكه حضرت زينب(س) در دوران اسارت نيز در نهايت آزادگی و با شجاعت كامل مقابل يزيد ايستاد و خطبه خواند و در نهايت يزيديان را رسوای عالم كرد، تصريح كرد: عزت و صلابت و همچنين خطبه‌های كوبنده آن بانوی مكرم اسلام پيام نهضت تاريخی امام حسين(ع) و اهل بيت(ع) را به جهانيان رساند.

خوشخو با بيان اينكه تبيين خطبه حضرت زينب(س) در جامعه موجب عبرت و هدايت انسان‌ها می‌شود، اظهار كرد: نهضت عاشورا مانند ساير پديده‌های سياسی و غيرسياسی محدود به زمان و مكان خاصی نبوده و با وجود تلاش زياد دشمنان برای محو آن، همچنان زنده است.

وی افزود: حضرت زينب(س) با ايراد خطبه‌های كوبنده، بنی‌اميه را رسوای روزگار كرد و با اين روش روشنگری اسباب بيداری هرچه بيشتر مردم را فراهم كرد و امروز شاهديم كه هيچ نام و نشانی از يزيديان در جوامع اسلامی نيست، اما هر زمان و هر زمان ياد عاشورا و كربلا در اذهان تداعی می‌كند.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان‌جنوبی رسالت حضرت زينب(س) را دفاع از حريم ولايت، پيام‌رسانی عاشورا و افشای بنيان ظلم توصيف كرد و با اشاره به پیامدهای جهاد ایشان، گفت: حضرت زينب(س) با بيان خود پايگاه بنی‌اميه را متزلزل و حكومت باطل را افشا كرد.

خوشخو با بيان اينكه در هر انقلابی نقش و تأثيرگذاری زنان در آن مشهود و در انقلاب اسلامی ايران نيز اين مسئله قابل مشاهده است، اظهار كرد: هرچه جايگاه زن بالاتر باشد گستره تأثيرگذاری آن در جامعه نيز افزايش پيدا می‌كند.

وی با بيان اينكه برای تشكيل يك حكومت بايد مراحل زمینه‌سازی، پيروزی، استقرار و استكمال را طی كرد، افزود: يكی از مهم‌ترين مراحل انقلاب، زمینه‌‌‌‌‌‌‌سازی و بسترسازی است.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان‌جنوبی اظهار كرد: در زمانی‌كه پيامبر اكرم(ص) در حال زمينه‌سازی اسلام بود حضرت خديجه(س) در زمینه‌سازی و تحقق اين امر نقش تعيين‌كننده‌ای را ايفا می‌كرد.

خوشخو‌ حضرت زهرا(س) را الگوی پيروی از ولايت توصيف و بيان كرد: حضرت زينب(س) ادامه‌دهنده راه مادر خود بود و در دفاع از ولايت به اسوه‌ای برای زنان عالم تبديل شد.

وی يكی از ويژگی‌های شخصيتی حضرت زينب(س) را علاقه شديد ايشان به امام حسين(ع) برشمرد و تصریح كرد: اين علاقه به‌حدی بود كه وقتی حضرت زهرا(س) دليل آن‌ را از پيامبر(ص) پرسيد، ايشان فرمودند: «زينب(س) با حسين(ع) به كربلا می‌رود و در رنج و دشواری او شريك می‌شود».

مقام علمی و معرفت‌شناسی حضرت زینب(س)
مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان‌جنوبی مقام علمی حضرت زينب(س) را از ديگر ويژگی‌های مثبت ايشان خواند و گفت: زنان كوفه از امام علی(ع) خواستند كه حضرت زينب(س) برای آنها كرسی درس معارف اسلامی و تفسير قرآن برپا كند و محتوای خطبه‌ها و سخنرانی‌های ايشان نيز نشان‌دهنده علم بالای آن حضرت است.

خوشخو تصريح كرد: معرفت و امام‌شناسی حضرت زينب(س) از ديگر ويژگی‌های ايشان است در مواردی كه بسياری از خواص و نخبگان در معرفت و امام‌شناسی از گذشته تا حال درجا زدند، ايشان در اوج امام‌شناسی در كنار ولی خدا ايستاد و از ارزش‌های اسلامی دفاع كرد.

مسیری که پس از کربلا گم نشد
وی ادامه داد: حضرت زينب(س) بعد از كربلا نيز مسير را گم نكرد و با بصيرت خود توطئه دشمنان را خنثی و فتنه‌ها را خاموش كرد، اين عمل حضرت بايد الگوی زنان و مردان جامعه باشد تا در مواقع حساس به بهترين شكل نقش‌آفرينی كنند.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان‌جنوبی يادآور شد: حضرت زينب(س) در مديريت بحران يكی از زنان نمونه تاريخ است و در ظهر عاشورا و پس از آن در دوران اسارت و غربت به بهترين شكل كاروان اسرا را رهبری كرد.

خوشخو با اشاره به اينكه وظيفه اصلی زنان، الگو‌پذيری از زنان نمونه كربلا و توجه به وصايای شهدا است، یادآور شد: توصيه همه شهدا به بانوان جامعه اسلامی حفظ حجاب و پاكدامنی است، حضرت زينب(س) نيز در اوج مبارزات و روشنگری‌های خويش از عفت و حجاب غافل نبود، از اين‌رو بهترين الگو برای زنان مسلمان و شيعه است.

اما چه می‌شود که انسان‌ها با کوچک ترین مصیبت یا حادثه، خود را بدبخت ترین انسان روی کره خاکی تصور کرده و زندگی را برای خود جهنم می‌کنند، کمی به رفتار و ویژگی‌های حضرت زینب(س) فکر کنیم که با وجود مصائب بسیار باز هم آرام و مطمئن کاروان اسرا را که همگی از یاران و خویشان اویند، هدایت می‌کند و باز هم در راه خداوند قدم برمی‌دارد، از صبر حضرت زینب(س) بیاموزیم و مطمئن باشیم زندگی با تمام مصیبت‌هایش در برابر صبری که انسان به خداوند می‌دهد ارزشی ندارد.


گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

captcha