ازدواج؛ شاید وقتی دیگر
کد خبر: 3777894
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳

ازدواج؛ شاید وقتی دیگر

گروه اجتماعی- «ازدواج» کلمه زیبایی برای یکی شدن است. شیرینی ازدواج و لحظه‌های با هم بودن بر کسی پوشیده نیست و همه دختران و پسران در نهایت می‌خواهند ازدواج را تجربه کنند، اما امروز در دنیای تشریفات و تجملات بی‌مورد این سنت الهی اسیر چشم و هم چشمی‌ها شده و رنگ خود را باخته و گویا به امید محال برای جوانان تبدیل شده است.

ازدواج؛ شاید وقتی دیگر

خانواده‌ها نقش مهم و تعیین کننده‌ای در امر ازدواج جوانان دارند، آنها می‌توانند با راهنمایی‌ها و کمک‌هایشان گره‌گشای بسیاری از مشکلات پیش‌روی جوانان باشند.
اما بعضی از والدین در مسیر انتخاب و ازدواج فرزندانشان به قدری سخت‌گیر و باریک‌بین می‌شوند که تبدیل به بزرگترین مانع ازدواج فرزندانشان می‌شوند، حتی در برخی از موارد والدین آرزوهای بر باد رفته خود را در هنگام ازدواج به فرزندانشان تحمیل می‌کنند و با بهانه‌تراشی و گذاشتن شرط و شروط‌های سختگیرانه همانند، تعیین مهریه‌های بالا، ایراد گرفتن به تحصیلات، چهره، محل زندگی، گرفتن عروسی‌های آنچنانی ازدواج را از مسیر طبیعی خارج می‌کنند.
و این در حالیست که مشکلات اقتصادی، مسکن، تهیه وسایل زندگی، مهریه سنگین، بیکاری، رفاه زدگی برخی از جوانان و فقر خانوادگی نیز از مهمترین دلایل اقتصادی مؤثر در تأخیر ازدواج جوانان است.
به همین منظور خبرنگار ایکنا به واکاوی دلایل ازدواج دیرهنگام جوانان در خراسان شمالی پرداخته است.

خواستگاری نمی‌روم
امین، 35 سال دارد و درباره علل تأخیردر ازدواجش به ایکنا گفت: دلم می‌خواهد ازدواج کنم، اما مگر می‌شود همین طوری بروی و در خانه کسی را بزنی و بگویی برای خواستگاری دخترتان آمده‌ام.
وی ادامه داد: همان اول که خواستگاری دختری بروی از تو سؤال می‌کنند که چه کاره هستی، ماشین داری؟ خانه داری؟ پس‌انداز داری؟ و من واقعاً در مقابل این سؤالات نمی‌دانم چه بگویم بنابراین خواستگاری نمی‌روم.
امین با اشاره به اینکه با این گرانی و بیکاری به سختی زندگی خودم را می‌چرخانم تا دستم را جلوی پدرم دراز نکنم بنابراین چرا یک نفر دیگری را بیاورم و او را هم سربار خودم کنم، گفت: اگر خانواده دختر هم حداقل‌ها را در توان من در نظر بگیرند اما من با یک شغل پاره‌وقت چگونه از پس پرداخت اجاره‌خانه، پول پیش، خرید وسایل حداقلی و عروسی ساده بر بیاییم؟
وی با بیان اینکه وقتی زن و شوهری را می‌بینم که دست در دست هم در خیابان راه می‌روند و یا مشغول خرید بوده یا ویترین مغازه‌ای را تماشا می‌کنند نا‌خوداگاه دوست دارم من هم ازدواج کنم اما بعد که دوباره مشکلات زندگی چهره خود را نشان می‌دهد منصرف میشوم چون هر دختری با هزاران امید و آرزو ازدواج می‌کند و من نمی‌توانم نیازهای او را بی‌پاسخ بگذارم.
امین با اشاره به اینکه امروز توقعات خانواده‌ها و دختران نیز بالارفته، گفت: مگر پدر و مادران ما در قدیم چه داشتند فقط همدیگر را می‌پسندیدند و بعد در کنارهم با تلاش و کوشش صاحب زندگی و فرزند می‌شدند اما امروز اگر ما بخواهیم ازدواج کنیم باید مهریه بالا درنظر بگیریم، خرید آن چنانی انجام دهیم، یا مهمانی مجلل بگیریم و از آن گذشته وسایل زندگی مارک بخریم که به نظر من مشکلاتی که برای تهیه مقدمات زندگی متحمل می‌شویم شیرینی ازدواج و با هم بودن و انتخاب یک همسفر زندگی را از بین می‌برد.
وی با بیان اینکه همیشه پسران در ازدواج نسبت به دختران بار بیشتری را به دوش می‌کشند زیرا آنان باید نیازهای خانواده را تأمین کنند، گفت: امیدوارم روزی برسد که خانواده‌ها دست از چشم و هم چشمی بردارند و خودشان واساط ازدواج دختران و پسرانشان باشند تا حداقل از آسیب‌های جامعه هم کم شود.
امین گفت: من الان 35 سال دارم کی باید ازدواج کنم، کی بچه‌دار شوم، فاصله سنی من با فرزندم چقدر می‌شود؟ از آن گذشته خانواده‌ام هم کم جمعیت خواهد شد زیرا دیگر نمی‌توانی همانند دوران قدیم سه تا چهار بچه بیاوری نهایت یکی یا دو تا، بنابراین از آن طرف بچه‌های ما هم با مشکلات اجتماعی فراوانی مواجه خواهند شد.
وی ادامه داد: هر روز که می‌گذرد عرصه بر جوانان تنگ می‌شوند، آدم‌ها هم یک ظرفیتی دارند بعد که کاسه صبرت لبریز شد مجبوری تن به هر کاری بدهی در آن زمان مشکلات و آسیب‌های اجتماعی هم افزایش خواهد یافت بنابراین اگر از همان ابتدا برای ازدواج جوانان فکر و چاره‌ای درست بیاندیشند در نهایت کمتر می‌توانند برای آسیب‌های اجتماعی جامعه هزینه کنند، وفتی برای ازدواج درست چاره‌اندیشی نشد وضع می‌شود همین که می‌بینید افزایش ازدواج سفید، افزایش زنان مطلقه در سنین بسیار کم، اعتیاد و هزاران چیز دیگر.....

تا 30 سالگی به ازدواج فکر نمی‌کردم
نسیم دختری 39 ساله نیز درباره دلایل عدم ازدواج خود به ایکنا اظهار کرد: از کلاس اول دبیرستان خواستگار داشتم و خواستگارانم هم وجه اجتماعی مناسبی داشتند اما به دلیل عدم مطابقت فرهنگ خانوادگی، افکار و تفکرات، رفتارها و پوشش ازدواج نکردم البته به دلیل اینکه من در محیطی کار می‌کردم که بیشتر با افرادی که در زندگی شخصیشان شکست خورده‌اند سرو کار داشتم تا حدودی اعتمادم را به افراد از دست داده بودم و این مورد هم در ترس از ازدواج من بی‌تأثیر نبود.
وی با بیان اینکه پول افراد برایم خیلی اهمیت ندارد، گفت: پس از مرگ پدرم من کار کردم و خرج خانوداه‌ام را دادم بنابراین الان با یک حقوق کارمندی وقتی می‌توانم نیازهای شش نفر را جواب بدم بعد آن وقت نمی‌توانستم قسمتی از زندگی خودم را عهده‌دار شوم تا همه بار برروی دوش شریک زندگیم نیافتد.
نسیم با اشاره به اینکه الان دیگر نمی‌توانم با یک مرد مطلقه و یا دارای فرزند زندگی کنم، افزود: اگر پسرمجردی به خواستگاریم بیاید که به لحاظ خانوادگی با هم در یک سطح باشیم قطعاً ازدواج خواهم کرد.
وی با بیان اینکه من تا 30 سالگی دغدغه ازدواج را نداشتم و به نحوی اصلاً راجع به آن فکر نمی‌کردم، گفت: به نظر من باید مهارت‌های زندگی در بحث ازدواج در دوران دبیرستان به دانش‌آموزان دخترارائه شود تا آنان صرفاً درس خواندن را ملاک و هدف خود قرار ندهند.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در آستانه 40 سالگی هستم گفت: اگر ازدواج کنم با تمام مشکلات که بارداری در سن بالا برایم ایجاد می‌کند قطعاً فرزندی به دنیا خواهم آورد زیرا مادر شدن را دوست دارم.

همسرم باید حداقل‌های یک زندگی را داشته باشد
الهام، دختری که 27 سال دارد نیز به ایکنا گفت: دوست دارم ازدواج کنم اما پسری که ایده‌آل‌های من برای یک زندگی مشترک داشته باشد.
وی با بیان اینکه تحصیلات برای من اهمیت بسزایی دارد، ادامه داد: خانواده، شکل ظاهری و پول نیز در درجه بعدی برایم حائز اهمیت است زیرا می‌خواهم وقتی در 30 سالگی ازدواج کنم دیگر حداقل‌های یک زندگی را داشته باشم.
الهام با بیان اینکه پدرو مادرم از اینکه من به هر بهانه‌ای خواستگارانم را رد می‌کنم مرا مؤاخذه می‌کنند، گفت: من در برابر سخت‌گیری‌های خانواده‌ام پافشاری می‌کنم تا نیمه گم‌شده خودم را پیدا کنم.

مرگ نامزدم سبب شد سالها تنها بمانم
نادیا، دختری که 35 سال بهار از زندگیش را پشت سر گذاشته به ایکنا گفت: در سن 21 سالگی قرار بود با یکی از اقوام ازدواج کنم همه چیز برای مراسم عقد‌کنان آماده بود و من حتی آرایشگاه رفته و حاضر شده بودم اما نامزدم که برای انجام کاری بیرون از شهر رفته بود در راه بازگشت به خانه تصادف کرد و جان خودش را از دست داد و به یکباره عروسی به عزا تبدیل شد و یک حادثه سبب شد سال‌ها تنها بمانم.
وی با بیان اینکه هضم این حادثه به قدری برایم سخت بود که نارحتی آن من را رها نمی‌کرد، اما دوباره توان خودم را جمع کردم و درسم را ادامه دادم و در اداره‌ای مشغول به کار شدم الان بیشتر از 10 سال از آن اتفاق می‌گذرد و من تعدادی خواستگارهم داشتم اما هنوز ازدواج نکردم.
وی افزود: طی چهار سال گذشته دچار بیماری نادری شدم، اما تحت درمان هستم و همیشه دارو مصرف میکنم، این موضوع در ازدواج من تأثیری نداشته و من به راحتی به انجام کارهای خودم می‌پردازم.
نادیا گفت: الان دوست دارم ازدواج کنم اما از اینکه هنوز ازدواج نکرده‌ام ناراحت نیستم به قول معروف اگر شد ازدواج کنم که چه بهتر اگر هم نشد که هیچ ...
وی ادامه داد: حالا به مرحله‌ای از زندگی رسیده‌ام که دوست دارم مستقل شوم و برای خودم در خانه‌ای جداگانه زندگی کنم و این مهم بخاطر خستگی از زندگی مجردی نیست بلکه می‌خواهم از جریان خانه پدری که در آن مادر و پدر و خواهر و برادرانم زندگی می‌کنند کمتر بدانم.
نادیا عنوان کرد: امروز به لحاظ مالی تأمین شده و پشتوانه‌ای برای اداره زندگی خودم به تنهایی دارم بنابراین خیلی در بند ازدواج نیستم و همه اوقاتم را با کار، ورزش و دید و بازدید در خانه اقوام می‌گذرانم.

افزایش ازدواج سفید
مهدی نوری، یک جامعه‌شناس در خراسان‌شمالی نیز به ایکنا اظهار کرد: متأسفانه یکی از پیامد‌های مخرب بالا رفتن سن ازدواج در جامعه افزایش ازدواج سفید بوده که باید خانواده‌ها با پرهیز از سخت‌گیری و قناعت پیشه کردن زمینه ازدواج دختران و پسران را در جامعه فراهم کنند.
وی ادامه داد: خانواده یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی بوده که نیازهای نسلی جامعه را فراهم می‌کند و افراد مورد نیاز در بخش‌های مختلف توسط خانواده و در این نهاد رشد و نمو پیدا می‌کنند.
وی با بیان اینکه انتقال فرهنگ و آداب و رسوم نیز از طریق خانواده انجام می‌شود، افزود: در این بخش هیچ نهادی نمی‌تواند نقش خانواده را به خوبی ایفا کند هرچند که نهادهای فرهنگی همانند صداو سیما در این حوزه کار می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه هنگامی که سن ازدواج افزایش می‌یابد جایگزینی نیروهای فعال نیز با مشکل مواجه شده و جامعه از پیری متحمل خسارت می‌شود، گفت: از طرف دیگر ارزش‌ها و فرهنگ و آداب و رسوم نیزبه موقع منتقل نشده و جامعه دچار خلأ فرهنگی خواهدشد.
وی با تأکید بر اینکه نیازهای جنسی افراد باید از راه صحیح و با تشکیل خانواده برطرف شود، ادامه داد: زمانی که نیازهای جنسی افراد از راه صحیح پاسخ داده نشود این مشکل به بدنه جامعه کشیده شده و سبب بی‌بندوباری می‌شود.
نوری یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر به دلیل افزایش سن ازدواج افراد نیازهای جنسی خود را از راه‌های ناصحیح برطرف می‌کنند و به همین دلیل انحرافات اجتماعی همانند ازدواج سفید، زنان خیابانی و مردان خیابانی به یک بحران در جامعه تبدیل می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها از سخت‌گیری در ازدواج جوانان پرهیز کرده و قناعت و سادگی را به فرزندان خود گوشزد کنند، خاطرنشان کرد: نباید بگذاریم تا زمان صحیح ازدواج فرزندانمان بگذرد زیرا هرچقدر از سن ازدواج بگذرد به همان میزان نیز مفهوم و نگرش افراد به ازدواج تغییر خواهد کرد.

مشکلات اقتصادی؛ عامل اصلی افزایش سن ازدواج
حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی نیز به ایکنا اظهار کرد: امروز در جامعه موانع فرهنگی بیشتراز مشکلات اقتصادی سبب افزایش سن ازدواج شده که این موضوع نیازمند بازنگری ریشه‌های فرهنگی این مهم دارد.
وی ادامه داد: در قدیم از ازدواج به عنوان یک وصلت یاد می‌شد و خانواده‌ها برای اتصال و هم‌افزایی بیشتر با هم زمینه ازدواج دختران و پسران خود را با یکدیگر فراهم می‌کردند، در حالی که امروز دیگر معنای وصلت تغییر پیدا کرده است.
خادمی با بیان اینکه کسی که مجرد بوده نیاز به ازدواج دارد زیرا هنوز بخشی از دین وی کامل نشده و در معرض آسیب است، افزود: فرد با ازدواج می‌تواند نیمی از نیازهای خود را به صورت شرعی تأمین کند و به لحاظ عاطفی، غریزی و احساسات اشباع شود و به آرامش برسد.
وی خاطرنشان کرد: به لحاظ دیگر به وسیله ازدواج دو عقل، خرد، فکر، دست با یکدیگر هم افزایی داشته و زمینه رشد و نمو همدیگر را در کانونی به نام خانواده فراهم می‌کنند.
خادمی با اشاره به قرآن که خداوند در آن می‌فرماید: «اگر از فقر می‌ترسید شما را از فضل خود بی‌نیاز می‌کند»، گفت: با ازدواج رزق و روزی جوانان دو چندان شده و خداوند آنان را بی‌نیاز می‌کند اگر قناعت پیشه کنند.
وی یادآور شد: در زمان پیغمبر اکرم(ص) مردی توانمندی مالی نداشته اما خواهان ازدواج بوده که پیامبر فرموده قرآن یاد داری فرد گفته بله پیامبر فرموده پس مهریه همسرت را آموزش قرآن قرار بده و ازدواج کن. بنابراین برداشت‌ها در خصوص ازدواج متفاوت است که عمده مشکلات در افزایش سن ازدواج همین باورهای فرهنگی است.
خادمی با ذکر اینکه سن بالای ازدواج در جامعه امروز جای نگرانی دارد، گفت: آینده تکثیر نسل در جامعه در معرض خطر بوده و از آن طرف نیازهای غریزی افراد تامین نمی‌شود و زمینه بی بندوباری را در جامعه ایجاد می‌کند.

خانواده؛ سنگ بنای جامعه اسلامی و ایرانی
وی با ذکر اینکه در اسلام خانواده سنگ بنای جامعه اسلامی و ایرانی است، خاطرنشان کرد: در نزد خداوند هیچ بنایی محبوب‌تر از ازدواج و تشکیل خانواده وجود ندارد.
خادمی با اشاره به اینکه انسان‌ها موجودات عرشی و ملکوتی هستند و به دلیل اقدام «آدم و حوا» به زمین آماده‌اند و باید به جایگاه اصلی خود برگردند که لازمه این بازگشت صعود است، یادآورشد: زن و مرد هر کدام یک بال پرواز بوده بنابراین برای تکمیل این صعود نیازمند دو بال و کنار هم قرار گرفتن زن و مرد است تا برای رشد و تعالی هم تلاش کرده و صعود کنند.

۱۵۰ هزار جوان خراسان‌شمالی در آستانه ازدواج هستند
امان‌الله فیروزه، معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در حال حاضرخراسان‌شمالی دارای ۲۷۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ سال است که ۱۵۰هزار نفر از این جوانان در حدود ۶۰ درصد در آستانه ازدواج هستند، که باید زمینه ازدواج این جوانان توسط مسئولان و خانواده فراهم شود.
وی با تأکید بر لزوم فراهم سازی بسترهای ازدواج از سوی مسئولان و خانواده ها، افزود: باید شرایط ازدواج آسان و به هنگام جوانان در ابتدا توسط خانواده ها فراهم شود و با تسهیل این فرایند کمک کنند تا جوانانشان هر چه زودتر ازدواج کنند.
فیروزه خاطرنشان کرد: درحال حاضر بیکاری و وجود باورهای فرهنگی نادرست سبب شده که سن ازدواج جوانان افزایش یابد که البته شرایط اجتماعی هم دراین مهم دخیل بوده زیرا جوانان بر این باورهستند که قبل ازازدواج باید خودرو و واحد مسکونی شخصی داشته باشند و بعد برای ازدواج اقدام کنند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه خراسان‌شمالی درسطح کشور جزء ۱۰ استان برتر در ثبت ازدواج به هنگام است، یادآورشد: در این شاخص تعداد ازدواج ها و سن ازدواج نسبت به جمعیت از سوی ثبت احوال به ثبت می رسد.
فیروزه بیان کرد: در وزارت ورزش و جوانان دوره‌های آموزشی متعددی برای جوانان در آستانه ازدواج در قالب کارگاه‌های قبل ، حین و بعد ازازدواج برگزار می شود.
وی با بیان اینکه این وزارتخانه مجوز راه اندازی مراکز مشاوره در این حوزه را هم صادر می کند، گفت: در حال حاضر مجوز ایجاد دو مرکز مشاوره ازدواج در شهرستان بجنورد صادرشده است.

ثبت 1000 ازدواج دختران بالای 30 سال در خراسان‌شمالی
علی زاهدی‌نیا، مدیرکل ثبت احوال استان در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از شش هزار و ۱۵۳ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که در یک هزار مورد آن دختران در سن بالای 30 سال و یک هزار و 400 مورد آن پسران در 35 سال به بالا ازدواج کرده‌اند.
وی ادامه داد: بیشترین ازدواج درمردان و در گروه سنی ۲۰تا۲۴ سال دو هزارو ۴۴۶ مورد و در میان دختران نیز دوهزار و ۱۴۲ مورد در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال است.
وی یادآور شد: در مجموع میانگین سن ازدواج در میان مردان این استان ۲۷.۵ سال و در میان زنان ۲۲.۲ سال است. نرخ ازدواج در خراسان‌شمالی ۱۱ در یک هزار است به این معنا که به ازای هر یک هزار نفر جمعیت ۱۱ ازدواج به ثبت می‌رسد.

کلام آخر
ازدواج می‌تواند باعث آسایش جسم و آرامش روان فرد و جامعه باشد و به هر مقدار که ازدواج جوانان بر اساس موانعی که ذکر شد و یا موانع دیگر به تأخیر بیافتد تأثیرات منفی آن دامان جامعه را خواهد گرفت.
برای بروز مشکلات ناشی از ازدواج دیرهنگام نمیتوان یک نفر و یا یک نهاد را مقصر دانست بلکه عوامل فرهنگی و اجتماعی زیادی دست به دست هم داده‌اند تا این سنت الهی را در مسیر سخت و دور از دسترس قرار دهد که حل این مشکلات نیازمند همدلی همه نهادهای اجتماعی، دولت و خانواده است که بتوانند جامعه را از بحران تأخیر در ازدواج جوانان برهانند.
انتهای پیام

captcha