امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه رسول خدا (ص) را با چه صفاتی معرفی کرده‌اند؟
کد خبر: 3766923
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵

امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه رسول خدا (ص) را با چه صفاتی معرفی کرده‌اند؟

حجت‌الاسلام موسویان با اشاره به تعبیر امام علی از پیامبر در نهج‌البلاغه گفت: رسول خدا به معنی واقعی اسطوره مقاومت هستند.

تعبیر امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه از رسول خدا(ص)به گزارش ایکنا، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان خطیب و کارشناس امور مذهبی درباره ویژگی های بارز پیامبر اکرم (ص) در کلام امام علی (ع) گفت: امیرالمومنین (ع) کسی است که  پیامبر خدا را به معنای واقعی شناخته است. امام علی (ع) در نهج البلاغه به چند خصوصیت بارز حضرت محمد (ص) اشاره کرده‌اند که از جمله آنها مقاومت ایشان است. در تعبیری که مولا در نهج البلاغه دارد، ایشان را اسطوره مقاومت خطاب می کنند. به طور مثال حضرت می فرمایند ما در شعب ابی طالب هیچ کس را به محکمی رسول خدا نداشتیم؛ در بیست و سه سال پیش از بعثت دشمنان به پیامبر اکرم (ص) مجنون، ساحر و ... می گفتند؛ اما ایشان مقابل تمام این ناملایمات ایستادگی کرد. خداوند در قرآن می فرماید: «اگر کسی در برابر هجمه ها استقامت ورزید، ما در دل او محبت اهل بیت (ع) و آسایش را جای می دهیم.» این آیه حتی می تواند به فراخور زمانه ما، درباره صبر و استقامت بر بحران های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هم تعبیر شود.

وی در ادامه بیان کرد: دومین فضیلتی که امیرالمومنین  (ع) در نهج البلاغه در باب رسول خدا (ص) بیان می کنند، دائم الذکر بودن ایشان بود. پیامبر خدا (ص) هیچ گاه از ذکر جدا نبود.

تعبیر امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه از رسول خدا(ص)

این کارشناس امور دینی با بیان مصداق امروزی سنت و سیره پیامبر اکرم (ص)، بیان کرد: یکی از مثال هایی که در زندگی اجتماعی و فردی هرکس امروز مورد نیاز شمرده می شود، اخلاق است تا این کج‌خُلقی ها چه فردی و چه اجتماعی از بین رود. اخلاق از نکات حائز اهمیت برای پیامبر (ص) بود؛ به حدی که ایشان در یکی از مراسمات زیر تابوت کسی را گرفتند که اصلا مسلمان نبود؛ ولی چون خوش اخلاق بود و مکارم اخلاقی را رعایت می کرد، پیامبر (ص) از او حمایت کردند.

تعبیر امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه از رسول خدا(ص)

حجت الاسلام و المسلمین موسویان تاکید کرد: یکی از رویکردهایی که در هفته وحدت باید به آن اشاره کرد، مشترکات شیعه و سنی مثل قرآن و پیامبر (ص) است. به این منظور یکی از ویژگی هایی که با آن می شود توطئه های دشمنان را خنثی کرد،  وحدت بین شیعه و سنی است. اگر شیعیان و اهل سنت با یکدیگر همراه شوند و دست به دست هم دهند؛ می توانند بزرگترین اتفاقات جهان را رقم بزنند. یکی از علت های رشد مسیحیان و یهودیان هم وحدتی است که با یکدیگر دارند. به عقیده من یکی از عللی که باعث وحدت جامعه اسلامی است، همین همراهی و اشتراکات شیعه و سنی است.

انتهای پیام

captcha