روایتی از زندگی شهید احمد کاظمی
کد خبر: 3680460
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴

روایتی از زندگی شهید احمد کاظمی

گروه فرهنگی: شهید احمد کاظمی، فرمانده دلاوری بود که همه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و حتی کسانی که تنها برای یک بار با او سلام و علیک و مراوده داشته‌اند، از وی به‌عنوان شخصیتی اخلاق‌مدار، متواضع و ساده‌زیست یاد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، 9 دی‌ماه، مصادف است با سالگرد شهادت سردار شهید حاج احمد کاظمی، از فرماندهان برجسته هشت سال دفاع مقدس؛ وی متولد سال 1338 نجف‌آباد بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای گذراندن دوره‌های آموزشی جنگ‌های نامنظم به لبنان سفر کرد. با آغاز جنگ تحمیلی، برای دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی کشور، رهسپار جبهه‌های جنگ ‌شد و در هشت سال جنگ پا به پای دیگر رزمندگان و فرماندهان، در عملیات‌های مختلف نقش آفرینی کرد و از خود دلاوری‌هایی به یادگار گذاشت که شرح این دلاوری‌ها هماره بر تارک زمان می‌درخشد.


فرمانده لشکر 8 نجف، فرمانده لشکر 14 امام حسین(ع)، فرمانده قرارگاه حمزه، فرمانده نیروی هوایی سپاه و فرمانده نیروی زمینی سپاه از جمله مسئولیت‌های شهید احمد کاظمی بود، اما او به دلیل تواضع و روحیه ساده زیستی که داشت، خیلی خودش را به این سمت‌ و منصب‌ها وابسته نکرده بود، بلکه او خودش را در قامت یک سرباز در راه اسلام و انقلاب می‌دانست و همیشه آرزوی شهادت داشت. سرانجام 18 سال بعد از پایان جنگ و بعد از آن همه حسرت که از جاماندن یاران شهید خود داشت، در 19 دی‌ماه سال 84 به آرزوی خود رسید. او که به همراه جمعی از یاران و همرزمان خود برای انجام یک ماموریت به شمال غربی کشورعازم بودند، براثر سقوط  بالگرد به شهادت رسیدند.

روایتی از زندگی شهید احمد کاظمی

احمد کاظمی جزء فرماندهانی بود که رزمندگان دوران جنگ و حتی سربازانی که بعد از جنگ در لشکر 8 نجف خدمت کرده‌اند، از او به عنوان شخصیتی اخلاق‌مدار ساده زیست و متواضع یاد می‌کنند، چنان که وقتی میان سربازان حاضر می‌شد و با آن‌ها گپ و گفت صمیمانه می‌کرد، اگر لباس و یونیفرم نظامی به تن نداشت، کسی فکر نمی‌کرد او فرمانده لشکر است. همین رفتارهای متواضعانه و اخلاق‌مدارانه او،  به رزمندگان و سربازها قوت قلب و روحیه می‌بخشید.

خبرنگار ایکنا اصفهان، در سالگرد شهادت شهید حاج احمد کاظمی با دو نفر از همرزمان آن شهید گفت‌وگویی پیرامون نقش شهید کاظمی در هشت سال دفاع مقدس و همچنین خصوصیت‌ها بارز وی داشته است که این گفت‌وگوها در ادامه می‌خوانید:


شهادت حق شهید کاظمی بود


جانشین قرارگاه سیدالشهدا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از همرزمان شهید کاظمی گفت: شهید حاج احمد کاظمی یکی از فرماندهان شجاع و نمونه جمهوری اسلامی بود که خدمات زیادی برای کشور به ارمغان آورد.
سردار محمدتقی امینی با بیان اینکه من در سال 59 در فیاضیه آبادان با شهید کاظمی آشنا شدم، اظهار کرد: آن روزها ما در فیاضیه شرایط خیلی سختی داشتیم، با کمبود مهمات، نیرو و امکانات مواجه بودیم، مثلا یک موتور بیشتر نداشتیم که خود حاج احمد کاظمی با آن موتور، خط را کنترل می‌کرد. از لحاظ مهمات هم شرایطی سختی داشتیم، به‌طوری که حتی مهمات را جیره‌بندی کرده بودند و سهمیه هر کدام از ما، 5 فشنگ ژ3 در روز بیشتر نبود، پشتیبانی خط هم، تنها یک خمپاره 120 بود.
وی افزود: شهید حاج احمد کاظمی در آن شرایط مدام به سنگر رزمندگان سر می‌زد و با رزمنده‌ها صحبت و خوش وبش می‌کرد. شهید کاظمی انسانی خوش برخورد و در عین حال قاطع بود.
جانشین قرارگاه سیدالشهدا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: بعدها که عملیات‌ها شروع شدند، واحد ما در فیاضیه،  به تیپ و بعد هم به لشکر 8 نجف‌ بدل شد و این لشکر در هشت سال دفاع مقدس، عملیات‌های گسترده‌ای انجام داد. نجف‌آباد، تنها شهرستانی در کشور است که لشکر دارد و این از دستاوردهای شهید کاظمی بود.
سردار امینی ادامه داد: حاج احمد کاظمی شخصیتی قاطع داشت و دستورهایی هم که می‌داد، حتما باید انجام می‌شد، دستورات او واقعا دستوراتی پخته و قابل اجرا بود، برهمین اساس، لشکر 8 نجف در هر عملیاتی که حضور داشت، پیروزی‌های صد درصد را کسب می‌کرد.
وی با اشاره به ارتباط شهید حاج احمد کاظمی با شهید حاج حسین خرازی، گفت: این دو فرمانده در شرایط سخت، همواره در کنار هم بودند. حاج احمد به حاج حسین خرازی علاقه شدیدی داشت و این را همیشه در صحبت‌های خودش ابراز می‌کرد و حتی وصیت کرد اگر روزی شهید شدم من را در کنار حاج حسین خرازی به خاک بسپارید.

 روایتی از زندگی شهید احمد کاظمی


این همرزم شهید کاظمی با بیان اینکه من بیش از 17 سال با شهید کاظمی آشنا بودم، گفت: حاج احمد بسیار ساده‌زیست و اهل عبادت بود و همه کارهایش را هم با دقت و نظم انجام می‌داد، او همیشه با نیروهای لشکر غذا می‌خورد و بچه‌های لشکر هم واقعا حاج احمد را بسیار دوست داشتند.
وی ادامه داد: شهید کاظمی شخصیتی ولایت‌مدار بود و مقام معظم رهبری نیز، خیلی ایشان را دوست داشتند. حاج احمد کاظمی به دلیل اینکه در هشت سال جنگ موفق شده بود، غنائم زیادی نظیر تانک و زره‌پوش از دشمن بگیرد، لشکر 8 نجف، یک لشکر زرهی شده بود.
وی با بیان اینکه بعد از جنگ برخی از مناطق غرب کشور از جمله کردستان به دلیل حضور نیروهای کومله و ضد انقلاب ناامن بود، تصریح کرد: حاج احمد کاظمی زمانی که مسئولیت قرارگاه حمزه را برعهده داشت، توانست امنیت را به بخش‌های مختلف غرب کشور بازگرداند.
سردار امینی گفت: مقام معظم رهبری در جایی فرموده‌اند: من کارهای بزرگ را که به هیچ کس نمی‌دادم، تنها به حاج احمد می‌سپردم و او هم کارها را صد در صد به نحو احسن انجام می‌داد. نبود حاج احمد کاظمی خلا بزرگی است، اما شهادت، حق شهید کاظمی بود. اگر شهید کاظمی در حالت طبیعی فوت می‌کرد، این هم برای او  وهم برای همرزمانش خیلی سخت بود.
وی ادامه داد: حاج احمد کاظمی از بانیان پادگان عاشورا و کلینیک نبی‌اکرم(ص) در نجف‌آباد بود، که همچنان این کلینیک به مردم این شهرستان خدمات‌رسانی می‌کند.

حاج احمد به رغم شجاعت و روحیه‌ای بالایی که داشت، اما مظلوم و مهربان بود

یکی دیگر از همرزمان شهید احمد کاظمی گفت: شهید کاظمی شخصیتی مومن، انقلابی، ولایت‌مدار و از جان گذشته بود. وی در عرصه مسائل دفاعی کشور، نابغه بود و طرح‌هایی که ارائه می‌داد، از طرح‌های بسیار خوب عملیاتی بود که مورد تایید قرارگاه نیز قرار می‌گرفت و براساس نظرهای وی تصمیم‌گیری می‌شد.
شریف‌دوست با بیان اینکه 17 سال هم در زمان جنگ و هم بعد از جنگ با شهیدکاظمی همراه و همکار بوده‌ام، اظهار کرد: شهید کاظمی نسبت به حفظ و حراست از اموال بیت‌المال توجه و حساسیت زیادی داشت. حاج احمد در پست و سمت‌های مختلفی خدمت کرد، اما به اینکه در چه جایگاه و سمتی قرار دارد، اهمیتی نشان نمی‌داد که مثلا حتما به او بگویند سردار کاظمی فرمانده فلان لشکر؛ این‌ها برایش خیلی مهم نبود، بلکه بیشتر نفس کار برای او مهم بود که بتواند کار را با دقت انجام دهد.
وی با بیان اینکه شهید کاظمی فرمانده گردان‌ها، گروهان‌ها و دسته‌ها را با دقت انتخاب و گزینش می‌کرد، گفت: حاج احمد با بچه‌های جنگ خیلی دوستانه و خودمانی رفتار می‌کرد و اصلا طوری رفتار نمی‎کرد که به دیگران بفهماند من فرمانده هستم. وقتی نیروها و سربازان شهید می‌شدند، حاج احمد بسیار ناراحت می‌شد.
این همرزم شهید کاظمی ادامه داد: حاج احمد در دورانی که فرمانده لشکر 8 نجف بود، همیشه از بخش‌های مختلف پادگان‌های لشکر بازدید می‌کرد و از سربازان می‌خواست که مشکلات خودشان را برایش مطرح کنند. حتی خانواده سربازان را هم به پادگان دعوت می‌کرد و از آن‌ها می‌خواست که بروند از محل آسایشگاه فرزندان خود دیدن کنند و اگرکمبود و مشکلی را احساس کردند، با او در میان بگذارند.

روایتی از زندگی شهید احمد کاظمی
شریف‌دوست افزود: سردار سلیمانی در فیلم مستندی که درباره شهید کاظمی تولید شده است، درباره رشادت‌های حاج احمد کاظمی می‌گوید که اگر می‌خواستیم شهید باکری، شهید همت و شهید حاج حسین خرازی را ببینیم در وجود شهید کاظمی می‌دیدیم و بعد هم، وی گریه می‌کنند و می‌گوید «حاج احمد، فدات بشم، دورت بگردم».
وی گفت: سردار کاظمی در عرصه‌های جنگ و مسائل نظامی بسیار قاطع و محکم و اما در عین‌حال مهربان بود. به‌رغم همه شجاعت و روحیه‌ای بالایی که داشت، اما بسیار مظلوم و مهربان بود. یادم هست در عملیات والفجر 8 وقتی که دشمن هواپیماهای ما را می‌زدند و خلبانان شهید می‌شدند، حاج احمد گریه می‌کرد و می‌گفت «آخ، الهی دورت بگردم، ببین با این‌ها چی کار کردند».
شریف دوست ادامه داد: شهید کاظمی قبل از انجام هر عملیات، خودش جلو حرکت می‌کرد و تا زمانی که از وضعیت خط مطمئن نمی‌شد و از سنگرها و وضعیت دشمن اطلاعاتی به دست نمی‌آورد، عملیات را شروع نمی‌کرد.

گزارش از بهنام افشار/ خبرنگار ایکنا

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عظیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۳ - ۱۸:۲۲
0
0
حاج احمد عاشقتم
افتخاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۶ - ۱۵:۲۱
0
0
افتخار میکنم که ایرانیم چنین سرداری داشتیم
افشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۸:۳۶
0
0
حاج احمد کاظمی به حرمت حاج قاسم رفیق عزیزتون ما رو هم دستگیری کنید
یوسف صفری
|
Japan
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۷ - ۲۲:۳۳
0
0
سردار رشید اسلام ما رو شفاعت کن
captcha