حمید شاکرنژاد میهمان جلسه پنجاه ساله محله عبدالمطلب + صوت
کد خبر: 3652019
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

حمید شاکرنژاد میهمان جلسه پنجاه ساله محله عبدالمطلب + صوت

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه قرائت قرآن منتظران امام زمان(ع) با بیش از 50 سال فعالیت، یکی از باسابقه‌ترین جلسات قرآن مشهد است که پیشکسوتان قرآنی نسل اول انقلاب تا نوجوانان و جوانان نسل جدید در آن به فراگیری کلام وحی مشغول هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جلسه قرآن منتظران امام زمان(عج) که به عنوان جلسه قرآن مرکزی محله عبدالمطلب مشهد محسوب می‌شود و بیش از 50 سال قدمت دارد، شب گذشته، 19 مهرماه، میزبان تعدادی از قاریان برتر شهر مشهد از جمله حمید شاکرنژاد، قاری بین‌المللی قرآن بود.
در محفل قرآنی این هفته محله عبدالمطلب مشهد قاریان برتری در سنین مختلف به قرائت پرداختند که از جمله آن‌ها می‌توان به تلاوت قاری برتر و نوجوان مشهدی، سیدحمزه موسوی اشاره کرد، همچنین حسن ختام این انجمن قرآنی تلاوت آیاتی از سوره لقمان توسط حمید شاکرنژاد بود.
حمید شاکرنژاد میهمان جلسه قدیمی محله عبدالمطلب شد
بنابراین گزارش، جلسه قرائت قرآن منتظران امام زمان(عج) از آن دسته جلسات قدیمی شهر مشهد است که به عنوان جلسه قرآن شاخص در محله عبدالمطلب معرفی می‌شود و سابقه تأسیس آن به سال 1342 برمی‌گردد.
هم‌اکنون نیز در این جلسه قرآن قاریان و مستمعان از نسل‌های مختلف حضور دارند و تلاوت‌های این انجمن قرآنی با تلفیق قرائت پیشکسوتان و نوجوانان جلسه پیگیری می‌شود، ضمن اینکه برای همراهی برنامه‌های قرآنی با فرهنگ و معارف اهل‌بیت(ع) شروع این جلسه همواره با زیارت عاشورا و پایان آن نیز با ذکر فضائل ائمه اطهار(ع) است.
محفلی با قدمت اولین رویش‌های انقلاب اسلامی
حمید صمدی، مدرس قرآن جلسه مرکزی محله عبدالمطلب ضمن تشریح روند تشکیل و برگزاری این جلسه در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: این محفل قرآنی بیش از پنجاه سال قدمت دارد و البته من حدود دو سال است که در این جلسه حضور دارم، اکثر اعضای حاضر در این جلسه ساکنان محله عبدالمطلب مشهد هستند که به طور متوسط در هر جلسه حدود 40 نفر حاضر می‌شوند و می‌توان گفت تعداد اعضایی که با این جلسه قرآنی در ارتباط هستند به حدود 60 نفر می‌رسد.
حمید شاکرنژاد میهمان جلسه قدیمی محله عبدالمطلب شد
وی ادامه داد: در ضمن تلاوت‌ها مباحث آموزشی برای اعضای جلسه بیان می‌شود، ضمن اینکه پس از اتمام تلاوت‌ها، مباحثی در حوزه مفاهیم و معارف قرآن نیز برای مخاطبان بازگو می‌شود.
صمدی ضمن توضیح فعالیت‌های قرآنی خود اضافه کرد: من از 10 سالگی و با حضور در جلسات سنتی فعالیت‌های قرآنی خود را آغاز کردم، پدرم حاج‌علی صمدی از پیشکسوتان قرآنی مشهد است که هم‌اکنون نیز جلسات قرآن را برگزار می‌کند، من علاوه بر شرکت در جلسات پدرم از جلسات قرآن استاد حسین علمی، مرحوم میرزاعلی رحیمی و همچنین اساتید حسینیه خیاط‌های مشهد بهره برده‌ام و جلسه‌داری خود را از 1374 آغاز کردم و هم‌اکنون علاوه بر جلسه منتظران امام زمان(عج) در جلسات قرآن با حضور خانواده‌ها نیز حضور دارم.
وی در پایان با تأکید بر اینکه سطح بالای قاریان قرآن در شهر مشهد به همین جلسات سنتی و محلی مربوط می‌شود، بیان کرد: ما در این جلسه علاوه بر تلاوت پیشکسوتان، آموزش‌های تخصصی خود را با جوانان و نوجوانان پیگیری می‌کنیم و روش کار به این شکل است که افراد یکی از اساتید قرآن مصری را با علاقه خود انتخاب می‌کنند و به تقلید از آنان می‌پردازند و پس از آموزش‌های تخصصی مربوط به قرائت، قاریان خود به آهنگ‌گذاری و تلاوت‌های ترکیبی می‌پردازند.
حمید شاکرنژاد میهمان جلسه قدیمی محله عبدالمطلب شد
نکات مربوط به بَم‌خوانی در آموزش‌های این هفته
صمدی در آموزش‌های این هفته جلسه قرآن منتظران امام زمان(عج) به نوچوانان نحوه ادای صحیح «مد لین» را تدریس کرد و نکته‌ای را به قاریان نوجوان متذکر شد و گفت: در بَم‌خوانی باید به تنظیم بودن دستگاه پخش صدا و همچنین رعایت فاصله مناسب دهان از میکروفن باید توجه ویژه‌ای کرد زیرا در بَم‌خوانی باید صوت و نحوه ادای حروف به خوبی مشخص باشد، بم‌خوانی برای نوجوانان کمی سخت است و برای جلوگیری از قطع شدن صدا باید تارهای صوتی به خوبی فعال باشند که این نیازمند تمرین است.
یادآور می‌شود، جلسه قرآن منتظران امام زمان(عج) چهارشنبه شب هر هفته به صورت چرخشی در منزل اعضای این جلسه که از ساکنان محله عبدالمطلب مشهد هستند از ساعت 20 به مدت دو ساعت برگزار می‌شود.
حمید شاکرنژاد میهمان جلسه قدیمی محله عبدالمطلب شد
فرازی تصویری از تلاوت حمید شاکرنژاد در جلسه قرآن منتظران امام زمان(عج) شهر مشهد در قسمت زیر قابل مشاهده است.
فرازی از تلاوت حمید شاکرنژاد
captcha