جریان زندگی مردم مشهد در گذشته بر اساس جریان زیارت بود
کد خبر: 3501983
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱

جریان زندگی مردم مشهد در گذشته بر اساس جریان زیارت بود

گروه اجتماعی: مسئول پایگاه میراث فرهنگی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی گفت: در خصوص بافت مرکزی شهر مشهد می‌توان گفت که در گذشته جریان زندگی مردم، براساس جریان زیارت بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ایسنا نوشت: مهندس وفا ثابتی در جلسه هم‌اندیشی وضعیت بافت پیرامون حرم مطهر رضوی و نیز آثار فرهنگی، هویتی و مذهبی که در محل پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: این موضوع به این معناست که زائر و مجاور در تعامل با یکدیگر به صورت مستمر و مداوم فعالیت منطقی داشتند.
وی ادامه داد: اما در سال‌های اخیر این تعادل و توازن از بین رفت و در واقع طرحی که ارائه شد و قریب به دو دهه از طراحی و اجرای ‌آن می‌گذرد، نتیجه عدم توازن و تعادل در تمام سطوح زندگی، فضای کالبدی و نیز مسائل مربوط به شرایط اجتماعی و زندگی در آن محدوده است.
ثابتی خاطرنشان کرد: این عدم تعادل به حدی بود که حضور زائر در این بافت بالا رفت و حضور مجاور و ساکنین این محل را به مخاطره انداخت؛ این طراحی، به گونه‌ای پیش رفت که ساکنین مجبور به ترک و مهاجرت از این منطقه شده و زائرین- جمعیتی که ساکن نبوده جایگزین افراد بومی شدند، این موضوع سبب شد که امنیت عمومی این منطقه کاهش پیدا کند چرا که حس تعلق به این مکان از بین رفت و کسی بابت مکانی که در آن رفت و آمد داشت هیچ مسئولیت و وابستگی‌ای نداشت.
مسئول پایگاه میراث فرهنگی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تصریح کرد: اگر طبق مصوباتی که شورای عالی شهرسازی آن را تکلیف و آن‌ها را طبق سه مصوبه مهم و تاثیرگذار به استان ابلاغ کرده‌است، عمل شود بسیاری از مشکلات به وجود آمده در این خصوص حل خواهدشد.
وی افزود: در این خصوص مشاوری که در حال بازبینی این طرح است، تهیه یک طرح راهبردی و هدایت موزون توسعه را دست اقدام دارد  که با این نوع هدایت موزون قصد دارد کاری کند که این منطقه به تعامل و تعادل گذشته برگردد.
ثابتی با بیان اینکه در حال حاضر بخش اعظمی از این بافت تاریخی را  از دست داده‌‌ایم عنوان کرد: اگر بخواهیم به شرایط و فضای کالبدی گذشته اتکا نماییم و قصد داشته باشیم که تعاملاتی که در گذشته وجود داشته دوباره تقویت شود، می‌توانیم به نوعی بازآفرینی دست یابیم که می‌تواند کمک شایان توجهی برای مرتفع کردن این مشکلات نماید.
مسئول پایگاه میراث فرهنگی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه، 10 مجموعه تاریخی در مجموعه آستان قدس رضوی وجود دارد گفت: 40 عدد از این آثار در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی قرار دارد که از این تعداد، 10 اثر با وجود اینکه در فهرست آثار ثبتی است، تخریب و نیز 30 اثر در پیرامون حرم مطهر عموما به صورت تک بنا در بافت پراکنده شده‌است.
وی در ارتباط با عدم پیگیری سازمان میراث فرهنگی برای ثبت و مرمت آثار تاریخی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: در سال 94 بدترین سال مالی تجربه شد و در واقعا اعتبار این مجموعه چه از نظر ملی و چه استانی صفر بود؛ بنابراین طبیعتا این شرایط حفاظت و مرمت آثار را نیز با مشکل روبرو کرد.
ثابتی با بیان اینکه نمی‌توان به این مسئله اکتفا نمود که تنها اعتبارات دولتی راهگشای این موضوع است، اظهار کرد: اعتباری که سازمان میراث فرهنگی داراست با توجه به آمار بالای آثار تاریخی که در کشور وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این بین، نقش سازمان میراث فرهنگی طبق اساس‌نامه دارای نقشی حاکمیتی و نظارتی است و نه صرفا اینکه امکان مرمت آثار تاریخی را فراهم نماید.
مسئول پایگاه میراث فرهنگی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی با تاکید بر اینکه بایستی سازو کارهای لازم به‌گونه‌ای فراهم شود که بخش خصوصی نیز به این موضوع ورود پیدا کند اظهار کرد: همچنین قوانینی وجود دارد که شورای شهر را موظف می‌کند که در این زمینه هزینه کند و در واقع بخشی از درآمد شهرداری که بخشی از آن حاصل عوارضی است که مردم پرداخت می‌کنند، با تصویب شورای شهر برای حفاظت، مرمت و احیای بافت تاریخی هزینه شود.
وی در خصوص مستندسازی آثار تاریخی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز گفت: یکی از قراردادها برای مستندسازی بافت تاریخی مشهد به اتمام رسیده و فاز دوم که وارد جزئیات دقیق‌تر می‌شود نیز در حال تدوین و رو به اتمام است.
captcha