فعالیت 25 دستگاه در ستاد بزرگداشت سالگرد شهید مطهری
کد خبر: 4212773
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
رشید جعفرپور اعلام کرد:

فعالیت 25 دستگاه در ستاد بزرگداشت سالگرد شهید مطهری

دبیر ستاد بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد شهید مطهری بیان کرد: 25 دستگاه فرهنگی و اجرایی از جمله وزارت کشور، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های نظامی سالانه جلسات متعددی برگزار می‌کنند و هر دستگاه چهار، پنج برنامه ملی برای بزرگداشت شهید مطهری دارند.

رشید جعفرپور

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری؛ امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در بنیاد شهید مطهری برگزار شد.
 
رشید جعفرپور، قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و دبیر ستاد بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد شهادت شهید مطهری، در این نشست ضمن آرزوی پیروزی جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و موفقیت حرکت اساتید و دانشجویان آمریکایی گفت: برخورد پلیس آمریکا با اساتید و دانشجویانی که اعتراض مدنی انجام می‌دهند را محکوم می‌کنیم. این اتفاق نشان‌دهنده استانداردی دوگانه است. جای سؤال است که چگونه در کشورهای دیگر حضور پلیس در محیط دانشگاه را مغایر با آزادی بیان می‌دانند ولی در کشور خودشان چنین کاری انجام می‌دهند. 
 

شخصیت جامع‌الاطراف شهید مطهری

وی درباره برنامه‌های سالگرد شهادت شهید مطهری گفت: لازم است چند نکته درباره استاد شهید مطهری بیان کنم. شهید مطهری دارای ابعاد و ویژگی‌های بسیار زیادی هستند که بنده به چند مورد اشاره می‌کنم. اول اینکه ایشان یک شهید دارای مکتب هستند. ما شهدای زیادی در انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، مدافع حرم و امنیت تقدیم کرده‌ایم که تکریم همه آنها وظیفه ماست اما برخی شهدا همانند شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید مطهری، ویژگی‌های خاص و دارای مکتب هستند. مجموعه آثار شهید مطهری که بیش از هفتاد جلد است و سخنرانی‌های ایشان در پرورش و ساختن نیروهای انقلاب تاثیر زیادی داشته است. به همین دلیل حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمایند همه آثار شهید مطهری را تایید می‌کنم. این نشان از سطح بالای علمی شهید مطهری است. نسل‌ ما از اول انقلاب تاکنون با آثار شهید مطهری مانوس بود‌ه‌ و این آثار در ساختن فکر ما تاثیر زیادی داشته است. 
 
جعفرپور بیان کرد: نکته دیگر اینکه شهید مطهری شخصی جامع الاطراف بوده است و در هر حوزه‌ای که ورود داشته به شکل فنی و دقیق بوده است؛ مثلا ایشان در زمینه فلسفه، یک فیلسوف مطرح هستند. در زمینه فقه، کلام و تفسیر نیز شخصی جامع الاطراف هستند. شهید مطهری، شخصی بسیار مهذب بوده است و خاطراتی که از وی تعریف می‌کنند به خوبی این مسئله را ثابت می‌کند لذا الگویی برای طلاب نیز بوده‌اند چراکه در زمینه تقوا، عمل و نظر در سطح یک انسان متقی و مسلمان و در عین حال یک عالم و شخصیت دانشمند بوده است.
 

نظریه‌پردازی در راستای نظام‌سازی

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: خصوصیت دیگر اینکه شهید مطهری دارای نظریه و تئوری برای نظام‌سازی در جمهوری اسلامی ایران بوده است تا وقتی انقلاب اسلامی پیروز شود عناصر و دیدگاه‌ها و مسیر آن مشخص باشد. شهید مطهری در سال ۱۳۴۸ علیه اسرائیل صحبت می‌کند و هنوز که این سخنرانی را گوش می‌دهیم انگار سخنرانی مربوط به امروز است لذا تنها راهی که دشمنان برای محروم کردن نظام جمهوری اسلامی ایران از این شخصیت پیدا کردند به شهادت رساندن ایشان بود. البته آثار و برکات شهید مطهری همچنان در نظام ما و برای نسل‌های کنونی و آینده باقی است.
 
وی افزود: بیست و پنج دستگاه فرهنگی و اجرایی از جمله وزارت کشور، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های نظامی در این ستاد عضو هستند. این دستگاه‌ها سالانه جلسات متعددی در اینجا برگزار می‌کنند و هر دستگاه چهار پنج برنامه ملی برای بزرگداشت شهید مطهری دارند اما دو دسته برنامه اصلی قابل طرح هستند که یکی برنامه‌های تبلیغی و ترویجی است که باعث فضاسازی محیطی می‌شود؛ مثلا همه شهرداری‌ها در این هفته، شهرها را به تصاویر و جملات شهید مطهری یا جملاتی که در مورد ایشان بیان شده است مزین می‌کنند. همچنین در این هفته از  معلمان  کشور تقدیر می‌شود.
 
وی گفت: برخی از برنامه‌ها هم تبیینی هستند که ماهیت آنها به گونه‌ای است که حتما به اندیشه‌های شهید مطهری پرداخته می‌شود که از جمله آنها عفاف و حجاب و نظام خانواده است و شاید بتوان گفت این مورد، یکی از متقن‌ترین مواردی است که توسط وی مطرح شده است. همچنین شهید مطهری در خصوص مسئله فلسطین نکات بسیار ارزنده‌ای دارند که به عنوان یک جزوه هم منتشر شده است.
 

برنامه‌ دستگاه‌های مختلف برای بزرگداشت شهید مطهری

جعفرپور ادامه داد: در این ایام پنج همایش ملی در سطح کشور برگزار می‌شود که شامل همایش «مطهر» توسط سازمان بسیج مستضعفین در دهم اردیبهشت، همایش وبیناری گفتمان مقاومت و رسالت دانشگاهیان و نخبگان امت اسلامی در اندیشه استاد مطهری در خبرگزاری ایکنا، همایش «حکمت مطهر» در دانشگاه صدا و سیما و نشست نقش عفاف در نظام خانوادگی اسلام در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هستند. همچنین همایشی در دهم اردیبهشت ماه در دانشگاه تهران در همین رابطه برگزار می‌شود.
 
قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: امسال سه کتاب توسط بنیاد شهید مطهری منتشر می‌شود که شامل کتاب «مطهری و قرآن» اثر مجید معارف، «مطهری و اقدامات اعتباری» اثر حمید هوشنگی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) و کتاب «مطهری و عرفان» اثر حجت‌الاسلام محمدجواد رودگر هستند. کتاب دیگری هم توسط انتشارات صدرا به نام «مقدمه‌ای بر تاریخ فلسفه جدید و خطابه‌های اخلاقی» منتشر شده است. در شبکه آموزش سیما نیز به مناسب گرامیداشت مقام معلم، پویش معلم خوب من، راه‌اندازی شده است که قطعا با توجه به تعداد مخاطبان صدا و سیما، این برنامه اثرگذاری زیادی خواهد داشت. همچنین صدا و سیما، مستند «مرتضای امت» را که سال قبل تولید شده است بازپخش می‌کند. 
 
جعفرپور در پایان تصریح کرد: در مجموعه دانشگاه‌های کشور برنامه‌های متعددی از جمله کرسی‌های آزاد‌اندیشی با محوریت اندیشه شهید مطهری خواهیم داشت که توسط دانشجویان و با مشارکت اساتید برگزار می‌شوند همچنین کرسی‌های نظریه‌پردازی با محوریت اندیشه شهید مطهری توسط اساتید برگزار خواهند شد. از سوی دیگر در محل تولد، شهادت و تدفین استاد شهید مطهری در این ایام مراسماتی برگزار و این محل‌ها گلباران خواهند شد. در شهر فریمان هم مراسمی برگزار می‌شود. مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت ایشان نیز در منزل استاد شهید مطهری که در تهران تبدیل به موزه شده است برگزار  و در مسجد جامع نارمک هم یک مراسم عمومی در سیزدهم اردیبهشت برگزار می شود. در پایگاه‌های مقاومت بسیج، اعم از شهری و روستایی نیز مراسماتی برگزار خواهد شد. از وزارت کشور هم به همه استانداری‌ها ابلاغ شده که هر دستگاهی در این هفته مراسماتی برگزار و فضای کشور را به نام و یاد و عطر استاد شهید مطهری مزین کنند.
 
انتهای پیام
captcha