اسرارتان را با دیگران به اشتراک نگذارید + فیلم
کد خبر: 4205933
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۰
باران حکمت/ 15

اسرارتان را با دیگران به اشتراک نگذارید + فیلم

محسن اسماعیلی در قسمت پانزدهم درس‌گفتار «باران حکمت» گفت: حضرت علی(ع) فرمود: «صدر العاقل صندوق سره» یعنی بهترین صندوقچه برای اسرار شما قلب خود شماست. لذا اسرارتان را با دیگران با اشتراک نگذارید.

نهج‌البلاغه متن سخنانی است که ۱۴۰۰ سال قبل بر زبان امیرالمؤمنین علی(ع) جاری شده است و هر چه از تاریخ صدور آن فاصله می‌گیریم چون گنجینه‌ای گرانبها، ارزش و درخشش بیشتری پیدا می‌کند و عجیب اینکه قدمت این بیانات از به‌روز بودن و کاربردی بودن آنها کم نکرده است؛ گویی همین روزها حکیمی بر فراز منبر رفته برای انسان امروز سخن گفته است.
 
محسن اسماعیلی؛ استاد حقوق دانشگاه تهران که سال‌ها به پژوهش در نهج‌البلاغه مشغول بوده است، در درس‌گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، تولید شده است به بیان نکات پندآموز و حکیمانه از نهج‌البلاغه و برای زندگی امروز پرداخته است.
 
فیلم و متن قسمت پانزدهم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید.
 
انسان، ناگفته‌های فراوانی دارد از جمله ناگفته زندگی خصوصی خانوادگی، ناگفته کاری، ناگفته‌های محل تحصیل، ناگفته‌های محل زندگی، ناگفته‌هایی از معاشرت با دوستان. انسان باید آنقدر ظرفیت برای خودش به وجود آورده باشد که این ناگفته‌ها را در دلِ همچون اقیانوس خودش جای بدهد و خیلی زود متلاطم نشود و با هر سنگریزه‌ای، موجی در این دریای پر از اسرار به وجود نیاید. گاهی انسان می‌گوید من دوست عزیزی دارم که راز و ناگفته خودم را با این دوست عزیز در میان می‌گذارم غافل از اینکه آن دوست عزیز هم، دوست عزیز دیگری دارد که با همین منطق، ناگفته‌های تو را خواه ناخواه به آنها منتقل خواهد کرد.
 
چقدر زیباست این جمله حضرت امیرالمؤمنین(ع) که فرمود هر ناگفته‌ای که به یک نفر گفته شد، بخواهید یا نخواهید فاش خواهد شد. به همان دلیلی که صاحبِ سرّ، تحمل نگه داشتن این راز در درون خودش را ندارد دیگران هم نخواهند داشت. چه انتظار بیهوده‌ای است که من رازدار خویش نباشم ولی از دیگران انتظار رازداری داشته باشم. حضرت علی(ع) فرمود هر ناگفته‌ای را که به یک نفر دیگر گفتید فاش شده بپندارید. 
 
«دوست اگرچه عزیز است راز دل مگشای/ که دوست نیز بگوید به دوستان عزیز» حضرت علی(ع) فرمود: «صدر العاقل صندوق سره» یعنی بهترین صندوقچه برای اسرار شما قلب خود شماست. لذا اسرارتان را با دیگران با اشتراک نگذارید.
انتهای پیام
captcha