دکور «محفل» تداعی‌گر نزول قرآن است + فیلم
کد خبر: 4205705
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
کارگردان هنری «محفل»:

دکور «محفل» تداعی‌گر نزول قرآن است + فیلم

دکور «محفل» به گونه‌ای است که نزول قرآن را تداعی می‌کند؛ تراکم در قسمت پایین دکور بیشتر است و آیه معروف «ربنا اننا سمعنا...» که از جمله آیات قرآنی ویژه رمضان است در آن دیده می‌شود و البته تراکم بالای دکور کمتر است و این کشیدگی حروف به نوعی نزول قرآن را نشان می‌دهد.

دکور «محفل» تداعی‌گر نزول قرآن است + فیلمجلوه‌های بصری، دکور، زاویه دوربین، طراحی لباس، گریم، نورپردازی، مهندسی صوت و بسیاری دیگر از عوامل از جمله مواردی است که یک برنامه تلویزیونی را در اوج جذابیت بصری و شنیداری قرار داده و صرفنظر از بُعد محتوایی به آن اعتبار می‌بخشند. چنین تدابیری در حوزه مسئولیت گروه کارگردانی که قطعاً در ویژه‌برنامه‌ای مناسبتی همچون «محفل» نیز از جمله مؤلفه‌های توفیق و دلیل استقبال مخاطبان از آن باشد.

به بهانه پخش فصل دوم برنامه «محفل» از شبکه سوم سیما در ایام ماه مبارک رمضان، خبرگزاری ایکنا با محمد اقدم‌نژاد؛ یکی از کارگردان هنری این مجموعه گفت‌و‌گویی ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید: 

ایکنا ـ در مورد روند تولید و ضبط برنامه «محفل» توضیح بفرمایید؟ 

ما یک پروسه هشت‌ماهه‌ای را برای برنامه «محفل» سپری کردیم و هر سوژه و هر اتفاقی چند بار مورد بررسی و مصاحبه قرار گرفت که به شکل حضوری و غیرحضوری به انجام رسید تا به نحو احسن و بر اساس سوژه‌های انتخاب شده، بتوان سناریویی را در نظر گرفت و برنامه را بر اساس آن طرحی کرد. تمام تلاش خودمان را کردیم تا مخاطب در زمانی منتهی به اذان مغرب و هنگامه افطار با برنامه جذابی مواجه شود که امیدواریم به این هدف نائل آمده باشیم و از این به بعد باید قضاوت را در اختیار مخاطبان گذاشت.

رضایتمندی مخاطب با توجه به تولید و پخش موفق فصل اول این برنامه برای ما بسیار مهم بود و لذا تمام سعی و کوشش ما این بود که برای مخاطبان احترام زیادی قائل شده و لذا آغاز پیش‌تولید فصل دوم این برنامه، در ماه‌های ابتدایی پس از پخش فصل نخست، گواه این است که روند تولید فصل دوم با حساسیت و دقت نظر بیشتری صورت گرفت.

ایکنا ـ تفاوت‌هایی که از نظر ویژگی‌های بصری در فصل دوم «محفل» شاهد آن هستیم، چیست؟

یک گروهی چند ده نفره‌ از چند ماه قبل برای طراحی مشغول بودیم و نخستین کاری که کردیم این بود که ببینیم در سال گذشته چه چیزهایی مورد استقبال بیشتر مخاطبان بوده است و مثلاً بخشی از  فصل نخست تحت عنوان کودکان قرآنی خیلی مورد توجه قرار گرفته بود که سعی کردیم به چنین سوژه‌هایی بیشتر بپردازیم.

بخش دیگر هم بخش بین‌المللی بود که خوشبختانه «محفل» در فصل نخست به لطف قرآن و اهل بیت(ع) در فضای بین‌المللی خیلی مورد استقبال قرار گرفته بود و مثلاً از اندونزی و فیلپیین پیام‌های مختلفی دریافت کردیم که پخش این برنامه خیلی مورد توجه قرار گرفت و مثلاً حضور هادی اسفیدانی؛ قاری بین‌المللی و اجرای بخش «الأخ الله» که در محفل اجرا کرد بنا به اذعان خودش قریب به 10 کشور  دعوت کرده بودند که برای اجرا به آن کشورها نیز مسافرت کند. لذا این توفیق موجب شد که بخش بین‌الملل هم برای تولید فصل دوم بسیار مورد توجه قرار گیرد.      

ایکنا ـ  در مورد دکور این برنامه، طراحی و اجرای آن هم توضیح بدهید؟

برای دکور برنامه چند طرح مختلف مورد نظر بود و آنها را از همه نظر مورد بررسی قرار دایم و آنچه که شما می‌بینید بعد از رد و تأیید چندین طرح، مورد توجه قرار گرفت و به مرحله اجرا درآمد.

طرح دکور به گونه‌ای است که نزول قرآن را تداعی می‌کند؛ تراکم در قسمت پایین دکور بیشتر است و آیه معروف «ربنا اننا سمعنا...» که از جمله آیات قرآنی ویژه رمضان است در آن دیده می‌شود و البته تراکم بالای دکور کمتر است و این کشیدگی حروف به نوعی نزول قرآن را نشان می‌دهد و اسماء‌اللهی که انتخاب شده همگی بر اساس این منطق در دکور به کار رفته است. حتی ما به مکان قرار گیری دوربین‌ها نیز اندیشیدیم و قاب دوربینی که برای هر یک از کارشناسان میزبان بستیم، به این نکته توجه کردیم که عبارت پشت سر آنها چه آیه‌ای باشد. هر یک از مهمانان هم که در جایگاه مستقر می‌شوند در دو طرف آنها عبارت «الرحمن» و «الرحیم» آنها را احاطه کرده است.  

دوازده دوربین به همراه «کِرین» و «کیبل کَم» برای پوشش تصویری این برنامه در نظر گرفته شده است که البته تعدادی از دوربین‌ها را نیز از منظر مخاطب مخفی کردیم تا لحظات ناب و واکنش‌های لحظه‌ای مخاطبان و مهمانان را ضبط کند بدون اینکه موجب آزار و اذیت آنها شود.

ایکنا ـ  برای طراحی و ساخت دکور برنامه آیا  به نمونه‌هایی در برنامه‌های موفق داخلی و خارجی نیز رجوع کردید؟

این نکته را مدنظر داشته باشید که برنامه «محفل» امسال در هر نوبت ضبط، میزبان بیش از 700 مخاطب است. شکل برنامه «محفل» نیز  خیلی متفاوت از سایر برنامه‌های قرآنی است چرا که در اغلب آنها صرف قرائت قرآن قاری مطرح است اما در «محفل» علاوه بر اجرای برنامه هر یک از مدعوین، وقایع و اتفاقات دیگری مرتبط با شخص مهمان نیز مورد نظر است و این امر نیاز به آن دارد تا تمهیدات دیگری اندیشیده شود. ما شاهد حضور میزبانان در میان تماشاگران این برنامه هستیم به این معنی که آنها نیز جزئی از  مخاطبان محسوب می‌شوند، چنین شکل و شمایلی، گرما و شور و هیجانی که از سوی مخاطبان نیز وجود دارد، همگی در فرم اجرای برنامه تأثیر دارد. 

   

ایکنا ـ  و سخن پایانی؟

باید از همه عوامل که در طول این چند ماه و در ساخت و ضبط برنامه مشارکت داشتند تشکر کنم، از یک گروه 20 نفره که در سوژه‌یابی این برنامه تلاشی ساعی داشتند و همچنین یک گروه دویست نفره که در زمینه طراحی، ساخت دکور و انتظامات این برنامه گروه کارگردانی و اجرایی را یاری کردند، کمال تشکر را داشته باشم. امیدوارم آنچه که تولید و ارائه شده است، مورد رضایت مخاطبان روزه‌دار قرار گرفته و ساعتی از اوقات روزه‌داری آنها را به نحو مطلوبی پُر کند.   

انتهای پیام
captcha